Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 137 ons wekelijks bezoek

Bij ons wekelijkse bezoek aan haar zien we een rouwkaart liggen. Willem, 92 jaar. Iets ouder dan zijzelf is. Zij heeft genoeg van het leven, vindt dat zij klaar is, kan na een herseninfarct nog heel goed nadenken, maar niet meer uit haar woorden komen. Je ziet haar worstelen als zij iets wil vertellen. Altijd een zeer zelfstandige vrouw geweest, tennissen en tot op haar 87 ste jaar nog op de fiets. Als jonge moeder van 37 jaar werd ze weduwe en bleef alleen met 4 kinderen achter. Zonder ooit nog een partner in haar leven toe te laten heeft zij haar verdere leven geleid. En nu is zij klaar. Kan niet meer praten zoals vroeger, heeft gelukkig nog wel veel humor en hoopt iedere nacht dat zij haar ogen niet meer open hoef te doen. Wat had Willem? Ach, ik weet het niet, kunnen wij uit haar mond begrijpen. Vroeger zeiden we dan (als grapje in het gezin) hij is gestorven aan zijn hoektanden. Nou zelf heeft ze die niet meer, dus dat is voor haar ook al geen optie. Gelaten wacht zij af, is tevreden met hoe zij geleefd heeft en zit op niemand weer te wachten. Als ... trrrrrrr…

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Connie, ik heb het altijd weerzinwekkend gevonden dat het menselijk lichaam zo moet degenereren voordat je eens - op hoge leeftijd - kan gaan. Goed nadenken, niet meer kunnen praten, quelle horreur.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Annemieke, dank voor je reactie @Mili, we bezoeken haar wekelijks en ondanks deze situatie kan ze nog veel humor tonen. Het is beslist geen last voor ons om haar te bezoeken. Haar machteloosheid zien maakt wel verdrietig. Dank je voor je reactie. Groet Connie

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Connie, Hoe triest als je geen levenslust meer hebt. Had ze nog maar een leuke hobby, zoals korte verhaaltjes schrijven, of zo (als ze dat tenminste nog zou kunnen). Je hebt de situatie sterk verwoord.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Connie, Ontroerend mooi! Sterk punt vind ik het einde; de wekker klinkt dus stopt het freewriting, even onverbiddelijk als het einde van het leven. Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Connie, een goed maar triest verhaal. Ik heb iets dergelijks zelf een keer meegemaakt, maar hoop dat het de eerste en laatste keer was.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jouw stukje raakte me omdat mijn vader ook 92 jaar is en ik ging meteen de parallellen en verschillen zoeken omdat ik mezelf in jouw verhaal identificeerde. Leerzaam dus want dit is voor mij het bewijs dat als een lezer zichzelf in een verhaal herkent hij/zij zich nog meer tot de tekst betrokken voelt. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@allemaal: veel dank voor jullie mooie reacties. @Jules, zij was zo knap in alles wat zij deed, van baksels tot handwerken tot bruidskleding maken. Haar rest nu alleen nog woordzoekerpuzzels en legpuzzels op de tablet. De coördinatie woorden vormen en uiten is verstoord, lezen en schrijven is geen optie meer. Dan blijft er weinig hobby over na zo'n actief leven. @Marietje, het betreft hier een vrouw (mijn "pleegmama), aan wie ik heel veel te danken heb vanaf mijn kinderjaren. Onvoorwaardelijke ouderliefde heb ik van haar geleerd. Zij zegt nu (in een paar woorden gedurende 20 minuten): " niet huilen als ik dood ben". Ik heb haar beloofd dat ik voor haar blij zal zijn, maar ik mag van haar wel huilen, omdat ik haar zal missen. Een vrouw die voor mij bij leven al een monument verdient. Het houdt me dagelijks bezig, maar neerzetten hier en zoveel mooie feedback krijgen is heel fijn. Fijne dag allemaal, Connie