Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#133 - Buurman

Ik banjerde door mijn tuin, in mijn hemd, nog ongeschoren, genoot van de planten die kriskras door elkaar groeiden, en van de sprinkhaantjes en spuugbeestjes die een plekje zochten in de groene rimboe. Ik wierp een blik op de tuin van de buren, een strak grasveld, ingeklemd door perkjes waar de bloemen, elk op hun goed overwogen plaats, samen een levend kunstwerk vormden. Of het nou koud was, of juist warm, of hij aan het schoffelen, poten, of harken was, (had ik hem niet eens met een schaartje de randjes van het gras zien bijwerken), buurman zag er in alle omstandigheden onberispelijk en gedistingeerd uit. Wat zijn we toch verschillend. Zou dat ook op andere terreinen zo zijn? Ik leefde bijvoorbeeld een buitengewoon geregeld leven, was betrouwbaar, evenwichtig en vriendelijk, deed nooit onbezonnen dingen, dronk nooit te veel wijn of bier, en vergewiste me er altijd van dat ik op een instemmende blik mocht rekenen, als ik eens iemand aanraakte, al was het maar met één vinger. Hoe zou dat met buurman zijn? Als ik ’s avonds tussen kwart voor elf en elf uur op mijn bed lag en naar het plafond staarde, dan fantaseerde ik daar wel eens over.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@gs, lekker vlot verhaal. Waarom heb je gekozen voor ovt? Een item waarmee ik erg bezig ben:in welke tijd schrijf ik? Na de 2e alinea heb je wel een zin in ott geschreven. Leuk rondom de drie gegeven woorden beschreven. Groet Connie

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een verwilderde tuin, hou ik wel van. Spuugbeestjes, krekels, sprinkhaantjes verbergen zich in de rimboe. Ik weet niet, is 'groen' niet overbodig? Mee eens met Connie: 'Wat zijn we toch verschillend.' O.t.t. Ik vraag me af waarom specifiek tss kwart voor elf en elf uur? Vlotte verwerking vd themawoorden, mooi!

Rol

  • Anoniem
Hallo gs, Een groter verschil kan er bijna niet zijn tussen de twee aan elkaar grenzende tuinen. En daarmee waarschijnlijk ook niet tussen de twee buurmannen. Het heeft wat engs dat hij 's avonds ligt te fantaseren over hoe zijn buurman zou zijn. De drie woorden heb je mooi verwerkt tot een intrigerend verhaal. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Connie, dankjewel.
Waarom heb je gekozen voor ovt? Een item waarmee ik erg bezig ben:in welke tijd schrijf ik? Na de 2e alinea heb je wel een zin in ott geschreven.
Ik vermoed dat ik in eerste instantie voor ovt koos, omdat ik niet direct precies wist hoe ik de tijd in mijn verhaal zou gebruiken. Meestal maak ik de uiteindelijke keuze ovt/ott op gevoel: vul de verschillende tijden in en kijk wat het lekkerste loopt. Dit keer had ik eigenlijk helemaal geen tijd daarvoor (iets met een sollicitatie ofzo), en dat verklaart ook de 2e alinea zin. @Mili, iedere Nederlander zou moeten weten wat spuugbeestjes zijn (misschien iets voor een inburgeringscursus?) @marlie, dankjewel Dat 'groen' is waarschijnlijk wel overbodig, ja. En misschien 'ruigte' ipv 'rimboe'.
Ik vraag me af waarom specifiek tss kwart voor elf en elf uur?
heb ik geschreven om de 'saaie' degelijkheid van de hp te onderstrepen. Hij gaat netjes op tijd naar bed. @Corrie, dankjewel.
Het heeft wat engs dat hij 's avonds ligt te fantaseren over hoe zijn buurman zou zijn.
Misschien fantaseert hij niet zozeer over het leven van zijn buurman, maar over hoe zijn eigen leven zou kunnen zijn, als hij wat avontuurlijker was.