Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 142 Berg

Rugzak, zwaar beladen. Onderop sokken, ondergoed, extra T-shirt en trui, tandpasta, deo en scheerspullen. Extra mesjes mee, want waarom mijn bikinilijn verwaarlozen, daar boven? Wat de rugzak zo zwaar maakt, is het pak papier en mijn antieke, maar nog steeds uitstekend tikkende Remington. Dan nog handbagage. Niet zwaar, wel onhandig is het kooitje met de postduif; als ik wat heb geschreven, moet het toch naar de SOL-redactie. Boodschappentas met sixpacks, tomaten, komkommers en paprika’s. Je wilt tenslotte niet je afkomst verloochenen. En je weet maar nooit wanneer de eerste zending van de dorpelingen arriveert. En dan nog mijn gitaar. Niet mijn bas; die is te zwaar en het verveelt al gauw om alleen maar basloopjes te pielen. Nee, mijn ouwe trouwe akoestische Eko uit 1971. Lekker geluidje moet dat straks geven, daar boven in die ijle lucht. En omdat daar verder toch niemand is, kan ik er ongestraft bij zingen. Hijgend en puffend sjouw ik alles de berg op. Halverwege ontmoet ik een dorpeling, die in rap en onverstaanbaar Oostenrijks tegen me begint te praten en naar boven wijst. Ik begrijp er niets van, denk alleen zoiets als ‘nicht allein’ te verstaan, maar indachtig de schrijfopdracht wil ik toch naar boven en ik laat de dorpeling schouderophalend achter. Boven aangekomen, zie ik nogal wat aftakkingen van het bergpad. Die leiden naar plateautjes waar berghutjes staan. Voor ieder hutje een eenvoudig houten bankje, waar mensen zich in stilte in zichzelf zitten te keren. Ik loop stilletjes langs de plateaus en zie een mêlee aan lieden met op het eerste gezicht geen enkele overeenkomst. Ja toch wel; de meesten hebben een schrijfblok, een laptop of een tablet voor zich, staren peinzend in de verte en leggen af en toe hun – ongetwijfeld sublieme – gedachten vast. Als ik nog eens goed kijk, val ik van de ene verbazing in de andere: ik ken die lui, potverdorie! Die ene met die krullen, dat moet Marceline zijn, en in degene die zich achter die paarse bloemetjes verstopt, vermoed ik Riny. Daarnaast die man met die halo om zijn hoofd; Angus, neem ik aan. Verderop een veelkleurig iemand, ze kijkt met haar hand boven haar ogen de verte in; kan niet missen, da’s Mili. Haagsche Mili, van achter de duinen, haha. Ha en kijk, die met die breedgerande lichte hoed op, Schrijvenmaar! Hé zie ik daar nou ook een aap? Ja hoor, Dos is er ook! Helemaal uit het Geuldal! Die dame in die jurk met allemaal geel-tinten, dat moet dan wel Maddy zijn. Daar staat er een op zijn kop, als ik goed kijk herken ik Richard. Ja wie anders? En Nel, Nancy, Connie, Kathinka, Elyse, ja hoor, ik herken ze allemaal van de foto! Echt lachen joh! Ik word er enthousiast van en wil ze allemaal gaan begroeten en voorstellen samen gezellig wat te drinken en bij te kletsen. Ik zet mijn spullen tegen een boom en loop naar het dichtstbijzijnde plateautje. Maar voordat ik drie stappen verder ben, voel ik een hand op mijn schouder en ik draai me om. Ach wat leuk, Blavatski! Ik wil haar warm omhelzen, maar ze kijkt me enigszins streng aan en doet haar vinger tegen haar lippen. ‘Jij moet Ton zijn, ik herken je aan de typemachine in je rugzak,’ fluistert ze me toe. ‘Ja, dat ben ik en ik wilde voor jouw opdracht ter plekke inspiratie opdoen. Ik dacht me hier even een weekeindje terug te trekken en de sfeer op te snuiven.’ ‘Dat is een goed idee Ton, maar zoals je ziet zijn er meer op dat idee gekomen. En ik wil je met klem vragen ze niet te storen, want behalve voor de inspiratie zijn de meesten hier ook voor contemplatie.’ Blavatski legt me nog eens uit wat ‘kluizenaar’ betekent. ‘Lieve Blavatski, dat weet ik, ik heb het zelfs voor de zekerheid nog eens opgezocht. Plus dat ik het hier ook wilde ondergaan om erover te kunnen schrijven. Maar nu we hier toch met zovelen zijn, is het juist leuk om nu ook life kennis te maken en er een gezellig feestje van te maken.’ Met het argument dat digitale onderlinge banden het niet halen bij echt warm menselijk contact, bijvoorbeeld door samen op een berg te drinken en te zingen, weet ik Blavatski te overtuigen. Het werd nog heel gezellig daar boven op die Oostenrijkse berg.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ allen. Inspiratie is een lastig ding. Blavatski heeft een heel mooie opdracht verzonnen, waar - dat heb ik inmiddels gezien - velen een prachtige invulling aan hebben gegeven. Bij mij wilde het niet vlotten, deze week. Totdat ik even terugdacht aan de wijze woorden van Marlie, in haar reactie op mijn verhaal # 136 Penfriends; 'Als de inspiratie elders niet te vinden is, probeer er dan SOL-leden bij te betrekken.' Ik dank je hartelijk, Marlie! @ Schrijfcoach Blavatski; hartelijk bedankt dat je geen woordenlimiet meegaf, het was sowieso al moeilijk genoeg. Ik heb me even lekker kunnen uitleven en ben door de 700 heen geschoten.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@TonBadhemd, in één woord subliem. Met zo'n vertelling moet je wel zoveel woorden gebruiken. SOL opdracht op basis van een SOL gemeenschap. Met een grote smile gelezen. Groet Connie

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jouw fantasie heeft je weinige inspiratie in elk geval verpletterd. Het is goed dat je blijft schrijven, Ton! Je humor treft mij. Je hebt je verklaard waarom je tot die tekst bent gekomen. Het was leuk om te lezen, ik zag je die berg opgaan als een echte Hollander met de aanhangwagen vol bietjes in potten, aardappelen en weet ik veel wat nog meer, op vakantie. Ik zag ooit zo'n familie met een voorraad voedsel uit Nederland aankomen op een camping in Zwitserland. Daar deed je mij aan denken, die berg op met je hele handel.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Maddy, dank, dank, dank. Je maakt me bijna verlegen met je loftuitingen! Even iets rechtzetten; het Hollander-verhaal, OK dat gebeurt. In mijn geval heeft het meer te maken met mijn Westlandse achtergrond; er moet sowieso bier mee en wat tomaten en ander Westlands goud. Dat valt nu eenmaal niet te verloochenen. Wat hebben we trouwens aar op die berg gelachen, hè Maddy? Moeten we gauw nog eens overdoen!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ton, houden Westlanders zich echt bezig met bikinilijnen daarboven op de berg in plaats van de volle aandacht te richten op de trostomaat? :crybaby: Ik heb je zevenhonderd-en-nog-wat woorden tot me genomen. Zoals jij je komkommers en paprika's. Hoezo een postduif? Heb je die van mij en Marietje gejat? De mêlee aan lieden, lol, die interessant subliem in de verte turen. Ik zag het zo voor me. Daarom vermijd ik denkelijk schrijfcursussen. :D Wel een minpuntje dat je alleen schrijfcoach Blavatski warm wilde omhelzen. Ik smacht al lang naar je rode, ietwat vochtige lippen. :o Je hebt een hele leuke invulling aan de opdracht gegeven. Spontaan, genereus, humoristisch. :thumbsup:

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Ton, Wat heb ik een spijt dat ik zo streng ben geweest. Nu heb ik een warme omhelzing gemist. Woorden schieten me tekort om mijn blijdschap te omschrijven jouw humoristische inzending te mogen ontvangen. Ik heb me een Dos gelachen. Waar haal je het vandaan! Ik heb bewust geen woordenlimiet aangegeven; jullie mochten eens total loss gaan en dat deed je verrukkelijk. Hou je typemachine in ere daar boven op de berg in Oostenrijk. Die luxe wordt je gegund, al was het maar om de postduif op mijn vensterbank te mogen begroeten, alhoewel ik liever zie dat je een uil gebruikt; ik ben namelijk een grote fan van de Harry Pottersage. Nog een inspiratievolle zondag toegewenst. :o :ontopic:

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ton, wat een heerlijk SOL-feestje heb je van deze opdracht gemaakt. Maar ik ben met Mili eens: die zorg om een bikinilijn bij een Badhemd uit het Westland? Nee, dat klopt niet. Maar voor de rest klopt jou verhaal als een schrijversbus! :lol: :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ton, wat is dat lachen. Hoe kom je op zoiets en toch ontmoeten we elkaar al een paar weken op een virtuele manier. Ik zag het allemaal voor me. Je bezorgt me een Moederbloemenbos met een speciaal tintje; dankjewel. Blijf nog maar lang, zo gezellig en opgewekt en inspirerend voor derden, schrijven. ... dan heb je het zelve goed. Verhip, die woorden vormen de laatste regel van een poeziealbum liedje ... ik heb het: Wees steeds een zonnestraaltje voor ieder die je ontmoet, dan geef je licht en warmte en hebt het zelve goed. Nou ja zeg, ik ben er confuus van en dat komt nu allemaal dor jou. Dag Ton, een prettige dag verder

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En wederom een hilarische bijdrage! Ik heb me kostelijk geamuseerd ook al was ik er niet bij op die berg. Die bikinilijn deed het hem wel!

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ocharme, ik donderde uit je charme. ;) Desalniettemin (eindelijk kan ik dat woord weer eens gebruiken) heb ik je bijdrage met veel plezier gelezen, Ton Badhemd. :D Vriendelijke groet, Willemina

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Mili, O mysterieuze schoonheid van achter de duinen Hoe kon ik jou toch op de berg voorbij struinen Door jou een warme omhelzing te onthouden Ja, en wat rijmt er nou op 'onthouden'?... laat ook maar, ik ben meer van de proza. Mili, wees ervan overtuigd dat ik je niet voor het hoofd wilde stoten, zeker niet nu, na jouw complimenten. Je krijgt mij daarmee bijkans stil (maar inmiddels weet jij ook wel dat dat onbegonnen werk is, nietwaar?). We hebben toch nog wel op dat feestje op de berg gezellig gekeuveld en gezongen, tot in de kleine uurtjes. Weet jij nog wat je zei toen het bier op was? Nou, laat ook maar, het is hier een net forum. :D Bovendien, de meesten hebben dat Haagsch gelukkig niet verstaan. Dat van die rode, ietwat vochtige lippen, daar gaan we nog een mouw aanpassen, Mili! ;) :o :{} Maar de bottom line is; hartelijk dank voor je reactie!

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Blavatski, Hartelijk dank voor je warme reactie, deze is mij meer dan een warme omhelzing waard! Ik vind je niet al te streng, wat je daar op de berg aanvankelijk in je rol als schrijfcoach deed, was zeer gepast. En gelukkig kon ik je nog ompraten... :D Je moet weten dat ik je zeer waardeer, zoals je telkens reflecteert op de schrijfsels van de forumleden. Zelfs op de mijne, die soms wat ongericht flauwekullerig zijn, een beetje stout ook. Dus die warme omhelzing gaat er zeker nog eens van komen! Spreken we dan weer een keer af op die berg? ;)

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Marceline; Blij dat jij dit ook een feestje vindt. Schrijven is natuurlijk hartstikke leuk, maar als je dat kunt combineren met een feestje is dat natuurlijk helemaal goud! I Doe me één lol en ga alsjeblieft de volgende keer weer mee als we met zijn allen weer die Oostenrijkse berg opzoeken, ja? k beloof je dat ik dan ook nog een wijntje meeneem, ter verhoging van de feestvreugde (voor zoveel nog nodig, haha). Ik begreep nl. dat niet iedereen bier drinkt??? Tja en dan de bikinilijn, ik probeerde er bij Mili nog onderuit te komen door er gewoon niet op te reageren, maar nu jij er ook over begint, moet ik toch met de billen bloot (nou ja, spreekwoordelijk dan... :o , want geloof me, in letterlijke zin is dat volgens de basisregels van de Esthaetica niet verantwoord, om maar niet te zeggen; een doodzonde). Het creëren en onderhouden van een bikinilijn is er bij mij ingekomen door Esina. Zij was daar nogal van en verlangde dat ook van mij, tot op het strenge af, zelfs op straffe van ... eh ... onthouding, zal ik maar zeggen. Nou ja, zelfs als Westlandse Badhemd sta je dan met de mond vol tanden, en alras met je handen vol scheerspullen. En voor je het weet is het een gewoonte geworden, die je niet licht kwijtraakt. Marceline, van jou te vernemen dat het verhaal klopt is voor mij een groot goed. Hartelijk dank daarvoor.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Schrijvenmaar, Dankjewel voor je reactie. Gelukkig zijn we het erover eens dat constant al dat diepzinnige gepeins - hoe waardevol ook - bij tijd en wijle moet worden doorbroken met een gezellig partijtje van gelijkgestemden. Nou ja, gelijkgestemden... een muziekkenner zou daar anders over denken als hij de samenzang van al die SOL'ers daar op die berg had kunnen horen. :)

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Riny, wat een lieve reactie. Hartelijk dank. Ik ben blij dat ik jou een extra bloemetje heb bezorgd op Moederdag. En je poesie-album-versje raakt mij, ik word er blij van! En dat ik jou confuus maak, daar word ik weer confuus van. Ingewikkeld hè? Niks van aantrekken, Riny, gewoon de leuke dingen en mensen in het leven accepteren als een cadeautje! Zo zie ik ook jouw reactie, nogmaals hartelijk dank!

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ i-Kat, Dankjewel voor je reactie, van hilarisch tot kostelijk; fijn dat je er plezier aan hebt beleefd. Dat van die bikinilijn; ja lach daar maar om, ik weet dat het voor vele vrouwen een bloedserieus probleem is. En nu ik als man daar ook aandacht aan schenk, moet er opeens zo nodig om gelachen worden. Eigenlijk vind ik dat niet eerlijk, mede in aanmerking genomen dat het vrouwelijke deel der natie sinds de jaren 60 zo de mond vol heeft van emancipatie, de laatste tijd mede geïllustreerd door opmerkingen over een glazen plafond. Nou ik kan je melden, dat wij hier in het Westland al decennia lang héél veel met glas doen, maar we gebruiken ze nooit als plafond, dus waar gaat dit nou eigenlijk echt nog over? Ja, en dan gaan mannen nu ook vrouwendingen doen, en dan is het opeens lachen geblazen. Ik voel mij gekwetst want niet erkend in de zachte kant van mijn ik. Maar goed, wil je meer over mijn motieven weten betreffende de bikinilijn; zie mijn reactie aan Marceline (#15). En dat je niet in mijn verslag van de SOL-bijeenkomst voorkwam, wellicht is een kleine verontschuldiging van mijn kant hier op zijn plaats. Ik heb je echt niet gezien en ik kan me ook niet herinneren dat wij elkaar hebben gesproken tussen de samenzang door of gedurende het bacchanaal. Misschien de drank? Of het kwam doordat er geen volle maan was, waardoor ik de zwarte kat niet kon waarnemen door het gebrek aan belichting? Beloof me dat je de volgende SOL-excursie naar de Oostenrijkse berg van de partij bent, i-Kat; we zullen het met z'n allen weer tot een onvergetelijke gebeurtenis maken!

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Willemina, mag ik je even tegenspreken; je bent allesbehalve uit mijn charme gedonderd (wat een leuke uitdrukking, trouwens! die moet je eens gebruiken als je een opdracht doet voor SOL). Ik heb jou vanwege je reacties op de schrijfsels van mede-forumleden, waaronder de mijne, hoog zitten! Dat ook jij niet voorkomt in mijn verslag van de SOL-bijeenkomst op de berg lijkt mij eerder het gevolg van een omissie mijnerzijds dan een charme-tekort. Hoewel dat laatste dan ook aan mij zou kleven. Ik kan me - mogelijk vanwege het verschijnsel dat wel eens wordt omschreven met 'beneveld' - bepaalde dingen niet meer zo helder voor de geest halen, achteraf, maar het zou ook zomaar kunnen dat ik je daar op die berg niet herkende omdat de schuine luxaflex ontbrak, die anders hier op het forum jouw gelaat zo mysterieus voor de helft bedekt. Of je was afwezig ivm je verhuisperikelen? Of ik heb je wel geroepen op alle plateaus op die berg, maar miste ik de Friese tongval waardoor jij het niet hebt herkend als jouw naam? Ik moet hieraan toevoegen - de eerlijkheid gebiedt mij dat - dat de staat van beneveling in mijn geval ook wel iets doet met mijn dictie als ik hardop praat, of althans denk hardop iets te zeggen. Dus ook dan ligt het aan mij. Hoe het ook zij. Willemina, aanvaard alsjeblieft mijn welgemeende excuses. En wees ervan verzekerd dat het wat mij betreft geen geslaagde bijeenkomst wordt, als je er de volgende SOL-bijeenkomst op de berg niet bij bent! Desalniettemin hartelijk dank voor je reactie, ik vind het sportief dat je ondanks het gevoel van miskenning of genegeerd te worden, je leesplezier met mij wilde delen.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Veel woorden, Ton ;) En mijn sterke punt is nog wel dat ik aan een half woord genoeg heb. LOL. :D Uiteraard aanvaard ik je smoezen en excuses. :nod: Vriendelijke groet, Willemina

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Willemina; je zei; 'Uiteraard aanvaard ik je smoezen en excuses. nod' Ik kan (ook wel, zo af en toe, als het me uitkomt, of als ik er gewoon zin in heb) kort zijn: een vrouw naar mijn hart! :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ mw.Marie, hartelijk dank voor je lovende woorden. Bespeur ik bij jou ook warme gevoelens voor wat jij zo treffend aanduidt als de 'SOL familiekring'? Dan moet je volgende keer zeker meegaan naar de berg; het was heel gezellig, het kwam niet alleen de contemplatie ten goede, ook de onderlinge banden zijn stevig aangehaald. Wat samenzang en enkele sixpacks al niet teweeg kunnen brengen! Je bent bij deze van harte uitgenodigd!

Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een grappig geschreven stuk waar makkelijk doorheen valt te komen. Zonde van de inspiratie, het lijkt alsof je een moeizame connectie met je personage had. Dit pak je goed op door zelf de berg op te lopen. Wat je vervolgens zou kunnen doen is met je hp hetzelfde pad proberen te lopen, en bv kijken wat hij van de dorpeling onderweg vindt, zijn er misschien verschillen in de dingen die jou opvallen in vergelijking met je hp. Soms kan ik zulke inzichten als puzzelstukken voor een verhaal gebruiken. De verheuging van gitaarklanken op ijle lucht vind ik trouwens heel mooi gevonden! Gr Michael

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Michael, Dankjewel voor je reactie, ik ben blij dat je erdoorheen kwam. Wat de inspiratie betreft; ja, inderdaad jammer, de boog kan niet altijd gespannen staan. Maar je begrijpt wel dat dit allemaal met een dikke knipoog is geschreven, door veel collega-forumleden te laten figureren in deze vertelling. Die dorpeling had ik maar heel even nodig om een soort waarschuwing te laten klinken; 'niet alleen', daarna liet ik hem zijn schouders ophalen en kon ik weer verder de berg op. Dat met die gitaar in de ijle lucht; leuk dat jij dat signaleerde, ik heb wel vaker in de open lucht met gitaar en zang van doen gehad, daarom weet ik uit ervaring dat ik beter mijn mond kan houden in dat soort situaties... Ik zou het fijn vinden als je ook van de partij bent bij de volgende opdracht dat we naar de berg in Oostenrijk gaan! Hoe meer zielen, hoe meer vreugd!

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Izabel, Dankjewel voor je fijne reactie. Ik vind het leuk te horen (nou ja, lezen, dus) dat jij het heerlijk vond om te lezen en met een glimlach hebt genoten. En of dat nog niet genoeg is, doe je er ook nog een smiley en een duimpje bij. Izabel, mijn dag kan niet meer stuk! Ook voor jou geldt dat ik het fijn zou vinden als je ook van de partij bent bij de volgende opdracht dat we naar de berg in Oostenrijk gaan! Hoe meer zielen, hoe meer vreugd!

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ton Badhemd, het was fantastisch op die berg! En je deed er levensecht verslag van :thumbsup: Ik hoefde niet eens aan de ijle lucht te wennen want ik las en schrijf je nu op ca. 2400 meter hoogte. Alleen heeft mijn 's' op jouw berg blijkbaar de neiging in een 'z' te veranderen, misschien kan je daar nog iets aan doen ;) Dan is alles perfect. (Je bent zo ijverig, volgens mij ben je het evenbeeld van je avatar.)