Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#142 De wachter

Ik leun tegen een verweerde oude boom. Het is hartje winter in dit wilde oerbos. Hier komt men om bewust te verdwalen van de wereld om ons heen. Om vergeten te worden door de rest, die toch al niet wist dat jij bestond. De oude legenden spreken van een schedel in een boom. Als je de wachter vindt, dan vertelt hij je verhalen. De wachter is de schedel van de eerste kluizenaar van deze berg. Stil kijk je voor je uit, seizoenen lang. In de lente zoemen de insecten om je heen, en 's zomers groeien je vogelkinderen op. Tot de herfst weer invalt, en je je bladeren laat vallen ter voorbereiding op je winterslaap. Dwars door de winterkou heen voel ik de hitte van je bast. Ik trek mijn handschoenen uit en geniet van je warmte. Het verrassende gevoel van je verweerde ruwe bast, met diepe groeven en gaten. Ik ruik de vochtige lucht van paddenstoelen en van natte aarde. Ik zie geplette, half vergane, in bladvorm geslepen, herinneringen verspreid liggen onder mijn voeten. Ik pak voorzichtig een blaadje op. Er staan rode woorden op geschreven, half onleesbaar, verkruimelt door de tijd. Ik kijk omhoog, naar de splitsing van je dikke takken. Ertussenin geklemd zit een schedel met een dichtgesnoerde koppensnellersmond. Holle gaten waar ogen waren. Kaken, inmiddels stevig vergroeid met de bast van de boom; zwijgen. Het moet los, je wilt het bevrijden. De schedel in de stam; ziet, voelt, hoort en piekert intens. Honkvast blijf hij wortelen in zijn bestaan tussen jouw takken. Vertrouwend op routine. Dag na dag, tot er geen dagen meer over zijn. Tranen druppelen uit je littekens. Het groeiende besef van ik raak hem niet kwijt. Als boom zomaar ontwortelen lukt niet. Weglopen ook niet, ernaar buigen dan? Er 't beste van maken. Ik buig mee, ik groei om de schedel heen. Ik maak hem deel van mij. Druppelsgewijs, vanuit een onbewoond uilenhol boven de schedel, laten sliertjes rood water zich door de diepe groeven naar beneden geleiden. Het rode water vormt een vlek op de zijkant van de schedel in de stam. Iets naar beneden vormen de druppels tezamen een plasje rode verf. Ernaast hangen verse groene lenteblaadjes die ik nog niet had gezien. Ik pluk er één en schrijf met een takje gedoopt in de rode verf mijn verhaal. Als het blaadje vol is laat ik het naar de grond dwarrelen. Waar 't rust tussen alle anderen verhalen. Ik pak de volgende. Ik sta tussen mijn herinneringen in bladvorm. De oude boom met de schedel wacht geduldig op me. Ik voel haar kracht, haar acceptatie. Haar pure hang naar de seizoensroutine, leven van dag tot dag. De wachter opent zijn holle ogen. Spreekt me woordeloos aan met beelden van zijn leven. Zijn waarom, en zijn antwoord. Dat hij me nooit vergeten zal. Ik reisde door drukbevolkte steden, langs boerendorpjes, en dichte bossen. Maar nergens voelde ik me alleen genoeg, overal was het me te druk of te vol. Verder en verder, tot ik de woestenij vond waar het waarlijk stil was. Ik ging zitten, schoot wortel en veranderde. Andere stiltezoekers volgden mij. Wortelden naast mij. Nu ben ik nooit meer alleen. Langzaam voel ik mezelf verdwijnen. Een laatste diepe zucht. Het wilde oerbos heeft er een nieuwe kluizenaarsboom bij.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
AngelaMarina, met open mond las ik jouw tekst. Ben jij een bekende schrijver? Ik lees veel verschillende schrijvers, ben jou nog niet tegen gekomen! Heb er zeer van genoten, je oerbos omschrijving, de Wachter, het schrijven op blaadjes, de schedel, hoe kom je erop. Wat een mooie symboliek!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@mw.Marie Dank je voor je super mooie reactie, je maakt me helemaal blij. Ik ben geen bekende schrijver. Ja, in mijn dromen misschien :-) Hoe ik erop kom? Naar aanleiding van een droom een tijd geleden, daar heb ik een tekening van gemaakt (tja, kunstacademie blijft er toch in zitten). Een gedicht erbij geschreven. Het verhaal hierboven is een uitgeschreven versie van het gedicht, potloodtekening, en mijn gevoel erachter.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@AngelaMarina, wat boeiend en intens geschreven. Ik ervaar de lengte niet als een belemmering. De beelden in je verhaal zijn adembenemend. Gewoon prachtig, Een mooi weekend, Connie

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Angela, Wat een bijzondere vertelling. Heel beeldend geschreven, de invloed van de kunstacademie neem ik aan. Het is een verhaal dat rust uitstraalt en de tijd vraagt. Dat is heel passend bij de eindeloze tijd waar dit verhaal een deel van is.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Angela, Wat een heerlijke vertelling. Een mooi kluizenaarsverhaal met speciale gedachtesprongen en invallen. Dank je wel voor deze inzending. Ik heb aan onze schrijvers en schrijfsters bewust de vrijheid gelaten van het aantal woorden. Eens lekker uitweiden mag ook een keer. :o Hopelijk krijg je nog meer van die speciale dromen om ze hier met ons te delen. :o Klein taalzeurtje: verspreidt - verspreid

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Angela Marina, wat een leuke uitleg geef je. Ga lekker door, ik kom graag weer lezen. Leuk te horen dat je tekent, is ook een hele fijne hobby!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Angela, ... ik ben sprakeloos. Prachtig en dan met die schedel vergroeid in de stam van de boom. Leuk is dat met schilderen en tekenen. Met tekenen zie je beter, is me eens verteld. Zo heb ik eens een tak van een toverhazelaar moeten tekenen... Voor het eerst zag ik die kleine bloemetjes en waarachtig ik heb er ook een gedichtje bijgemaakt. Ik zal je verhaal zeker nog een paar keer lezen. Dankjewel.