Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#144 - De maaltijd

Ik had ze dan wel zelf verzonnen, veel plezier had ik niet van ze. Kleurrijk waren ze, zeker. Inspirerend. Intrigerend. Maar hun eindeloze discussies, de ruzies over het minste of geringste, de losgeslagen meningen, ze drukten mezelf opzij. Ik voelde dat ze me zouden overnemen, dat ik mezelf niet meer zou horen, dat mijn hoofd zou barsten. Ik wil jullie niet kwijt, dacht ik, maar zo gaat het niet. Straks maken jullie me knettergek. Die avond – de zon was al onder, er waren nog geen sterren - bereidde ik hen een maaltijd. Ik zette ze muziek voor. De mooiste klanken dansten door mijn oren, veranderden in de smakelijkste spijzen. Ze aten ervan. Dat maakte een eind aan de helft van het rumoer. Daarna: kleur. De meest warme tinten vloeiden door mijn ogen, werden benevelende dranken. Ze dronken het, daarna restten er niet meer dan flarden geroezemoes. Tenslotte las ik de fraaiste teksten hardop op. Ze hoefden ze alleen maar te proeven. Het was stil. Morgen maak ik jullie weer wakker. [Ik heb deze week een gedicht ingestuurd voor een wedstrijd. Dat gedicht - behoorlijk freewritend geschreven - heb ik als basis voor dit verhaal gebruikt]

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Gijs, ik zou zeggen, verander de titel in: Dé maaltijd. Zoals altijd glimlach ik wanneer ik je teksten lees. En mijmer er dan op los. Wens je alle succes met de wedstrijd en dank weer.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Gijs; je schetst hier een prachtig poëtisch beeld, dat ik met gesloten ogen op mijn tong kan proeven en tegelijkertijd de zoete klanken langs mijn trommelvliezen voel strelen. Heel mooi, ik beleef er inderdaad ook de ervaring in van het schrijven; discussie, strijd, vol hoofd en tenslotte de genoegdoening van een fraai resultaat. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Weer mooi Gijs 'je' strijdt met gedachten, stemmen die je zeer beeldend het zwijgen oplegt. Je tekst voert me mee naar een gevoel van aanvaarding, gelaten zijn. Groet Nancy

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Gijs, Een bijzondere tekst, diepzinnig, mooi, geeft stof tot nadenken. :o Krijgen we het gedicht ook te lezen? Ik wens je een mooi resultaat toe.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Gijs, ... die 'ze' zijn toch niet je kinderen? Bedoel je misschien dat je kostwinner bent met een bijna burn-out?

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, ik heb de titel gelijk aangepast. Alleen al de wetenschap dat ik iemand tot mijmeren heb aangezet, …

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Weer een fijn verhaal, Gijs, in de jouw zo kenmerkende stijl. Wel was ik blij met de opmerking over het gedicht. Dat hielp om te begrijpen dat de 'ze' woorden zijn. Ik ga duimen voor je inzending!

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@gs, je diepgang spreekt me erg aan, ook de beelden die je in mijn geest tovert. Dank je. Graag gelezen (inmiddels een paar keer) Connie

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Indrukwekkend! Dacht eerst ook aan kinderen maar had al wel het gevoel dat het dat niet kon zijn. Na nog eens lezen kwam het goed binnen. Erg mooi en knap gedaan.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Gijs, daar gaat me een lichtje op! Je verhaal doet me nu denken, met dank @Marceline, aan het gedicht van Wislawa Szymborska: 'Aan mijn gedicht'. Je maakte een feestje met je gedichten.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ton, verrast dat je er de associatie met het schrijven in leest (maar het kan heel goed). Dankjewel @Nancy, jouw interpretatie komt heel dicht bij de mijne. Dankjewel. @Blavatski, dankjewel. Mijn gedicht gaat niet publiek, maar ik wil hem wel mailen (#10, had ik blijkbaar al gedaan) @mjjbogert, dankjwel @Riny. Geesteskinderen zou je ze kunnen noemen. Ik ben trouwens wel kostwinner met een bijna burn-out (maar dat heb ik gelukkig nog niet door) #12. Een nobelprijswinnaar noemen in een reactie op een verhaaltje van mij, dat kan ik waarderen. @Marceline. Woorden, gedachten, stemmen, karakters. Ikzelf dacht aan de rechterkant van dit spectrum, maar jouw interpretatie lijkt me ook goed. Dankjewel. @Connie. Blijk ik toch een tovenaar te zijn. Dankjewel. @i_Kat. je verrast me met de kinderen - ik heb zelden kinderen verzonnen. Dankjewel.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jouw herkenbare stijl verrast me steeds, ook na weken niets van je gelezen te hebben. Ik kan me voorstellen dat dit uit een gedicht ontstaan is. Ik wens je succes met jouw gedicht maar ook met jouw verhalen. Ik lees je graag, omdat je iets toevoegt en tot denken stemt, zonder je wil op te leggen. De bedoeling met de opdracht was om ideeën te genereren door een verband te leggen tussen iets dat je bezighoudt en een thema, waaruit iets nieuws ontstaat. Steeds als ik je lees ben je prima in staat om oorspronkelijk te zijn.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@maddbrug, dankjewel @Odile,
Ik lees je graag, omdat je iets toevoegt en tot denken stemt, zonder je wil op te leggen. Steeds als ik je lees ben je prima in staat om oorspronkelijk te zijn.
Dat zijn mooie complimenten. Dankjewel.