Lid sinds

8 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#136 Het wezen in het water

Als ik mijn ogen dichtdeed kon ik het gegil van de huwelijkskandidaten nog horen. Ze waren al een tijd echt weg. Ik keek naar de onbekende, hoge palen met bladeren om mij heen. Hoe werden ze genoemd, bomen? Het gras was zacht onder mijn blote voeten. De zon wierp haar stralen door het dak van bladeren waardoor ik na enige tijd mijn versleten tuniek uitdeed. Zweetdruppels stroomden langs mijn gezicht en bungelden aan mijn kin voordat zij hun weg richting de aarde begonnen. Ik genoot van de stilte, eindelijk was ik alleen. Eindelijk lieten ze mij met rust. Tussen de bomen in de verte zag ik een hoge rots met daarin een opening, als een zwarte scheur die al het zonlicht opslokte. Daar was het vast koeler. Om de rots heen stonden vele gelen bloemen met in het midden een tuit, net als lippen. Het gras werd zand en toen koude steen naarmate ik dichterbij kwam. Langzaam stapte ik het duister in. ‘Hallo!’ riep ik. Iemand antwoordde: hallo! Ik was niet alleen! Zo zacht als ik kon plaatste ik mijn voeten op de grond en verschoof met mijn tenen de scherpste stenen. ‘Kom tevoorschijn!’. Weer een antwoord: kom tevoorschijn. Ik wilde weten wie het was. Toen mijn ogen gewend waren aan het weinige licht zag ik achter in dit stenen huis een plas water. Mijn keel voelde als zand en ik rende erop af. Ik ging op mijn knieën aan de rand zitten en bracht mijn lippen naar het oppervlak. In het water leefde het mooiste wezen dat ik ooit had gezien. Die kon ik niet opdrinken! Ik sloot net als het wezen mijn mond en staarde naar het prachtige gezicht. ‘Wat ben je mooi,’ zei ik. Wat ben je mooi, antwoordde het wezen. Ik kon alleen maar staren.

Lid sinds

8 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Klopt, dat is het inderdaad :) Hij/zij (personage kan beide zijn) weet niet wat bomen zijn en weet ook niet goed wat een grot is en ook niet wat een echo of een spiegelbeeld is. Ik probeer op die manier het personage wat naïef en wereldvreemd te maken.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie bewerking van een mythe! Alleen deze: "Als ik mijn ogen dichtdeed kon ik het gegil van de huwelijkskandidaten nog horen. Ze waren al een tijd echt weg." kan ik niet plaatsen met het vervolg. Wie of welke huwelijkskandidaten? En 'echt weg', is weg voldoende. Weg is weg! :D Zweetdruppels die bungelen, lijkt me zwaar. (Alsof ze aan een elastiek hangen?!) Richting de aarde >> wordt tegenwoordig vervangen door "naar de aarde."

Lid sinds

8 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je reactie en feedback! Ik ga eens kijken hoe die druppels beter kunnen. De huwelijkskandidaten komen inderdaad niet terug. Het is meer het contrast dat het personage echte mensen ontvlucht (Narcissus wees vrouwen af die achter hem aankwamen) om vervolgens op het eigen spiegelbeeld verliefd te worden. Nogmaals bedankt.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
de omschrijving van de grot suggereert dat hij/ zij het niet kent en/ of er geen woord voor weet, maar het woord 'onbekende' suggereert dat hij/ zij het nog nooit gezien heeft en dat is een eigenaardige suggestie

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dave, een mooie vertelling over Narcis en zijn spiegelbeeld. Aan één kant sluit ik me aan bij het bovenstaande commentaar, aan de andere kant staan er pareltjes in van zinnen, zoals je bijv. de grot beschrijft, die al het zonlicht opslokt. Graag gelezen en ik zag Narcis zitten aan de plas water. :p

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het goed gevonden en erg mooi geschreven. :) De echo en de weerspiegeling en die niet herkennen als zichzelf, mooi thema.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Dave, mooi stukje tekst. Het eerste stuk gaf voor mij ook iets wat verwarring. (Zat weer ergens op een huwelijk waar iemand misschien verdronken kon zijn of waar een alles wissende regenbui de dag had verpest). Eigenlijk zal ik je stuk vanaf hier laten beginnen. Dat zegt alles al (die laatste zin is prachtig). 300 woorden is leuk, maar soms is less echt gewoon more.
. Ik genoot van de stilte, eindelijk was ik alleen. Eindelijk lieten ze mij met rust. Tussen de bomen in de verte zag ik een hoge rots met daarin een opening, als een zwarte scheur die al het zonlicht opslokte. Daar was het vast koeler. Om de rots heen stonden vele gelen bloemen met in het midden een tuit, net als lippen. Het gras werd zand en toen koude steen naarmate ik dichterbij kwam. Langzaam stapte ik het duister in. ‘Hallo!’ riep ik. Iemand antwoordde: hallo! Ik was niet alleen! Zo zacht als ik kon plaatste ik mijn voeten op de grond en verschoof met mijn tenen de scherpste stenen. ‘Kom tevoorschijn!’. Weer een antwoord: kom tevoorschijn. Ik wilde weten wie het was. Toen mijn ogen gewend waren aan het weinige licht zag ik achter in dit stenen huis een plas water. Mijn keel voelde als zand en ik rende erop af. Ik ging op mijn knieën aan de rand zitten en bracht mijn lippen naar het oppervlak. In het water leefde het mooiste wezen dat ik ooit had gezien. Die kon ik niet opdrinken! Ik sloot net als het wezen mijn mond en staarde naar het prachtige gezicht. ‘Wat ben je mooi,’ zei ik. Wat ben je mooi, antwoordde het wezen. Ik kon alleen maar staren.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi gekozen Narcissus en het water bij het thema deze week. Mooi de gewaarwordingen beschreven van Narcissus. Ik ben het met Annette eens, less daar wordt het mooier van, naar mijn idee.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook ik vind het prachtig! een mooi verhaal. En inmiddels zijn alle tips wel aan de orde geweest, Vooral die van Annette Rijsdam vind ik goud. Als het verhaal daar begint krijgt het meer kracht en ben je alle uitleg die de eerste alinea oproept kwijt, dat is namelijk helemaal niet relevant.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ik treffend vind is de wereld die je schept met weinig middelen, door hem anders te laten waarnemen. Verder vind ik dat je vragen oproept waar je verder niets mee doet. Zoals de huwelijken, of is het schijnbaar, want de clue is verstopt in het verhaal van liefde voor het water / spiegelbeeld in alle naïviteit?