Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#139- Yin en Yang

Yin en Yang De warmte van de zon door de autoruit voorspelt een mooie lentedag. Ze laat het raam zakken en ruikt de frisse morgendauw. Bruno steekt vanaf de achterbank zijn kop naar buiten. Zijn oren flapperen vrolijk op de wind. Hij opent zijn bek en lijkt te glimlachen. Tegen een babyblauwe achtergrond bewegen strakke, gladde bladeren in frisse groene kleuren op de wind mee. Bruno legt zijn kop op haar schouder. Glimlachend buigt ze haar hoofd even tegen hem aan. Een lik over haar wang bevestigt de band die ze voelt. ‘Chop, chop, erin.’ Ze duwt met haar knieën tegen Bruno’s kont. Druppels sijpelen uit haar natte haren in haar ogen. Ze knijpt ze dicht omdat het prikt. ‘Nou, ER-IIN!’ Ze verheft haar stem. Bruno stapt moeizaam op de achterbank. Geïrriteerd klapt ze de deur dicht. De ruitenwissers kunnen de regen niet aan. Ze draait de ventilator open, koude lucht blaast met veel lawaai de kleine ruimte in, rillend zet ze de temperatuur hoger. De damp weet van geen wijken, met haar sjaal veegt ze de binnenkant van de ruit schoon. Een klapperend geluid vanaf de achterbank geeft aan dat Bruno zich uitschudt, een natte hondenlucht vervuilt haar neus. ‘Klote hond!’ • I know: niet exact de opdracht maar het gaat om het niet benoemen. :o

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit lijkt me een heel adequate invulling van de opdracht, Marietje. Het genieten van de hond en van het leven, versus het ergeren aan de hond en het niet genieten van het leven. Met plezier gelezen.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beeldend stukje, leuk zo'n hond uit het raam. Hoe de wind waait waait haar petje, zei mijn vader. De hond moet het doen met zijn baasje en trekt zich er waarschijnlijk geen bal van haar humeur aan. Daar is hij hond voor.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij heeft Bruno in een Amsterdams park in een vijver gezwommen. Dus een hele subtiel invulling van de opdracht. Mooi stukje waar liefhebben en haat de verschillende kanten van dezelfde medaille zijn. Ook ik heb het plezier gelezen!

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met oren die flapperen in de wind, heb ik zo een grote, lieve loebas in beeld. en dan die kop door het raampje, genietend van een briesje. 'Tegen een babyblauwe achtergrond bewegen strakke, gladde bladeren in frisse groene kleuren op de wind mee' Babyblauw zou ik de hemel toch niet noemen, Marietje. Het gaat over de bladeren vd bomen, oké, maar met deze zin lijkt het alsof de bomen werkelijk tot aan de hemel reiken. Mooi contrast met het tweede gedeelte, zeker ook door het noodweer dat hp zeiknat maakt. (Marceline, de nattigheid is vd regen, denk ik, niet vh zwemmen! ;) ) Maar hoe is de reactie van hp als het prachtig weer is, maar als ze bvb een vieze, stinkende hond bij zich heeft? Een amusant stukje!

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sfeer is mooi gebracht, waarbij het mooie of slechte weer de relatie tussen HP en hond intensifieert, of misschien bepaald?

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Marietje, heerlijk geschreven. Zie het voor me en als hondenfreak zelfs ook de ergernis van de haatster, als die drie 'monsters' van ons ook niet snappen dat ze tempo moeten maken met instappen. Het prikken van regendruppels in de ogen zal de mascara zijn toch? Je hebt de opdracht helemaal goed begrepen volgens mij. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
(Marceline, de nattigheid is vd regen, denk ik, niet vh zwemmen! ;) ) @Marlie: in mijn uitgebreide fantasie komt de regen nog eens als toetje na het zwemmen in het park ;)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje, ha, daar is mijn penvriendinnetje weer. Ik weet dat je van kleuren en bijvoeglijke naamwoorden houdt maar deze zin breekt me echt op. [Tegen een babyblauwe achtergrond bewegen strakke, gladde bladeren in frisse groene kleuren op de wind mee.] En het is inderdaad zoals @marlie zegt, het lijkt alsof de bomen tot aan de hemel reiken. [Glimlachend buigt ze haar hoofd even tegen hem aan.] Hoe kan je aanbuigen? Naast mijn (immer) kritische noot :o heb je een heerlijk stukje geschreven dat heel waarheidsgetrouw overkwam.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, heel fijn om te lezen. Mooie tegenstelling tussen het eerste poëtische deel en het tweede deel waar de ergernis vanaf druipt.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijke stukjes om te lezen maar ze komt nog niet over als een hondenhater in deel 2. Meer iemand met een slechte dag. Het contrast tussen de 2 verhalen vind ik bijzonder goed gelukt. 'Babyblauw' was ik ook niet zo van gecharmeerd maar het geheel is wel een echt 'feel-good' verhaal, lekker hoor. 'Hij opent zijn bek en lijkt te glimlachen' vind ik een briljante weergave!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit lijkt me een heel adequate invulling van de opdracht, Marietje. Het genieten van de hond en van het leven, versus het ergeren aan de hond en het niet genieten van het leven. Met plezier gelezen.
Adequaat vind ik een chique klassiek woord. Bedankt voor je reactie! :)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beeldend stukje, leuk zo'n hond uit het raam. Hoe de wind waait waait haar petje, zei mijn vader. De hond moet het doen met zijn baasje en trekt zich er waarschijnlijk geen bal van haar humeur aan. Daar is hij hond voor.
De hond trekt inderdaad zijn eigen plan. Vooral ons mannetje als hij een haas ruikt. :rolleyes: Bedankt voor het reageren! :)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij heeft Bruno in een Amsterdams park in een vijver gezwommen. Dus een hele subtiel invulling van de opdracht. Mooi stukje waar liefhebben en haat de verschillende kanten van dezelfde medaille zijn. Ook ik heb het plezier gelezen!
:nod: Ik heb de opdracht vertaald naar mijn eigen ervaringen. Fijn dat je het met plezier hebt gelezen! :)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met oren die flapperen in de wind, heb ik zo een grote, lieve loebas in beeld. en dan die kop door het raampje, genietend van een briesje. 'Tegen een babyblauwe achtergrond bewegen strakke, gladde bladeren in frisse groene kleuren op de wind mee' Babyblauw zou ik de hemel toch niet noemen, Marietje. Het gaat over de bladeren vd bomen, oké, maar met deze zin lijkt het alsof de bomen werkelijk tot aan de hemel reiken. Mooi contrast met het tweede gedeelte, zeker ook door het noodweer dat hp zeiknat maakt. (Marceline, de nattigheid is vd regen, denk ik, niet vh zwemmen! ;) ) Maar hoe is de reactie van hp als het prachtig weer is, maar als ze bvb een vieze, stinkende hond bij zich heeft? Een amusant stukje!
Ik ben blij dat het beeld van de lobbes is overgekomen. De lucht kan op een vroege lenteochtend echt babyblauw zijn. Tevens verwijst het naar een jonge (baby) dus vroege start van de dag. Het beeld wat ik mee wil geven is juist dat de bomen de hemel lijken te raken. https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fscon… Deze zelfgemaakte foto wilde ik beschrijven, Dit ziet de HP als ze door de voorruit naar boven kijkt al rijdend door het bos. Als de HP op een stralende dag een witte jurk aan heeft en de hond bevuilt deze terwijl ze met haast op weg is naar een afspraak zal haar reactie vrijwel dezelfde zijn. ;) Ik heb zelf ook een haat/ liefde relatie met mijn honden. Ook mijn andere lieverds ( man en zoons) kan ik soms wel schieten. :nod: Bedankt voor je leerzame reactie! :)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sfeer is mooi gebracht, waarbij het mooie of slechte weer de relatie tussen HP en hond intensifieert, of misschien bepaald?
Het kan inderdaad soms ook bepalend zijn. :nod: Bedankt voor het lezen en reageren.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, heerlijk geschreven. Zie het voor me en als hondenfreak zelfs ook de ergernis van de haatster, als die drie 'monsters' van ons ook niet snappen dat ze tempo moeten maken met instappen. Het prikken van regendruppels in de ogen zal de mascara zijn toch? Je hebt de opdracht helemaal goed begrepen volgens mij. :thumbsup:
Ook zonder makeup kan de regen in je ogen prikken is mijn ervaring. Zou de zure regen zo merkbaar zijn? Bedankt! :)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje, ha, daar is mijn penvriendinnetje weer. Ik weet dat je van kleuren en bijvoeglijke naamwoorden houdt maar deze zin breekt me echt op. [Tegen een babyblauwe achtergrond bewegen strakke, gladde bladeren in frisse groene kleuren op de wind mee.] En het is inderdaad zoals @marlie zegt, het lijkt alsof de bomen tot aan de hemel reiken. [Glimlachend buigt ze haar hoofd even tegen hem aan.] Hoe kan je aanbuigen? Naast mijn (immer) kritische noot :o heb je een heerlijk stukje geschreven dat heel waarheidsgetrouw overkwam.
Zie #14 voor de bomen die de hemel reiken. Daarnaast wil ik echt dat de lezer het beeld van de bomen in de lente voor ogen krijgt: die hebben strakke frisse groene bladeren. Dat is namelijk een verschil met dezelfde bomen in de volle zomer. Tja, aanbuigen ... Misschien aanleggen? Ik ben blij met je compliment dat je het een waarheidsgetrouw heerlijk stukje vindt. Het is gebaseerd op eigen ervaringen. Jij kent de honden uit andere opdrachten. De postduif scheidt graag op hun kop. :D Bedankt! :{}

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, heel fijn om te lezen. Mooie tegenstelling tussen het eerste poëtische deel en het tweede deel waar de ergernis vanaf druipt.
Hartelijk dank voor je complimenteuze reactie. Het sterkt me! :o

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijke stukjes om te lezen maar ze komt nog niet over als een hondenhater in deel 2. Meer iemand met een slechte dag. Het contrast tussen de 2 verhalen vind ik bijzonder goed gelukt. 'Babyblauw' was ik ook niet zo van gecharmeerd maar het geheel is wel een echt 'feel-good' verhaal, lekker hoor. 'Hij opent zijn bek en lijkt te glimlachen' vind ik een briljante weergave!
Als je een hond hebt haat je hem/ haar natuurlijk nooit echt. Maar elk voordeel heeft zijn nadeel. ;) Feel good is precies de bedoeling! :thumbsup: Bedankt voor je briljantje! ;)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, Ik zie het voor me - en als hondenbezitster moest ik even lachen bij 'Nou ER- IIN'. Ik heb ook wel eens zo'n moment, zéker als ik koud en natgeregend ben. Ik heb van je verhaal genoten. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Marietje Deze gebeurtenis lijkt me uit jouw leven gegrepen. Bruno stapt op de achterbank. ? Moet een grote stap zijn, kruipen of springen lijkt me wat. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
O Marietje, wat een treffende weergave van het perfecte hondenleven in het eerste deel. Een en al lol 'want ik ga met het vrouwtje op stap' en ja, zijn kop op haar schouder maakt het helemaal af! Zo hoort een hondenleven te zijn! :thumbsup: En ja, dan ook deel 2; ook de minder vrolijke kant is realistisch en enorm invoelbaar weergegeven. Maar ook dat gebeurt je in je relatie met je viervoeter. Passende titel, die de lading goed dekt. Mooie schetsen van de beelden waarmee je zo duidelijk de sfeer oproept. Marietje, ik heb dit met herkenning en enige ontroering gelezen, want ja, als hondenbezitter ben ik wel een softy af en toe. Jouw verdienste is dat je die snaar hebt weten te raken. Complimenten! Mvg Ton

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marietje, Wat een leuk hondenverhaal. Graag gelezen en zaken herkend. Mijn trouwe labrador is een oude hond geworden die het liefst rustig in zijn mand ligt. Ik mis zijn zwempartijen en natte vacht soms enorm. Maar ja... En het duwtje tegen zijn achterste is nu nodig om hem uit dat nest te krijgen om pipi te doen. :(

Rol

  • Anoniem
Hallo Marietje, Het gaat inderdaad om het laten zien en niet vertellen en daarin ben je goed geslaagd. Zou je echt niets willen vertellen, laat dan het eind van het eerste stukje ook weg: ‘bevestigt de band die ze voelt’. Grappig om te merken dat bij meer mensen de omstandigheden van de hondenhater minder gunstig zijn of dat het om een sowieso chagrijniger persoon gaat . In jouw geval treft de hondenhater het niet met het slechte weer, daar wordt zelfs een hondengek kribbig van. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje, Ik zie het voor me - en als hondenbezitster moest ik even lachen bij 'Nou ER- IIN'. Ik heb ook wel eens zo'n moment, zéker als ik koud en natgeregend ben. Ik heb van je verhaal genoten. :thumbsup:
Herkenbaar moment voor iedere hondenbezitter, denk ik. Bedankt voor je reactie!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Marietje Deze gebeurtenis lijkt me uit jouw leven gegrepen. Bruno stapt op de achterbank. ? Moet een grote stap zijn, kruipen of springen lijkt me wat. :thumbsup:
Klopt, er zijn details die ik zelf heb meegemaakt. ;) Ik heb twee grote honden waarvan de allergrootste echt de auto en de achterbank opstapt in mijn twee deursauto. Echt 1 voor 1 poot zet hij een stap naar binnen. Bedankt voor het meedenken. :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
O Marietje, wat een treffende weergave van het perfecte hondenleven in het eerste deel. Een en al lol 'want ik ga met het vrouwtje op stap' en ja, zijn kop op haar schouder maakt het helemaal af! Zo hoort een hondenleven te zijn! :thumbsup: En ja, dan ook deel 2; ook de minder vrolijke kant is realistisch en enorm invoelbaar weergegeven. Maar ook dat gebeurt je in je relatie met je viervoeter. Passende titel, die de lading goed dekt. Mooie schetsen van de beelden waarmee je zo duidelijk de sfeer oproept. Marietje, ik heb dit met herkenning en enige ontroering gelezen, want ja, als hondenbezitter ben ik wel een softy af en toe. Jouw verdienste is dat je die snaar hebt weten te raken. Complimenten! Mvg Ton
Wat een enthousiaste reactie! Bedankt :nod:

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marietje, Wat een leuk hondenverhaal. Graag gelezen en zaken herkend. Mijn trouwe labrador is een oude hond geworden die het liefst rustig in zijn mand ligt. Ik mis zijn zwempartijen en natte vacht soms enorm. Maar ja... En het duwtje tegen zijn achterste is nu nodig om hem uit dat nest te krijgen om pipi te doen. :(
Heerlijk zo'n oude, vertrouwde hond. Het is een bijzondere band. Bedankt!