Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#134 Een eerlijk verslag

De balpen rolt door mijn vingers. Voorovergebogen op het houten krukje, met mijn ellebogen op mijn knieën hou ik mijn ogen op de lerares van groep vier gericht. Met korte, strakke bewegingen beent ze tussen de tafeltjes door. Ze blijft staan achter Rozemarijn en kijkt met priemende ogen over haar schouder naar haar werk. Ik zie Rozemarijn verstrakken en haar iets naar links schuiven op haar stoel. “Dit is toch niet leesbaar Rozemarijn? Als je iets schrijft moet het wel te lezen zijn, anders heeft het geen zin.” Met een vlugge beweging scheurt ze de bladzijde uit het schrift en verfrommelt het tot een prop. De tranen schieten in Rozemarijns ogen. “Maar dat was mijn verhaal!” roept ze uit. “Een verhaal is alleen een verhaal als het te lezen is. Begin maar opnieuw.” De lerares loopt verder zonder nog naar Rozemarijn te kijken. Ik ga rechtop zitten en zet mijn pen op mijn notitieblok, maar til deze dan weer op. “Observeer een les van de leraar of lerares van je stageklas en schrijf een eerlijk verslag met jouw mening over de manier van lesgeven.” Eerlijk… daar struikel ik over. De lerares zal niet blij zijn als ik een eerlijk verslag schrijf. Maar als ik schrijf dat ze goed les geeft dan lieg ik, dan is het verre van een eerlijk verslag. Ik hak de knoop door en begin te schrijven. Aan het eind van de les springen de kinderen op en rennen ze de klas uit naar het schoolplein. De lerares loopt naar me toe en steekt haar hand uit. Ik geef haar mijn notitieblok en hou mijn adem in terwijl haar ogen over de zinnen gaan. Schijnbaar onbewogen geeft ze me het blok terug en ze kijkt me recht aan. “Denk maar niet dat jij je stage hier ooit nog gaat halen.”

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bitch, bitch, bitch en nog eens bitch. Wat heb jij die juf goed neergezet, Dreaming! :thumbsup: Hoe ze tussen de tafeltjes door beent, met priemende ogen kijkt en Rozemarijn afbekt. En naar de HP alleen maar gebiedend haar hand uitsteekt. Dan kan die laatste zin ook niet uitblijven! En het ergste is nog - zeker op deze site - dat zij een zelfgeschreven verhaal verfrommelt! Van de eerste tot de laatste letter helemaal meegezogen in je verhaal. Prachtig! Ik neem aan dat de Pabo dat verslag wel op waarde weet te schatten... :) Mvg Ton Badhemd

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat gemeen, dacht ik. Dreaming, jij draagt het verhaal door jouw eerlijke bemerkingen. Die lerares zal toch heus wel op haar nummer gezet worden, hoop ik. Met plezier gelezen.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dreaming, Je verhaal graag gelezen. Goede opbouw met oog voor detail om de karakters te laten zien. Ik zou een witregel toepassen na : loopt verder zonder nog naar Rozemarijn te kijken. Dat geeft even rust om de eerste indruk te verwerken. Groet, Connie

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ton: bedankt voor je complimenten! Het verfrommelen van het verhaal heb ik speciaal voor deze doelgroep erin geschreven. :p @Riny: dankjewel. @Connie: dat is een goede tip, ik heb de witregel toegevoegd. :)

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik werd helemaal meegezogen in het verhaal, zoals de anderen. Wat een vreselijke lerares en wat een eerlijke hoofdpersoon met een dilemma. Dit is een verhaal dat staat. Goed geschreven en compliment!

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:thumbsup: Probeer maar eens eerlijk te zijn als het om een vreselijk mens gaat. Lastig! En als alles zich tegen jou keert, ben jij de pineut.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie complimenten! Ontzettend leuk om te leren. Zeker na een paar weken niet geschreven te hebben (ik kwam nergens meer op, voelde weerstand bij alles wat ik wilde schrijven), dit stimuleert weer en ik heb ondertussen ook voor mijn eigen project weer het een en ander geschreven. :)