Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#135 De verlichting

Ik wil niet klinken als mijn vader, maar het zal moeten. Ik geef hem niet graag gelijk, maar nu moet ik toch toegeven dat hij hier de meerdere was. Hij zei het vorig jaar al: ‘Jongen, er gaat een revolutie komen, neem het maar van mij aan. Als mensen het niet naar hun zin hebben, laten ze dat altijd merken.’ Ondanks dat hij het zag aankomen kwam het toch als een schok, zoiets komt altijd uit het niets. Wie verwacht er nou in godsnaam dat de grootste gevangenis van Parijs wordt bestormd, wie voorspelt dat? Hoe is het zover gekomen? Ik hoorde ze vanmiddag voorbij stormen, het was zelfs zó erg dat de grond trilde, al die mensen renden als een kudde wilde buffels naar de gevangenis. Nu begint het. Ikzelf had er ook naar gehunkerd, het kon zo echt niet verder. Toen die mensen voor ons huis langs renden ging er een ongelooflijk mooi gevoel door mijn lichaam, iets dat ik nog nooit had gevoeld, misschien omdat ik nooit zelf iets had ondernomen, maar nu was er dit. Een geweldige angst, en tegelijkertijd enthousiasme viel over me heen als een deken. Voor een moment leek het alsof ik was vastgebonden aan mijn stoel, ik kon me niet bewegen. De adrenaline gierde door me heen. Mijn hart pompte het bloed harder dan ooit door mijn lichaam. Ik had de plotselinge drang op te staan, een hooivork uit de schuur te halen en mee te rennen. Dus dat deed ik, ik stond op en rende als een dolle naar de schuur. Toen ik terugkwam stond mijn vader me in de weg. ‘Waar ga jij naartoe?’ Ik hoefde alleen maar naar buiten te wijzen en hij wist het al. ‘Daar komt niets van in.’ Teleurgesteld en boos ging ik zitten, hijgend, maar ergens wist ik dat alles nu ging veranderen. Nu zou het beginnen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Meikie, een interessante tekst met voor mij ook een verwijzing naar het heden. Het kan zo maar gebeuren. Ik heb je belangstellend gelezen en maak een paar opmerkingen. Belangrijkste? gevangenis. Wellicht grootste? Typo: ... zelfs zo erg ... Richting de gevangenis. Op Sol was onlangs te lezen 'richting de' te vermijden. Je kunt zeggen: naar de gevangenis. 'Viel over me heen als een deken' lees ik te veel en zie het als een cliché. Leuk dat je weer mee schrijft.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de reactie! Ben er inderdaad een tijdje uit geweest, het zal de komende tijd nog niet heel veel zijn, want ik zit op dit moment midden in de voorbereiding op het examen... Ik ben wel al langzaamaan een nieuwe (literaire) roman aan het opzetten!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Meikie, Leuk verhaal, met plezier gelezen. Je neemt mij wel mee in de scene De derde alinea vond ik wel wat lang, op een bepaald moment wist ik wel hoe het voor deze HP voelde. Misschien dat, dat iets korten kan zodat je wat meer actie kwijt kan. Goede tips van Mili.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je neemt me goed mee in je verhaal :), maar er zijn wel een paar dingetjes die het voor mij nog wat authentieker zouden maken: - noem de Bastille gewoon bij naam (de bestorming van de Bastille is een begrip); - en verzin iets anders voor de kudde wilde (Afrikaanse) buffels, de adrenaline (rond 1900 ontdekt), en de hooivork (midden in Parijs?)

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Meikiepeik Ik kan me niet helemaal in de HP verplaatsen, maar desondanks is het toch een afgerond verhaal. Ik heb andere verhalen van je gelezen en ik denk dat je beter kan. Eminem

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Meikipeik, met plezier je verhaal gelezen. Het middenstuk is wel wat lang, maar die verstandige vader maakt het weer goed.

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Originele tijd heb je gekozen! Ik struikelde een beetje over het feit dat je HP eerst zo vol adrenaline zat dat hij zich niet kon bewegen en aan zijn stoel gekluisterd zat, maar een zin later MOEST hij juist bewegen, opstaan, rennen. De scène zou wat sterker worden als je dat niet kunnen bewegen weglaat, het voegt niet zoveel toe.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zat helemaal in het verhaal. Dat het over de bestorming van de Bastille ging was mij wel duidelijk, voor mij zou dat er niet bij hoeven. Juist het stuk over hoe de hoofdpersoon zich voelt vond ik mooi en kon ik zelf ook zien en voelen. Verstijfd zijn van adrenaline kan ik me wel iets bij voorstellen. Ik geloof dat ik op een aantal punten dus een wat andere beleving had dan de forummers hierboven.