Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#139 ( hondenhater versus liefhebber) Otto

Otto 1 Lucht had hij nodig, weg bij die heksen. Te weinig mannen voor de klas, vind je het gek, aan de kinderen ligt het niet. Terwijl Frank zijn demonen in het Sarphatipark probeert te verdrijven stokt zijn adem. Een Deense Dog komt slungelig op hem afrennen, met zijn riem over de grond slepend en zijn bazin in zijn kielzog. ' hierrrr Otto' roept ze, tevergeefs. Otto heeft maar één doel en dat is het manmens grondig te inspecteren. Frank deinst achteruit en nog voordat Otto zijn voorpoten tegen zijn borst kan zetten ligt Frank al op de grond, een arm voor zijn gezicht en met de andere hand probeert hij de kolossale kop weg te duwen. Het baasje staat inmiddels naast het spartelende span en biedt hijgend haar excuses aan ' ik kon hem niet houden'. Otto had ze inmiddels van Frank weggehaald. 'Vrouwen' verzucht Frank. Door de zon in zijn ogen lijken deze nog feller. Frank is zijn demonen voor even kwijt als hij het park verlaat. Otto 2 Als Frank niet hoeft te surveilleren op het schoolplein wandelt hij regelrecht naar het Sarphatipark. Weg van hectiek en van zijn collega's. Genietend van de rust schieten zijn armen plots in een reflex omhoog, alsof hij onder schot wordt gehouden. Otto, een Deense Dog neemt deze uitnodiging tot spelen graag aan. Frank probeert zijn handen nog verder in de lucht te steken, alsof hij de hond wil uitdagen een brokje uit zijn hand te ontfutselen. Otto, die zijn voorpoten inmiddels op Frank's borst had geplant, bedankte hem met een flinke lebber door zijn gezicht 'Hij is nog jong' verontschuldigt zijn baasje zich bij hem en loopt verder. ' Het is wel goed' antwoordde Frank. Otto kijkt nog om naar zijn speelkameraad terwijl Frank de slobber van zijn gezicht veegt, zijn kleding afklopt en met flinke tred zijn wandeling voortzet. De pauze is bijna afgelopen.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het eerste deel van het eerste stuk erg leuk geschreven. Goed gevonden, te weinig mannen voor de klas door die vrouwelijke collega's. ;) Hij lijkt vrouwen wel meer te haten dan honden?

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Dankjewel Dreaming, ja als vrouw zijnde kan ik me toch voorstellen dat een man gek kan worden van teveel vrouwen om zich heen ;). De vraag is of hij na deze ontmoeting met Otto en zijn baasje nog wel zo negatief over vrouwen denkt? Kun je ontdekken welke Frank bang is voor honden?

Lid sinds

8 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha jawel hoor, de eerste meneer duikt angstig weg. De tweede is wel in voor een spelletje. Ik vind je eerste stukje lekker geschreven, ik voel de druilige mood van Frank. In het tweede stukje struikel ik een beetje over: 'genietend van de rust schieten zijn armen omhoog'. Hier zou ik persoonlijk iets anders doen, misschien de 'rust' tot leven brengen. Zo maak je het contrast tussen rust en actie wat kleiner. Bijvoorbeeld: weg van hektiek en collega's. Nu is het tijd om de pas opgekome boterbloemen te ruiken. Terwijl hij een flinke teug neemt zwaait hij zijn arm jolig in de lucht. Otto, een Deense Dog... Of iets dergelijks, ik ben maar een beginner, dus neem het niet te serieus. Een flinke tred vind ik een fijne verwoording, daar had ik nog niet van gehoord. Bedankt daarvoor!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hahaha en daarom vind ik dit nu een leuke opdracht. Je analyse klopt niet en daarom mogelijk je feedback op deel 2 niet. Maar ik wacht nog even af of er meer reacties komen voordat ik de "oplossing" geef. ;)

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een fijn stukje Nancy, waar je ook de afkeer van de man voor die vrouwelijke collega's goed in de verf zet! Ik denk dat deze opdracht niet als een raadsel werd opgegeven, het gaat erom zijn gevoelens in gedachten/bewoordingen/dialoog om te zetten, zodat duidelijk wordt hoe ie zich voelt. Omdat je de vraag stelt, welke Frank is bang voor honden? Er is een verschil tussen bang zijn voor honden en het haten van honden. Puntje: In Otto 2, weet de man niet dat de hond zo heet, terwijl de hond in Otto 1 wel benoemd wordt. Die zin van dat manmens, lijkt me vanuit het standpunt van de hond bekeken. Een man denkt niet aan zichzelf als 'manmens'! [verontschuldigT] Een vlotte pen en een soepele schrijfstijl heb je in elk geval!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nancy, ik schaar mij even achter wijze @marlie. Ik wilde eigenlijk ook niet een raadsel oplossen. Murve hersenen door omstandigheden. Ik kom terug. Promis, juré!

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Favoriete zin: Otto heeft maar één doel en dat is het manmens grondig te inspecteren. Je verplaatst je als lezer in de hond :) Woef!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@ Marlie, dankjewel, ik lees nu inderdaad de opdracht nog eens terug en er staat inderdaad niet dat het geraden moet worden. Heb gelezen wat ik wilde lezen denk ik. :o . In deel 1 is Frank juist enthousiast, hij gaat zelf liggen, op het niveau van de hond. Hij is een hondenkenner en liefhebber ( het spartelende span moest dat een beetje verraden of juist in het ongewisse te laten). Zijn demonen zijn verdwenen na dit pleziertje. In deel 2 heeft Frank niets met honden. Mensen die niks met honden hebben, bang zijn en/of ze haten gooien automatisch de handen in de lucht om afstand te creëeren, als een hond op ze af komt rennen. Een hond ziet dit als echter als spelen. We hebben er 3 dus maak deze reactie nogal eens mee. Ik snap dat je zegt dat Frank de naam van Otto niet kent, of bedoel je dat niet? Ik dacht dat de lezer de naam nu wist en dat ik het daarom over Otto kon hebben ipv de hond. Pas ik aan ivm de onduidelijkheid net als de typo. dankjewel :thumbsup: Klopt dat het vanuit de hond gedacht is, manmens. Dankjewel voor je reactie en je compliment van vlotte pennen soepele schrijfstijl. @ mjjbogert. Jij had de opdracht dus goed begrepen, sorry. Ik ben ook beginnend hoor dus leren van elkaar is alleen maar fijn

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@Mili, het was wishfull thinking van me, blijkt nu. Sterkte met je murwe hersenen en de oorzaak daarvan. Salut et toût a l'heure ( zal ik wel niet goed schrijven :o. Zie je graag terug!

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy. Ik ben niet goed in puzzelen en las dat beide eigenlijk wel van de hond zijn, alleen nr 2 klopt zijn kleding af etc. maar als een Deense dog in je gezicht lebbert en je houdt niet van honden, is nr 2 wel heel erg gedwee! Graag gelezen en zie de hele scène zo voor me, de dog is supergekozen in dit fragment.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Mw Marie, ik had de opdracht niet goed gelezen :o dacht dat het een puzzel moest zijn. Ik blij maar nu niet meer. Ik zet de boel daarmee op het verkeerde been sorry. Hij verstijft is bang in Otto 2 in combinatie met zijn rustige 'mood' blijft hij er ook achteraf rustig onder. Toch fijn dat u het graag gelezen heeft, dank voor de feedback!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een puzzel of niet het is gewoon een heel leuk stukje tekst, Nancy. Omdat ik in de onderwijswereld jarenlang aanwezig tussen vele vrouwen en enkele mannen vertoefde, leef ik mij in jouw woorden. Man of vrouw, collega's kunnen elkaar hebben of niet. Voor kinderen, zeker in de bovenbouw, is een man als leerkracht belangrijk, schijnt onderzocht te zijn. Maar dat je even lucht moet happen in de pauze is een feit. Ik lees het zo, in het ene stukje verstoort Otto zijn rust oftewel door bangheid of iets anders en in het tweede stukje vind hij het wel goed zo. Heeft het met hekel aan vrouwen te maken? Ik vermoed van niet. Misschien wacht hij wel op de ware.... Goed geschreven!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy, je hebt de situaties mooi omschreven: beiden kan ik voor mij zien. Maar ook ik vind het niet fijn om als lezer puzzels op te moeten lossen. Ik vind het wel fijn om als lezer mijn verbeelding te kunnen gebruiken. En dat kan bij beide stukjes. Dus misschien moet je het idee dat lezers jouw stukjes oplossen als ware het puzzels loslaten en lezers gewoon laten lezen wat zij er inzien. In dat geval zijn alle bovenstaande interpretaties goed en is de invulling van de opdracht ook geslaagd.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hallo maddbrug, dankjewel. Kom zelf ook uit de onderwijswereld, als beleidsmedewerker mocht ik meedenken over hoe de heren de klas in te krijgen. Daarom vond ik het grappig om het in deze te gebruiken vanuit die ene bijna overspannen man, door de vrouwen die hem tot waanzin drijven. Had ik de opdracht goed gelezen dan had ik hem nog verliefd laten worden op de bazin van Otto in deel 1.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hallo Marcelina, dankjewel. Ja ik laat de puzzel inderdaad maar los. Gewoon stom van me, de opdracht niet goed gelezen. Ben blij dat het tot de verbeelding spreekt dankjewel.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Jouw verhalen natuurlijk gelijk als eerste gelezen vanwege je snelle reactie op mijn inbreng. Ik zoek mijn weg nog als nieuweling op dit forum. Compleet in verwarring was ik na het lezen en dacht 1 = hater/angst voor honden en 2 = liefhebber maar vond het al wel vreemd dat hij zijn demonen kwijt was na het onder de hond liggen. Na jouw uitleg was het me duidelijk. Ook al was het de opdracht kennelijk niet vind ik het knap gedaan, ik zat op het verkeerde spoor.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Dankje I-Kat, het verkeerde spoor is begrijpelijk zo had ik hem ook bedoeld in eerste instantie. Ga ze denk ik nog herschrijven dit weekend.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor mij was de opdracht duidelijk uitgevoerd na het lezen van je stukjes. Het lezen van de reacties bracht me weer aan het twijfelen maar hier aan het einde is het me duidelijk Ik heb het iig met plezier gelezen! :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Nancy, ik heb eerlijk gezegd niet zoveel toe te voegen aan de eerdere reacties; alles is eigenlijk al gezegd en toegelicht. Weet dat ik de complimenten onverkort onderschrijf! Maar voor mij was jouw bijdrage in ieder geval dat het een fijn verhaal waarin je de gebeurtenissen en de beleving van Frank mooi hebt verwoord. Een klein beetje verward was ik toen ik je toelichting las in #8, maar met dat in mijn achterhoofd je verhaal herlezend, kwam het weer goed. Met plezier gelezen! Mvg Ton

Rol

  • Anoniem
Hallo Nancy, Voor mij wordt door de teksten niet echt duidelijk wie de hondenliefhebber en wie de hondenhater is, ze kunnen het allebei zijn. De Otto 1 lijkt zijn wandeling vooral wat minder positief te starten, met al die heksen… In gedrag lijkt hij me vooral bang voor honden. De Deense Dog die slungelig op hem af komt rennen, zie ik overigens helemaal voor me. De Otto 2 daarentegen lijkt niet onder de indruk van de hond, maar er ook niet van te genieten. Foutje in tijd: Otto, die zijn voorpoten inmiddels op Frank's borst had geplant, bedankte hem met een flinke lebber door zijn gezicht (‘bedankte’ moet hier volgens mij ‘bedankt’ zijn) Schrijfcoach Corrie (Bij het lezen van de reacties van de anderen zie ik dat je de opdracht anders hebt geïnterpreteerd, waarmee ik de teksten beter snap.)

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hallo schrijfcoach Corrie, bedankt voor de feedback en verhip inderdaad een fout in de tijd. Ga ik aanpassen. Ik begrijp de onduidelijkheid!

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Puzzel of niet, de sfeer is er en ik krijg leuke beelden tijdens het lezen, ook al snapte ik jouw bedoeling niet zonder je uitleg, Nancy. Met plezier gelezen.