Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

# 142 Op eenzame hoogte

Op eenzame hoogte Zo voelt een bijenkoningin zich dus, dacht hij, terwijl hij de heuvel beklom. Het zoemde nog na in het dorp. Hij was gescheiden. Zijn vriendin was er vandoor. Hun kindje was doodgeboren. Hij viel op mannen. De engel Gabriel was voor hem verschenen, of de maagd Maria - in elk geval: hij had Het Licht gezien. Hoe hoger hij kwam des te stiller het werd. Behalve zijn ademhaling, de wind en het gefluit van vogels hoorde hij niets meer. Hij had ze mooi te pakken, de werkbijen. Alles kwamen ze hem straks brengen: eten, drinken, dekens, licht. En dat alles dag na dag, week na week, maand na maand, jaar na jaar, tot hij het zat werd. Hij lachte, eerst zacht toen bulderend. Ze moesten eens weten. De grot lonkte, net als het kluizenaarschap. Zijn voorganger hadden ze gevonden in de bosjes. Ze vermoedden dat hij was gebeten door een slang. Er zaten twee puntjes in zijn polsen en hij leek te zijn gestikt, bovendien werd in de buurt een nest aangetroffen. Johannes wist het zeker. Hij was erbij; hij had zijn sporen evenwel zorgvuldig gewist. De omgeving hier kende hij als zijn broekzak, hij had er zijn jeugd doorgebracht en met alle dieren vriendschap gesloten, met hen wel. Voor de ingang van de grot stond de hem bekende ruwe stenen bank. Hij ging zitten, net als vroeger maar nu ongeremd, en nam het uitzicht in zich op. Dat hij hier ooit zou wonen wist hij als kind al maar hoe hij dat voor elkaar moest krijgen wist hij al die jaren niet. In de kerk was hij echter op het idee gekomen toen de dominee luidkeels riep: 'Gij, Addergebroed.' Echt verbaasd dat de oplossing hem in de kerk werd aangedragen was hij niet. Het geloof was een bron van inspiratie. Het had niet lang geduurd, de doodsstrijd, hij had die opgewonden gadegeslagen en dacht: 'oog om oog - tand om tand.' Het uitwissen van de sporen was heel fijn.

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leest als een trein! Addergebroed is briljant gevonden. Ook al is het wat morbide heb ik het toch met plezier gelezen.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Willemina, ... sorry, ik snap je verhaal niet. Kan die bergbeklimmer de voorman van een sekte zijn? De werkbijen zijn de mensen die hem adoreren. Slaat het op een zelfmoord met z'n allen? Addergebroed, duidt op een nest slangen. Het is een spannend raadsel. Misschien brengen de volgende reacties wat licht in de duisternis? Wel valt me op, dat dit stuk dialoogloos is. (dat geeft mij te denken.)

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Willemina, adembenemend! Bijzondere vertelling, waarin ik gaandeweg wisselende emoties ervoer. Heel luguber. Ik blijf toch met vraagtekens achter; vooral hoe het zit met zijn relatie tot zijn voorganger, gezien HP's laatste gedachte. Mooi beeldend verteld; meteen al de vergelijking met de bijenkoningin, maar ook 'met alle dieren vriendschap gesloten, met hen wel.' Met plezier en bewondering gelezen, Willemina!

Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bijzonder verhaal, leest erg prettig. Ik heb ook vragen, maar daar hou ik wel van. Kan ik nog even nadenken over je tekst. Mooi rond verhaal, de hp komt terug bij wat hij al wist in zin jeugd, alleen de weg ernaar indertijd nog niet.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Willemina, Het verhaal pakte mij en nam mij mee. Het waarom blijft wel één groot mysterie. Halverwege noem je hem opeens een keer Johannes. Als dat een reden heeft, ontgaat mij die. Als het geen reden heeft: waarom ? Je houdt mij bezig met dit intrigerende verhaal.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina, Johannes, de biseksuele moordende bijenkoningin. Het werkvolk beweegt zich onder aan de berg. Hij leerde over addergebroed in de kerk. Maar waarom was hij 'erbij'? Dat staat voor mij haaks op: [Het uitwissen van de sporen was heel fijn.] Ik ben het met @schrijvenmaar eens dat het 'overvol' voelt. Er is geen werkelijke indicatie waarom hij zijn voorganger vermoordde. Of het moet zijn 'dat hij als kind wist dat hij er zou wonen'. Maar waarom ging hij dan 'ongeremd' op het bankje zitten? Werd hij voorheen verkracht of zo, of is dit Miliaans? Goed geschreven, net te veel enigma.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina, je verhaal intrigeert me omdat het zo goed geschreven is. Alleen moet ik toegeven dat ik het al meerdere keren heb gelezen, maar nog steeds een aantal punten niet begrijp: Gaat het over een bij of over een mens Johannes? Wie wordt/worden gedood: de adders of ... Het ontbreekt me aan helderheid. Ik vind het knap geschreven, Groet Connie

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is een vol verhaal, er gebeurt veel en ik als lezer raakt af en toe de weg kwijt. Toch is het gegeven mooi, Willemina.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Willemina, Wat fijn dit mooie, symboliek geladen verhaal te mogen lezen. Het is natuurlijk een afschuwelijke vertelling, met moord en addergebroed en al, maar toch! Dat de HP zijn jeugddroom kan verwezenlijken is heel knap gevonden. Dat de kerk hem de weg wijst, jeetje. Het sarcasme druipt eraf. :thumbsup: Met respect.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Allemaal bedankt voor jullie reacties! Ik heb zojuist een ander huis gekocht dus ik zat met mijn hoofd elders. ;) *i-Kat Bedankt voor je compliment! *Rini Geen zelfmoord. Geen sekte. Snap je er intussen al iets meer van? *TonBadhemd Bedankt voor je mooie reactie. Er zitten wel wat hints in de tekst. Zonder al teveel prijs te geven kan ik wel zeggen dat de kluizenaars op deze berg alles krijgen wat ze willen en dat nagenoeg van elke machtspositie misbruik wordt gemaakt, zoals je bijna dagelijks in de krant leest. En over kerkgangers hoef ik ook niet veel te zeggen, denk ik ;) * mwMarie Ook jij bedankt voor je reactie. Leuk dat je nog hebt nagedacht over mijn verhaal. :)

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
* Schrijvenmaar Het verhaal stond snel op papier (dat lieg ik: het stond snel in de computer). Misschien kan ik er een langer verhaal van maken zodat het minder vol lijkt. Bedankt voor je feedback. * Marceline Johannes is de geliefde (hint) discipel van Jezus (voor hen die in de Bijbel geloven). Ik heb toch echt het idee dat er vrij veel hints in de tekst staan. ;) En uit jouw reactie en die van de anderen merk ik dat jullie wel iets 'voelen' bij mijn verhaal. Je kunt er misschien net niet de vinger opleggen en dat betekent dat ik waarschijnlijk toch iets meer prijs moet geven. Ik twijfel daar nog even over door. Bedankt voor je reactie. *Izabel Ook jij bedankt voor het lezen en reageren.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
*Mili Kun je uit de voeten met mijn voorgaande reacties? Je hebt me geleerd niet (teveel) uit te leggen. Ik denk niet dat ik Miliaans schrijf (LOL). Ik gebruik huis-tuin-en-keuken-woorden, zoals 'raadsels'en jij schrijft 'enigma', bijvoorbeeld. :D Maar ik hou soms wel van 'gesluierde taal'. :) Bedankt voor het lezen en reageren. Ik denk er over na om het verhaal wat langer te maken zodat de informatie minder propperig is.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
* Connie, Bedankt voor je compliment! Ik hoop dat de tekst je intussen iets duidelijker is. Het gaat over de mens Johannes en nee, de adders worden niet gedood - de voorganger wel. :) * Maddbrug Bedankt voor het lezen en reageren. Wat dat volle betreft hoop ik met een iets langere versie te bereiken dat dat gevoel verdwijnt. * Blavatski Je hebt het goed gelezen en schrijft het heel mooi: symboliek geladen verhaal. Dankjewel voor je mooie feedback! Daar ben ik blij mee.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Willemina, gefeliciteerd met je nieuwe huis. Sterkte met al de rompslomp die het met zich meebrengt. Je vroeg je af of ik er al iets meer van snapte ...; nou nee, een beetje meer denk ik. Eerste alinea: Hij had helemaal niets meer om voor te leven. Plotseling wist hij wat hem te doen stond: het Licht. Tweede alinea: Wie zijn dan de werkbijen - 'hij had ze mooi te pakken' is cynisch bedoeld. Maarr ... :van de werkbijen is het hun natuur. Derde alinea: Zijn voorganger, bedoelde je daar Jezus mee? Johannes, discipel van Jezus. ( # 13) Vierde alinea: 'ruwe stenen bank' - denk aan het ruw houtenkruis, dan denk ik aan de kruisiging van Jezus. 'het uitwissen van de sporen' - verloochenen. Dit is geen kruisiging maar een veraddering. De 'hij' waar het verhaal mee begint is de hp en die kijkt met plezier naar de doodsstrijd ... 'Oog-om-oog tand om tand', ken ik ook...; maar dan stokken mijn hersenen of wil hij hiermee het: KWAAD uitroeien. Einde van mijn nadenken.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina, gefeliciteerd met je nieuwe huis, op naar een nieuw thuis :!: Na veel herlezen begint het te dagen. Ik heb een beetje het gevoel dat ik het nu begrijp, maar kan er de juiste woorden niet voor vinden. (Ook concentratieproblemen door harde achteruitgang gezondheid :crybaby: ) En ook al komt een huis met de nodige drukte, ik hoop je hier toch wel te blijven ontmoeten. Groet Connie