Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#140 Kringloop

Ik lag overhoop met alles en iedereen om me heen. Ik overdrijf niet als ik beweer dat het vernederend was, te midden van oude bekenden en nieuwe vage kennissen. Bovendien was het geluid intimiderend. Uit de krakende speakers kwamen nummers die ik in geen jaren gehoord had. "Ik verscheurde je foto.": Het was een onzekere tijd. Ik weet niet hoe lang het geduurd heeft. Als alles ineens anders is en je geen keus meer hebt, krijgt vergankelijkheid pas echt betekenis. Anders blijft het toch een abstract iets. De geur van verbrand vlees, schrale alcohol en sigarenrook drong tot diep in mijn vezels en ik gaf het op. Zoals ik me vaker had voorgenomen, moest ik me er nu echt bij neerleggen. Er was letterlijk geen weg meer terug. Ik viel in slaap. “50 cent,” hoorde ik een heldere stem. Zo helder, dat ze Gelukkig Zonder Jou overtrof. Een prestatie op zich. “Echt?” Hoorde ik een andere stem. “Momentje.” Door me erbij neer te leggen leek alles veel beter binnen te komen. De wind was kouder, de zon warmer. En ik zag ineens mijn oude bekenden in een ander daglicht. Ze stonden verder van me af, ik was onthecht. “Alsjeblieft.” “Dank je wel. Veel plezier ermee.” “Dat gaat wel lukken!” Ik werd vastgehouden. Ik werd meegenomen. Ik werd achter een rug gehouden en met een duizelingwekkende zwaai naar voren geduwd. “Verrassing!” Ik zag een kind. Een meisje. Haar ogen werden groot, haar mond krulde in een bijna tandeloze lach. Ik werd geknuffeld.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Kathinka kreeberg, Moeilijk verhaal qua vorm - hp heeft een nare periode achter de rug, dat is duidelijk. De cliche liedjes op de vrijmarkt confronteren haar/hem daarmee. De kinderstemmen trekken hp terug in de werkelijkheid. De laatste alinea is voor mij te vaag. 'schrale alcohol' - ik denk dat je de geur van verschaald bier bedoelt. kijk: https://onzetaal.nl/taaladvies/verschraald-bier-v…

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Met veel plezier gelezen! De opbouw is mooi en spannend. Pas later geef je weg dat het om een voorwerp gaat en dan het einde, zo lief. Knap gedaan wat mij betreft.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Kathinka, En ik vind het wel een duidelijk verhaal (zij het na twee keer lezen). Geschreven vanuit de knuffel. Netjes gedaan.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank jan, ik bedoel inderdaad verschraald bier maar maakte een poëtische link met schrale troost. Misschien wat te vaag.. Ik snap dat voor jou de laatste alinea niet echt duidelijk is, ik schreef namelijk vanuit de afgedankte knuffel.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Kathinka Kreeberg, Oké, na herlezen vat ik het.
ik bedoel inderdaad verschraald bier maar maakte een poëtische link met schrale troost. Misschien wat te vaag.
verschaald, zonder die r ;)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Originele invulling om vanuit de afgedankte knuffel te schrijven. :thumbsup: Het is me min of meer duidelijk op de volgende dingen na: - [te midden van oude bekenden en nieuwe vage kennissen.] Dit kan ik ook niet plaatsen na het einde van het verhaal. - [Als alles ineens anders is en je geen keus meer hebt, krijgt vergankelijkheid pas echt betekenis. Anders blijft het toch een abstract iets.] Hierover kraken mijn hersenen nog steeds. - ['Echt? "] Deze reactie begrijp ik niet. [Door me erbij neer te leggen leek alles veel beter binnen te komen. De wind was kouder, de zon warmer. En ik zag ineens mijn oude bekenden in een ander daglicht. Ze stonden verder van me af, ik was onthecht] Begrijpelijk en mooi de omme slag weergegeven. :nod:

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Kathinka, welkom op het SOL-forum. Ik vind dat je bijdrage de vrijmarkt mooi uitbeeldt. En vanuit een apart perspectief. Maar moest het wel 2x lezen, met je eens dat dat niet verkeerd hoeft te zijn! Mvg Ton Badhemd

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi marietje, Dank voor je reactie! De bekenden en kennissen zijn de andere spulletjes op het kleed. Tof dat je hersenen nog steeds kraken;) alles is weg, dus heeft laten zien dat het vergankelijk is. Als je alleen weet dat alles voorbij gaat, is het nog abstract, dan voel je het nog niet echt (volgens die knuffel) En de 'echt' slaat op de verrassing dat het zo weinig geld kost. De ko (o)p (st)er had misschien wel 2 euro verwacht. Groetjes!

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik lag overhoop met alles en iedereen om me heen. Ik overdrijf niet als ik beweer dat het vernederend was, te midden van oude bekenden en nieuwe vage kennissen. Bovendien was het geluid intimiderend. Uit de krakende speakers kwamen nummers die ik in geen jaren gehoord had. "Ik verscheurde je foto.": Het was een onzekere tijd. Ik weet niet hoe lang het geduurd heeft. Als alles ineens anders is en je geen keus meer hebt, krijgt vergankelijkheid pas echt betekenis. Anders blijft het toch een abstract iets. De geur van verbrand vlees, schrale alcohol en sigarenrook drong tot diep in mijn vezels en ik gaf het op. Zoals ik me vaker had voorgenomen, moest ik me er nu echt bij neerleggen. Er was letterlijk geen weg meer terug. Ik viel in slaap. “50 cent,” hoorde ik een heldere stem. Zo helder, dat ze Gelukkig Zonder Jou overtrof. Een prestatie op zich. “Echt?” Hoorde ik een andere stem. “Momentje.” Door me erbij neer te leggen leek alles veel beter binnen te komen. De wind was kouder, de zon warmer. En ik zag ineens mijn oude bekenden in een ander daglicht. Ze stonden verder van me af, ik was onthecht. “Alsjeblieft.” “Dank je wel. Veel plezier ermee.” “Dat gaat wel lukken!” Ik werd vastgehouden. Ik werd meegenomen. Ik werd achter een rug gehouden en met een duizelingwekkende zwaai naar voren geduwd. “Verrassing!” Ik zag een kind. Een meisje. Haar ogen werden groot, haar mond krulde in een bijna tandeloze lach. Ik werd geknuffeld.
Dag Kathinka, Welkom op dit forum. Een origineel verhaal, mede door het perspectief van waaruit je het vertelt. Ik kon in het begin de eerste alinea niet plaatsen, maar bij de laatste alinea, viel alles op zijn plaats. Mooi die wending van afgedankt zijn naar een nieuw leven. Prettige soepele en beeldende schrijfstijl. Je speelt met thema's als vergankelijkheid, aanvaarding en onthechting, waardoor het verhaal er een laag bijkrijgt. Puntje: In de tweede alinea twee ik 'hoorde ik een ... stem' Probeer formuleringen af te wisselen. Ik hoop meer van je te lezen hier. Nel Goudriaan

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom Kathinka! Leuk om een verhaal vanuit een knuffel te lezen. In het begin moest ik even doorbijten, maar het einde makte het duidelijk. Hoewel het ook nog wel om een levend diertje zou kunnen gaan :-)