Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#133 onbezonnen wijn harken

Mabel stond op tafel. Dit was op zich niet ongebruikelijk. Op dit uur van de dag kwam het met zekere regelmaat voor dat zij bovenop deze tafel klom. Ze danste er graag. Vooral na haar vijfde glaasje wijn. De stamgasten, die haar al een klein leven lang kenden, zongen er bij -behalve dan dat geen van hen werkelijk zingen kon: “Hé, Mabel! Kom van die tafel! Hé, Mabel! want met je hakken, hak je putten in het blad!” Waarop zij immer giechelend als een schoolmeisje haar schoenen uitdeed. Als zij een ondeugende bui had, zong ze schor terug: “Ach, harken, Lekker stelletje stijve harken, Kom er toch bij, Dans met mij En voel je nog slechts Een klein stukje stijf.” Ze had de schalkse knipoog erbij in de loop der tijd geperfectioneerd, met het puntje van haar tong net zichtbaar in de linker mondhoek. Maar vanavond, heupwiegend op kousenvoeten op tafel, zong zij niet. Ze wilde zo graag iets anders. Iets nieuws. Iets wat niemand verwachtte, iets wat wild en onbezonnen was. Want nog nooit had zij daadwerkelijk een man ertoe kunnen bewegen met haar te dansen. En zo stond Mabel op tafel. En huilde.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geschreven, schrijvenmaar! Heb wel een beetje met Mabel te doen. Vrolijk, uitdagend zingen en dansen, ondeugend en daarna het verdriet, want onvervuld verlangen; prachtig geschetste gevoelens. Het ondeugende vind ik raak getypeerd; "Een klein stukje stijf" en de laatste zin van de 3e alinea!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach Schrijvenmaar, wat een geweldig stukje. Ik danste vroeger ook graag op biljarttafels maar dat is al een tijd geleden. Jammer dat ze zo verdrietig eindigde, je hebt er een prachtig verhaal van gemaakt.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Fantastisch origineel. Het einde is een beetje triest maar ik hou wel van zo'n onverwachte twist. Alle kern woorden er op een natuurlijke manier erin. Mooi.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor jullie reacties! @Maddbrug: in de eerste, ongeschreven versie oogste Mabel veel bewondering met een duizelingwekkende serie pirouettes eindigde ze soepeltjes in spagaat -ik vermoed dat het er iets mee te maken had dat ik sinds kort op woensdagmiddag een kind naar ballet te brengen heb- en zo zie ik jou nu voor me, compleet met spitzen en rode krullen op het groene laken ;)

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal, het treurige einde maakt het verhaal extra sterk voor mij. Eigenlijk ontbreekt er maar één dingetje en dat is een pakkende titel. En misschien had ik persoonlijk nog mooier gevonden als je 'en huilde' niet verteld maar getoond had. Maar dat is misschien ook smaak. Ik heb in ieder geval genoten van je verhaal. Groet, Marceline

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@schrijvenmaar, bijzondere, in de zin van aparte verwerking van de drie opgegeven woorden. (m.i. linkermondhoek)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijvenmaar, Heupwiegend énn huilend op de tafel. Met dat beeld heb ik wat moeite (of was ze voor die tranen al uitgewiegd?)maar het verhaal vind ik leuk bedacht, en triest. Kon ze nog iets bedenken waarmee ze danspartners kreeg? Want met tranen lukt dat ook niet. Of stel ik nu een impertinente vraag?

Rol

  • Anoniem
Hallo schrijvenmaar, Dansen op tafel oogt al zo onbezonnen. Zo zullen velen erom tegen haar opkijken. Voor Mabel is het blijkbaar niet onbezonnen genoeg en hunkert ze naar meer. Mooi verwoord die eenzaamheid die ze voelt. De woorden heb je er ook nog doorheen weten te vlechten en voelen op hun plaats. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Corrie en Willemina ook nog dank voor jullie reacties! @Willemina: Heupwiegen is bij uitstek iets wat je volstrekt in jezelf gekeerd kunt doen, zeker wanneer je er ruime ervaring in hebt, zoals Mabel. Het wiegen noch de tranen worden bewust gestuurd en ziten elkaar daarom geheel niet in de weg. Verder hoop ik dat die ene stamgast waar het jaren terug eigenlijk allemaal om begonnen was als eerste en enige haar tranen opmerkte en daardoor eindelijk de moed vatte haar van die tafel te tillen en in zijn lompe armen dan toch voorzichtig naar huis te dragen. Maar misschien ben ik ook wel een hopeloze romanticus en eindigt ze binnen enkele jaren als vergeten junk in een duistere steeg. Wie zal het zeggen.