Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#138 Tik......................................................... Tak

Als klein kind had hij vroeger, in de vroegte, naar eieren gezocht. Hij had geen kinderen, laat staan kleinkinderen. Hij had nooit eieren verstopt, nooit de opwinding van het vinden na het fanatieke zoeken herbeleeft. Ook morgen zou hij weer kunnen uitslapen. De kerkklokken gaven hier nog slechts de tijd aan, of het verstrijken daarvan. Het waren in wezen nog slechts klokken, want ze behoorden niet meer toe aan een kerk, maar aan een gebouw dat een kerk was geweest. Tot het bestuur in conflict was gekomen met het bisdom over de invulling van de mis. Sindsdien bleven de deuren op last van het bisdom gesloten, ook op zondagen. Maar de klokken klonken nog, ieder uur. Ze werden waarschijnlijk in beweging gezet door hetzelfde systeem dat ook de wijzers in beweging hield. Er zou ook wel zo iets zijn dat er voor zorgde dat er voldoende eieren waren om te verstoppen. En misschien zou er ooit iets komen dat er voor zorgde dat er nog voldoende kinderen waren om te zoeken. Wat hij zeker wist, was dat de tijd voortschreed en de klokken ieder uur luidden. Altijd. Onverbiddelijk. Koud.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie overpeinzing Angus over de tijd. Het laatste woord 'koud' geeft aan dat de hp niets met Pasen heeft, zo lees ik het. Bedoel je dat zo?

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Angus, ik voel het aan als een staccato-stukje waarin ik enige samenhang ontbeer. Er zit ook een stijl in die ik vaak van je zie. Zoals de laatste drie zinnen/woorden. Iets om effect te sorteren. Is het niet 'herbeleefd', 'voort zou schrijden' en 'luiden'? Licht me bij.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Angus, Wat een mooi beschreven sfeer van verschraling en verzakelijking; geen kinderen, geen missen, wel de tijd die onverbiddelijk voortschreed en de klok die ieder uur bleef luiden. Het laatste "Koud" is een passend slotakkoord daarbij, dat - toeval? - goed aansluit bij deze gure dagen voor Pasen. :thumbsup: Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Angus, van dit stukje word ik een beetje verdrietig want ik proef er de diepe teleurstelling in van een eenzame mens. Dat breng je goed over. Het vrolijk Paasfeest is kennelijk niet voor de HP weggelegd. De stijl van je schrijven is koud, kort en krachtig maar dat was waarschijnlijk je bedoeling: de teleurgestelde HP goed in de verf zetten. Ik hoop dat het luiden van de Paasklokken voor jou als muziek in de oren mag klinken. :o

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, Het is een treurig verhaal waarbij de staccato stijl, de eenzaamheid van de HP benadrukt. Het heeft ook een zekere kilheid in zich, dat maakt de HP een koud figuur. Als dat je bedoeling was, is dat goed gelukt.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Angus, teleurstelling, frustratie en eenzaamheid. Dit zijn de gevoelens die bij mij opgeroepen worden door dit stuk. Fijne dagen Connie

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Angus. De HP in je verhaal lijkt mij nogal ongevoelig voor het eieren zoeken, het kerkgebeuren, en kleine kinderen. Dat zal de reden zijn waardoor er een eenzaamheid van de man uit je verhaal spreekt. De vergelijking van de systemen voor de klokken en de eieren is een mooie vondst.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, Mw.Marie. Spot on. Het gaat over de tijd en tijdgeest. Maar dan weer niet over dat de hp niets met Pasen heeft.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Angus. De HP in je verhaal lijkt mij nogal ongevoelig voor het eieren zoeken, het kerkgebeuren, en kleine kinderen.
Dag jules, Nee. Dat is ie dus net niet. Dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, Blavatski. Het kan dat het koud overkomt. Misschien wordt de tijdgeest kouder. Het is ingegeven door een kerkgebouw dat in vogelvlucht op zo'n, wat zal het zijn, 800 meter van mijn huis staat. Onenigheid tussen het progressieve kerkbestuur en het bisdom hebben ervoor gezorgd dat er geen diensten meer plaatsvinden. Ik heb niet veel met religie, maar ik vind het oprecht jammer dat mensen die daar wel iets mee hebben dat niet op een voortschrijdende manier kunnen invullen. Dus vandaag geen gebeier van klokken die opriepen voor de mis, maar slechts het geluid van het aangeven van de tijd.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Angus, het is de tweede of derde keer dat je mij negeert. Het gaat hier m.i. om teksten en niet om een persoonlijke mening die je zou koesteren over schrijver X of Y.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat hij zeker wist, was dat de tijd voortschreed en de klokken ieder uur luidden.
Het staat op wal - of ligt in sloot - niet in buurt van kant. De tijd en de klokken zijn bipolaire aanduidingen.
Altijd.
Perfecte stelligheid.
Onverbiddelijk.
Rooms-Katholieke compassie.
Koud.
Passend eind. Angus, zoals zelden vertoond is uw verhaaltje een vertoning van bijna onnavolgbare toonloze intelligente -dwalend in amper aantoonbare ijzige krochten. Pasen zal voor uw Hoofd P. geen lolletje zijn geweest en is dat nog steeds niet. Ik vind het een fantastisch verhaal.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, ik proef in je verhaal de teloorgang van het rijke roomse leven, niet alleen in het kerkelijk instituut, maar ook bij de hp. Wat resteert is de vage, warme en pijnlijke herinnering die ook maar achterwege moet blijven; onverbiddelijk voor altijd. Interessant weergegeven.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, Yrret. Een vraag. Wellicht impertinent. Schrijf je zelf nog? Zo niet, dan vind ik dat jammer. Ik kan namelijk nog steeds de beelden zien die je opriep. Waaronder bijvoorbeeld dat van een roofvogel - een valk - boven een verlaten vlakte en een man in een zwart pak die op de veranda van een ranch staat.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet het niet, Dos. Volgens mij gaat het - in essentie - meer over het verlies van saamhorigheid en geborgenheid. Daar zit ongetwijfeld iets van herinneringen en die zijn zeker verbonden aan de laatste stuiptrekkingen van het roomse leven, dat ook zijn foute kanten had. Voor mij is het ook gissen want ik dacht over de opdracht na, kwam toen op die kerk die geen kerk meer is en schreef wat er in me opkwam. Dat vind ik ook het leuke aan de schrijfopdrachten.