Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#135 Stemmen sturen

“Ik wil niet klinken als moeder, maar dat klinkt wel echt buitenaards,” zeg ik, terwijl ik Johanna wantrouwig aankijk. “Nee, niet buitenaards, het is de machine van de toekomst zegt Tim.” “Hoe werkt dat dan? Dat stemmen horen van vele kilometers verderop?” “Nou, het is een zwarte doos en bovenop zit een stok die je eraf kan halen. Aan die stok zit een soort touw en de stemmen gaan door dat touw heen en komen uit de stok van die ander.” “Dat geloof ik niet. Er kunnen echt geen stemmen door een touw gaan, je houdt me voor het lapje.” “Nee, echt! Tante Maria heeft dezelfde en dan kan je stemmen heen en weer sturen, ik heb het zelf gehoord.” Ze lijkt serieus te zijn. “Maar je kan geen stemmen naar mij sturen?” “Nee, alleen als jij er ook een hebt.” “Dat wil ik wel, zo’n tolofoon. Dan hoef ik ook niet meer die lange brieven te schrijven naar oom Thomas waarbij ik weken moet wachten op een antwoord.” “Geen tolofoon, een telefoon. En oom Thomas moet er dan ook een hebben,” herinnert Johanna mij eraan. “Oh ja.” Mijn gezicht betrekt. “Ik denk niet dat vader dat kan betalen. Hij verdient in de fabriek niet zoveel.” Dan komt er een fantastische gedachte in me op. “Maar als hij nou met die telofoon van thuis uit zijn werk zou kunnen doen…” “Wat een mal idee. Hij zou zijn stem naar de fabriek kunnen sturen, niet zijn handen,” zegt Johanna geïrriteerd. “Oh ja, het spijt me,” zucht ik. Ik had me weer eens laten meeslepen door mijn fantasie.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Dreaming, leuk gevonden; de telefoon was ooit een nieuwigheid waar mensen geen idee van hadden. Dat heb je knap opgepakt in dit verhaal. Goede dialoog, net of ik erbij zit!. Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dreaming, Wat breng je me naar weleer. Mijn buurjongens hadden vroeger zoiets met blikjes en een touwtje. De een is overleden en de ander geëmigreerd naar Canada. Ik had dat best willen navragen. Leuk verhaal.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'De stemmen kilometers verderop', een mooie zin die me al direct deed denken aan de eerste telefoon. 'vanuit thuis ' wordt er niet gezegd: van thuis uit? 'Maar als hij nou met die telofoon vanuit thuis zijn werk zou kunnen doen…' en 'Hij zou zijn stem naar de fabriek kunnen sturen, niet zijn handen,' vind ik schitterend gevonden. Uiteindelijk is een laptop /(computer) ook maar een zwarte doos waar je de handen voor nodig hebt. Knap Dreaming!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel leuk en knap! Het brengt mij ook weer even terug naar de jaren 70/80. Mijn (oude) oma vond een telefoon heel eng en ik moest, als ze bij ons logeerde, haar andere dochter bellen. Zij stond dan onwennig met een telefoonhoorn in de hand heel hard 'hallo, hallo' te schreeuwen... Ik word ook oud als ik dit nostalgie vind en mij er over verbaas hoe makkelijk kleine kindjes met smartphones zitten te spelen. Met plezier gelezen!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi een tijdsbeeld geschetst. Ik moet denken aan de verhalen van mijn grootouders die nog ouderwetse handgeschreven brieven op de post deden. Ik wil ook zo'n tolofoon!

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dreaming, een mooie droom die letterlijk is uitgekomen. Leuk geschreven. We leven in een wondere wereld waarin de vooruitgang niet stilstaat. Ik ben benieuwd wat er nog allemaal uitgevonden gaat worden. :p

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie reacties en complimenten. Leuk om te lezen wat jullie denken en herinneren naar aanleiding van dit verhaal. :) @Marlie: van thuis uit klinkt inderdaad wel beter.