Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#140 De jas

Er lag alleen een jas; een halflange zwartleren met mooi uitgesleten plekken op de juiste plaatsen. Het werd fris. 'Mag ik hem even passen?' De vrouw op het klapstoeltje glimlachte. 'Jij wel,' zei ze. Ze had een mooie glimlach. Zacht, maar zelfverzekerd. Nog voor hij de jas aantrok, voelde hij warmte. 'Mag ik?' vroeg hij, en wees naar de spiegel die twee plekken verderop stond, tussen stapels boeken en oude modeltreintjes. Ze knikte, met gesloten ogen, en haalde daarna, nauwelijks zichtbaar, haar schouders op. 'Nee, zeg jij het maar,' zei hij. 'Hij past bij je. Alsof hij op je heeft gewacht.' Haar stem klonk nu iets zwaarder, haar ogen glansden kwetsbaar. 'Hij voelt goed,' zei hij. 'Zeg maar hoeveel.' 'Jij mag hem hebben. Hij is voor jou.' Hij stak zijn handen diep in de zakken. Op zoek naar een antwoord voelde hij een stukje papier. Ze glimlachte weer; zacht en vragend, maar toch uitdagend. 'Ik bel je. Morgen,' zei hij, en groef nog heel even in haar blik. Daarna draaide hij zich om en zocht zijn weg tussen al die anderen die niets zochten en toch hoopten iets te vinden. Op weg naar een slapeloze nacht.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Angus, eerst de geheimzinnigheid van de vrouw en dan heel subtiel dat briefje in de zak van de jas. Goed opgebouwd, was leuk om te lezen. Groet Connie

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, echt een herkenbaar verhaal van jouw hand met prachtige show don't tell van de vrouw, wordt dit weer een vervolg storietelling?

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk om te lezen hoe de jas de twee personen bij elkaar brengt. Misschien iets te veel beschrijving van haar lach,, Laatste zin vind ik minder geslaagd...

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, wat moet er in die vrouw zijn omgegaan, voordat ze met die ene jas naar de uitmarkt ging. Ze moet toch een voorgevoel hebben gehad dat ze die dag die ene persoon zou treffen die voor de jas en haar bestemd is. Een relatie die zo begint, gaat nooit meer stuk. Een puik verhaal naar mijn hart. :thumbsup: Ik zou er ook een slapeloze nacht aan over hebben gehouden.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, wat een mooi en mysterieus verhaal. Een juweeltje, hoewel ik het met VriendT eens ben dat de laatste zin wat uit de toon valt. Ik zou hem kunnen missen.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig verhaal met ruimte voor fantasie, met plezier gelezen. Dit vind ik een mooie zin: 'Nog voor hij de jas aantrok, voelde hij warmte.' en dit deel van de zin ook erg mooi: anderen die niets zochten en toch hoopten iets te vinden.' Vervolgverhaal zou niet gek zijn.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag mw.Marie, Het doet me plezier dat je het herkenbaar vind. Er komt geen vervolg. Volgens mij gaat het wel goed komen tussen die twee :) Dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag VriendT, De lach en de jas hebben wel een overeenkomst. Naar mijn mening zou het verhaal niet af zijn zonder die laatste zin. De belofte om te bellen zou dan een loze kunnen zijn geweest. Dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dos, Het was op de vrijmarkt :nod: Of ze een voorgevoel had? Misschien zat ze er al de tweede of derde keer, met niet meer (of minder) dan hoop. Ik deel je mening dat het niet mer stuk kan gaan. Vandaar ook geen vervolg. Dank voor 'puik', en je reactie.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, marceline. Voor wat betreft de laatste zin, zie #10. (Uiteraard enkel mijn mening. In wezen heeft iedere lezer altijd - zijn of haar - gelijk. En dat bedoel ik niet cynisch of sarcastisch.)

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
dit deel van de zin ook erg mooi: anderen die niets zochten en toch hoopten iets te vinden.' Vervolgverhaal zou niet gek zijn.
Dank voor je reactie, i-Kat. Doet me plezier dat je dat deel - de kern - aanstipt. Een vervolg zit er niet in. Zie #9

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Angus, geweldig, wat een zeggingskracht! Allesbehalve confectie, jouw verhaal. Ik heb ervan genoten. Complimenten! En de vrijmarkt werd een vrij-markt, maar pas morgen, toch? Ik ga niet alle mooie zinnen hier herhalen, maar deze vond ik erg gaaf; '... en groef nog heel even in haar blik.' Om in te lijsten! :thumbsup: Mvg Ton

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Willemina, Bedankt voor je reactie en je waardering (voor met name de voorlaatste zin) :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Ton,
En de vrijmarkt werd een vrij-markt, maar pas morgen, toch?
Een reactie in de stijl van je bijdragen :) Ik denk dat ze niet té hard van stapel gaan lopen, maar je weet het nooit :nod:
[...] maar deze vond ik erg gaaf; '... en groef nog heel even in haar blik.' Om in te lijsten! :thumbsup: Mvg Ton
Over die zin twijfelde ik; of die niet wat 'over the top' zou zijn. Dank voor je reactie.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
een mysterieus sprookje hoe lang leurde zij al met de jas, hoeveel mannen mochtenhem niet passen? da's mooi, zo'n mysterieus sprookje met de vanzelfsprekenheid van alledag

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, Mooie scene, alles op zijn plaats. Misschien nog de 2e zin direct na de 1e plaatsen, dan trek je die frisheid meer in de beleving van de HP. De slotzin vind ik intrigerend: 'Op weg naar een slapeloze nacht.' - suggereert spanning in de zin van een verlangen. Ik denk ook dat het zo bedoeld is, anders had je wel geschreven: naar weer een slapeloze nacht.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, schrijvenmaar.
[...] hoeveel mannen mochtenhem niet passen?
Inderdaad, hij wel.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, Meta. Ik denk dat jij iets anders bedoelt dan schrijvenmaar. Hij was de enige die hem mocht passen :)

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[...]'Op weg naar een slapeloze nacht.' - suggereert spanning in de zin van een verlangen. Ik denk ook dat het zo bedoeld is, [...]
Zo is het bedoeld, janp. Die 2e zin? Ik neig toch naar nee. Volgens mij suggereert de openingszin al het perspectief van een hp. Dank voor je reactie, janp.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi Angus. Nu maar hopen dat het telefoonnummer op dat briefje in de jaszak goed geschreven is. Dat zal toch wel?

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Angus, Een heel mooi en goed opgebouwd verhaal. Elk detail heeft zin. De openingszin trekt me direct het verhaal in:
Er lag alleen een jas; een halflange zwartleren met mooi uitgesleten plekken op de juiste plaatsen.
Vooral de 'uitgesleten plekken op de juiste plaatsen' zijn fascinerend. Ze wijzen naar het verleden, maar ook al subtiel naar de toekomst. In dit verhaal van weinig woorden speelt de glimlach van de vrouw een grote rol. De slotzin vind ik daarom ook zeer passend. Er gebeurt veel onder de oppervlakte. Originele invalshoek: de wachtende jas. Met heel veel plezier gelezen. Nel Goudriaan

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Nel, Leuk, dat je de openingszin aanhaalt. Die 'juiste' is inderdaad van belang. Dank voor je reactie.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dure oude wijn wordt beter met de jaren. Ik weet niet of je duur bent :D , maar je wordt nog beter. Je zoekt je woorden met precisie en zet de vinger op de juiste plek. Er broeit altijd wat tss je hoofdpersonages nu je Fredo-periode voorbij is! Je vindt altijd de exacte beginzin, en ook de twee laatste zinnen vind ik prachtige afsluiters. :thumbsup: