Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#132 de lege plek

In de auto zijn we allebei stil. Met een zacht geruis rolt het asfalt onder de wielen weg. We stappen voor ons huis zwijgend uit. De voordeur laat dezelfde kraak horen als de dagen ervoor. De woonkamer ziet eruit zoals we die in onze haast hadden achtergelaten, rommelig. Even later gaan we ieder met onze dagelijkse bezigheden verder. Er hoeft nog niet gepraat te worden. Met een kopje thee en een chocolaatje praten we straks verder. Manlief en ik gaan in gesprekken pijnlijke onderwerpen nooit uit de weg. Na weinig woorden zijn we het ook vanmiddag snel eens met elkaar. Natuurlijk, het is een moeilijke beslissing, maar we weten nu in ieder geval waar we aan toe zijn. Ik ook? Een licht gevoel van twijfel overvalt me, maar ik pak me snel weer bij mijn lurven. Gedecideerd worden de afspraken, die nodig zijn in het voortraject, gemaakt. Familie en vrienden wil ik zelf informeren. “Oh, ik zou precies hetzelfde doen,” is vaak het antwoord. Zou dat echt zo zijn? Ik kan er niet te lang bij stilstaan, voor mij nadert “dag X”. In de laatste dagen breekt soms het zweet mij uit en krijg ik een knoop in mijn maag. Maar dat mag. Hij gaat weg, komt nooit meer terug. Een pop-up venster neemt even bezit van mijn hoofd. Of is het een zij? Ik voel de knoop uit mijn maag verdwijnen en kan weer glimlachen. De avond voor dag X nemen manlief en ik de tijd voor het noodzakelijke afscheid. Voor het slapen gaan drinken we nog een glaasje wijn. **** De stem van een verpleegster dringt tot mij door. Ik hoor mijn naam. “Is het voorbij?”vraag ik met mijn ogen dicht. De verpleegster antwoordt bevestigend. “Hij is dus weg…” Niets kon ik mij erbij voorstellen. Nu ook nog niet. Langzaam beweegt mijn rechterhand naar links. Ik voel en weet: Mijn linkerborst is er niet meer…

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Connie, een uitermate fragiel verhaal waardoor ik nogal terughoudend ben er iets over te zeggen om niets te breken. Ik houd het bij: onder het genot van ... Deze term is zo vaak gebezigd dat hij m.i. uitgehold is. [hoofd:“Of is het een zij?”] Hier kun je van de dubbele een punt maken en de aanhalingstekens laten vervallen. Je raakt veel emoties door de sobere verteltrant over een heftig ingrijpen.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, Dank je wel voor deze mooie feedback. Ik ben me heel bewust van de fragiliteit, maar het Is wel zoals wij hier ermee zijn omgegaan. Wij weten ook heel goed dat dit niet voor iedereen hetzelfde is. Dit autobiografisch fragment Is eigenlijk een onderdeel van een heel lang verhaal en staat niet voor de volledige periode erna. Desondanks Is het wel overgekomen, zoals de bedoeling Is. Heb direct je opmerkingen verwerkt. Fijn dat je het hebt gelezen, Groet Connie

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tjonge Connie, dit is een tekst die binnenkomt. Even stoorde mij het woord manlief, maar dat kan persoonlijk zijn. Ik vind het knap dat je over dit onderwerp hebt kunnen schrijven.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Connie, heel indringend verhaal. Heel mooi neergezet en de leegte verwoord van deze week. Ik wens je een goede toekomst met deze loodzware boodschap en hoop van harte nog veel van je te lezen.Moedig geplaatst!

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Maddbrug, manlief staat hier voor mijn partner, met wie ik al zo lang lief en leed deel. Dat mensen zich daaraan kunnen storen heb ik wel meer gehoord. Ik heb een term gebruikt die veelzeggend genoeg is. @ Maddbrug, Meta Boonstra en mw Marie, dank voor de mooie reacties. 2,5 jaar geleden was er sprake van borstkanker in een pril begin. Voor ons was het snel duidelijk: borst weg, kanker dus weg en kans op uitzaaiingen minimaal. Het traject van herstel van de operatie zelf Is echter zwaar geweest, met best alle fasen die daarbij horen. En wat ben ik gelukkig dat vooralsnog "de ziekte" Is voorkomen. Neemt niet weg dat ik me heel goed realiseer dat velen dit hebben moeten ondergaan met een slecht(er) perspectief. Ik ben blij en dankbaar dat ik het hier op deze manier heb kunnen schrijven en hoop nog lang deel uit te mogen maken van deze virtuele groep. Fijne zondag verder, Connie

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Connie, Een aangrijpend verhaal. Ik lees, dat de tekst autobiografisch is. Des te knapper is het om zo sober te schrijven. "Is het voorbij?" "Hij is dus weg." Deze tweede korte zinnen hakken erin, de emoties maak je voelbaar, juist door ze niet expliciet te benoemen. Dank je wel voor deze bijzondere en persoonlijke invulling van de schrijfopdracht. Hoop, dat je nog lang zult blijven schrijven. Nel Goudriaan

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Connie Bij het lezen van het eerste deel van je indringend verhaal, had ik in gedachte dat jullie een ander huis gngen kopen en dag X de dag van verhuizing was. De verrassende ontknoping was schrikken. Je hebt het proces heel mooi beschreven. Gelukkig lijkt het allemaal goed te zijn gekomen. Gefeliciteerd. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@schrijfcoach nel g, dank je wel voor je mooie reactie. Ik hoop ook dat het niet alleen indruk maakte, maar ook qua schrijfstijl je goedkeuring kon wegdragen. (Waren er nog kanttekeningen?) Voorts ben ik iemand die graag moeilijke zaken bespreekbaar wil maken op een zo open mogelijke wijze. Nogmaals veel dank, Groet Connie @Jules, ik kan me voorstellen dat, wanneer je onbevangen begint te lezen, de wending wel erg binnenkomt. Dank voor je compliment. Groet Connie

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Connie, een aangrijpend verhaal dat niet makkelijk met anderen gedeeld wordt, hoor ik wel eens. Jij doet het hier onbezwaard; waarom ook niet. Sterk van je. Al lezend dacht ik dat het om euthanasie ging, vanwege 'hij gaat weg en komt nooit meer terug'. Van Dale geeft inderdaad geen uitsluitsel of borst mannelijk of vrouwelijk is. Ik denk al naar gelang hij of zij bij een man of vrouw behoort. De zinnen 'Niets kon ik mij erbij voorstellen. Nu ook nog niet.' komen me onwaarschijnlijk voor. Ik denk dat je je hier ongenuanceerd uitdrukt. Ik vermoed dat je wil uitdrukken dat je je geen juiste voorstelling kon maken hoe het geestelijk en fysiek voelt om een borst te moeten missen. Je kunt de twee zinnetjes ook weglaten en de linkerborst niet benoemen, en als volgt eindigen: “Hij is dus weg…” Langzaam beweegt mijn rechterhand naar links. Ik voel en weet nu zeker, zij is niet meer… Door eerder twijfel te zaaien of dat wat weg gaat mannelijk of vrouwelijk is, en nu in het slot te eindigen met de zekerheid dat het vrouwelijk is, weet de lezer dat het om de linkerborst gaat. Ik houd er wel van om die conclusie bij de lezer te laten.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, dank je voor de fijne feedback. Je schrijftechnische tips: ik had misschien genuanceerder kunnen zijn. Wel was het echt mijn beleving op dat moment. Na dag X en de maanden daarna is de volle omvang wel in vol ornaat mijn geest binnengewandeld. Ik ga denken over andere bewoordingen zonder in te gaan op taal die leidt tot een eerdere ontknoping. Een slot zoals jij voorstelt is zeker mogelijk, laat nog meer open voor de lezer. Ik weet niet of ik dat wil :confused: Groet Connie

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Connie, ik moest even slikken, zo heftig. Inderdaad héél mooi en vol gevoel, maar toch sober geschreven. Bijzonder krachtig. Diepe buiging voor jou!

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Connie, Hoe kan ik je niet lezen! Mijn reacties blijven soms uit, maar ik lees je wel. Sober geschreven en met een moed en dapperheid voor die directe, drastische aanpak. Ik slik, omdat het elke vrouw kan overkomen. Ik bewonder je dat je het kenbaar maakt aan ons, je lezers. Chapeau en nog veel schrijfgenot hier!

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marlie, Ton en Moon, dank jullie wel voor jullie mooie reacties. Ik heb in eerdere reacties al uitgelegd hoe mijn partner en ik hiermee wilden omgaan. Ik ben heel blij en dankbaar dat ik dit op deze manier kan doen, opdat ik hopelijk een klein beetje kan bijdragen aan het bespreekbaar maken van dit moeilijke onderwerp. Daarbij hoop ik van harte dat wanneer mensen zich erdoor gekwetst voelen, dit zullen zeggen. Dank jullie wel dat jullie langskwamen. groet Connie

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Heel mooi, heel gevoelig. Hier spreekt liefde maar ook een berustend besef van het eindige in het leven. Dank dat je dit heb willen delen groet maar ook veel sterkte

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Guillaume, dank voor je reactie. Zie mijn eerdere reacties: ik hoef me geen zorgen meer temaken, na de operatie was er geen sprake meer van borstkanker en is geen nabehandeling nodig geweest. Desondanks vind ik je blijk van empathie fijn. Groet Connie

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Blavatski, dank voor je reactie. Wat de opmerking over de verhuizingen betreft, deel ik je mening niet. Ieders persoonlijk verdriet, leed of pijn kan niet met elkaar gewogen en gemeten te worden. Mijn vader zei dan:"Kan wel zijn, maar als ik mijn voordeur dicht doe, zit ik er achter en wel met mijn eigen ellende." waren zijn eigen woorden. (Iedereen heeft "recht" op zijn eigen leed). Fijne avond en ik hoop dat je snel een plek om te blijven vindt. :) Connie