10 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

# 143 - De muizengate

17 mei 2017 - 23:44
Een muis ligt tussen mijn voeten. Dood. Het is donker. Ik gil. Ik doe geen lichten aan als het donker is of wordt, ik beweeg mij feilloos in de donkerte zoals die heerst in de krochten van mijn ziel. Maar een deel van mijn lichaam is kapotstuk en vandaag word ik geopereerd. De doktoren zeggen dat ik nog jaren kan leven als ik mij in het felle licht van hun operatielampen begeef. Eerst weigerde ik hun scalpels, niemand die nog aan mijn lichaam kwam, zij drongen aan, zij waren met velen, ik was nog jong, of ik mij wilde wentelen in hun wetenschap. Ik staar naar de muis. Hij ligt verkrampt terwijl ik geen gif strooide. Hij is grijzig, onbeduidend, zijn snorhaartjes zijn uitgetrild, de staart ligt in een krulletje opgevouwen. Ik walg van het lijkje dat voor me ligt en vraag me af of de heren doktoren ook van mij een lijk gaan maken. Lig ik dan ook verkrampt in een krulletje op hun operatietafel? Ik bel een man en vraag hem het muizenlijkje te komen ophalen. Het is nog vroeg en hij vraagt of hij nog tijd heeft eerst zijn broek aan te doen. Hier stem ik in toe. Hij komt met een zaklantaarn en zit doelloos, na het verwijderen van de dode muis, op een stoel met zijn broek aan. Ik zeg: ‘Ga weg. Ik moet naar het ziekenhuis.’

10 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
23 mei 2017 - 18:13
@Gijs, je klinkt - voor een keer - ondeugend. :o @Elyse, je bent een excellente lezer. Het gif was de hp toebedeeld, zij gaf geen gif af. Ik sta hier werkelijk van versteld, alsof je meereist in mijn hoofd. :thumbsup: :{} :thumbsup: @Nel, ja, de dood voor de pot en in de pot. Een ontroerende reactie kreeg ik van je. Dank je.

10 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
23 mei 2017 - 20:14
Een verrassende, afwijkende @Mili invulling. Hoewel jouw schrijfstijl hier en daar gelukkig herkenbaar is. ;) Ik geloof niet dat ik eerder een autobiografische invulling van jou mocht lezen. Heb je daarom gekozen voor deze 'simpele' stijl in tegenstelling tot jouw bloemrijke verhalen? Ik vind het iig bijzonder. :nod: Zal ik onze postduif sturen om je gezelschap te houden? :{}

10 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
24 mei 2017 - 11:42
@Marietje, nog even op de valreep. Wie zegt dat het autobiografisch is? :D Wat een heerlijke reactie, dank hiervoor. Ik heb inderdaad wel wat gezelschap nodig, dus stuur hem maar. Leef als een halve wilde achter de computer, in eenzaamheid, met een fictieve Jitzak. 's Avonds somber ik wat weg in de whiskey zoals echte schrijvers doen. :nod: Doe postduif wel een onderbroekje aan; heb geen tijd noch zin zijn smots op te ruimen.

10 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
24 mei 2017 - 12:05
@Marietje, nog even op de valreep. Wie zegt dat het autobiografisch is? :D Wat een heerlijke reactie, dank hiervoor. Ik heb inderdaad wel wat gezelschap nodig, dus stuur hem maar. Leef als een halve wilde achter de computer, in eenzaamheid, met een fictieve Jitzak. 's Avonds somber ik wat weg in de whiskey zoals echte schrijvers doen. :nod: Doe postduif wel een onderbroekje aan; heb geen tijd noch zin zijn smots op te ruimen.
Hij is inmiddels volwassen en zindelijk. Zijn familie vliegt nu jouw kant op. Als zijn kinderen teveel koeren voer je ze wat whiskey. Ik heb bij het afscheid een traan gelaten. :crybaby: Succes met de afronding. Ik houd Facebook in de gaten! :thumbsup:

16 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
24 mei 2017 - 14:14
Dag Mili, Eindelijk is er een naam gevonden voor jouw schilderachtige vertellingen. Surrealistisch. Mooi. Knap gevonden. Als kind op bezoek in Artis hing er eens een muis aan mijn vinger. Hij was banger dan ik. Dat las ik in de rode oogjes. Ik kreeg een klap rond mijn oren, want mijn vingers hadden niet in de muizenwoning mogen verzeilen. Ik wilde hem alleen maar even aaien. Doe ik sindsdien niet meer, maar ik vind ze nog steeds schattig met die trillende neushaartjes.

10 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
24 mei 2017 - 15:32
@Marietje, ik wist niet dat ze met vele waren. Je had postduif ook een kuisheidsgordeltje om kunnen doen. Ik stuur ze daarom poste restante retour. Of schiet ze af. Dan kan je nog harder huilen. :lol: @Blavatski, wat fijn dat u nog even kwam. @Gijs is de uitvinder van het 'surrealistische'. Om een klap rond de oren moest ik lachen. Sorry. Ik dacht, dan heeft de klap u toch niet geraakt? 8)