Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#138 - Woorden

Ik draai mijn blik en zie hem, mezelf, en hoor hem, mezelf. En langzaam zweef ik van hem weg. Hij praat en praat, luistert, luistert, is zich nergens van bewust. Terwijl ik omhuld word door stilte en duisternis en steeds scherper kan zien, wordt hij omgeven door mensen, door woorden, door tijd, en blijft blind. De afstand wordt groter, en ik kan niet meer horen wat hij zegt. Maar de woorden zie ik. Als stenen vliegen ze in het rond, ze raken hem, ze raken de mensen om hem heen, veroorzaken beurze plekken, slaan gaten, wonden. Nu pas voel ik de pijn die hij zich nooit bewust was. Nu pas voel ik de pijn die hij heeft aangericht. Ik sluit mijn ogen, wrijf over mijn lichaam, wrijf het gevoel weg. Dan staat er een vrouw naast me. Ik open mijn ogen, samen kijken we naar de grauwe mist van woorden uit het verleden. Onze woorden. Woorden die verdampen in de verte, niet vergeten, maar wel machteloos geworden. Om ons heen schijnt het, is het diepblauw, heerst serene rust. En voorzichtig beginnen we een nieuw gesprek.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@gs, mooi geschreven met een beeldende sfeer van "hierna", tenzij ik niet goed lees. Langzaam zweef ik van hem weg ... Hoe prachtig "Woorden die verdampen in de verte, niet vergeten, maar wel machteloos geworden. Om ons heen schijnt het, is het diepblauw, heerst serene rust. En voorzichtig beginnen we een nieuw gesprek." Mijn complimenten, ik zat er middenin. Fijne sfeervolle paasdagen, Connie

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
GS, Je trekt mij mee in een sfeer, in beelden en in een gevoel. En het is prachtig hoe jij bij mij een gevoel oproept een geest te zijn die neerkijkt op en later één wordt met.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@gs, voor mij een en dezelfde man. Met zijn woordenhuiver. En dan de (of jouw) vrouw, van wie je houdt. Je bent een virtuoos in jouw genre. Van woorden zien deed je me glimlachen.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
gs, ... wat mooi geschreven. Met dit stuk kun je alleen maar de goede kant op. In een woord: prachtig. Dankjewel.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooi, intrigerend stukje. Ik moest het meerdere malen lezen om het helemaal te bevatten omdat de tekst zoveel meer zegt terwijl het ritme snel is en ik er snel overheen las. Het is zeker de moeite van meermaals lezen waard. :thumbsup: -Een grauwe mist van woorden- vind ik een mooi beeld.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi, GS, ik heb het inderdaad ook verschillende keren gelezen. HP ziet zichzelf en zijn lichaam los van elkaar. Dan wordt hij zich daarvan bewust en probeert een nieuw begin te vinden met zichzelf en met een/zijn vrouw? Ik vraag me wel af hoe hem dit lukt en waar het inzicht ineens vandaan komt.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eerste gedachte na het lezen: waar gaat dit over? Maar inderdaad moest ik het een paar keer herlezen, voordat ik het prachtig geschreven stuk ging begrijpen: het uit het lichaam treden van de geest van een overledene. Complimenten. Alleen de klokken van Rome heb ik niet gehoord. :o

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste GS, Deze heb ik na lezing even laten liggen, later herlezen en daarna kwam langzaam het begrip, maar ook waardering. Prachtig, deze schets van een uittreding vaneen overledene, die alles nog eens overziet en zich dan de veroorzaakte pijn realiseert. Klopt het dat hij op het laatst in gesprek met de (zijn) vrouw in het reine komt? Ontroerend mooi! :thumbsup: Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
GS, na herlezen kwam ook de optie in mij op: een zwaar depressieve persoon met dissociatieve gedachten? Corrigeer me als ik er naast zit... Fijne dag verder, Connie

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een verstoorde relatie die een nieuwe kans krijgt. Dat is de meest simplistische manier om mijn verhaal samen te vatten. En ook om de boodschap van Goede Vrijdag/Pasen te beschrijven. Daar zit dan ook mijn inspiratie en de link met de opdracht van deze week. Ik heb geprobeerd om het midden te zoeken tussen een reële situatie in metafoorachtige beelden en een soort wensdroom-parallel-universumachtig iets, en om clichés en (te) religieus getinte beelden te vermijden. Allen dank voor jullie reacties. Ik kan de interpretaties: het “hierna”, de geest, de overledene, de dissociatie goed plaatsen, maar ik heb ze er niet expliciet in willen leggen. Virtuoos genoemd worden, doet mij blozen. Groet, Gijs