Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#130 Josefien laat haar masker vallen

Josefien is een lieve meid, daarover zijn we het allemaal eens bij ons in de buurt. Altijd een glimlach op haar gezicht, iedereen wordt door haar gegroet en vaak maakt ze een praatje met deze of gene. Als iemand het moeilijk heeft, gaat zij even langs met een leuk bosje bloemen of ze vraagt je voor een kopje thee of koffie bij haar thuis. Haar appartementje heeft altijd leuke bloemen buiten, kortom het zonnetje in huis. Maar hoe krijgt ze dat voor elkaar? Altruïsme is haar alter ego. Vluchtelingenwerk, kerstkaarten verkopen voor Unicef, oppassen voor moeders, die het moeilijk kunnen bekostigen, dat doet Josefien! Zodat ook die moeders eens even uit de sleur van hun dagelijkse doen en laten zijn. De eendjes worden gevoerd bij heftige kou, ze slaat een wak voor de vogels in de vijver in ons park. En ga zo maar door. Ze doet haar werk bij de tweedehandswinkel: ‘een Tweede Keer’. Daar ontmoet ze natuurlijk mensen, die het niet zo getroffen hebben in onze maatschappij. Zij beurt hen op tijdens een kopje koffie. Dan voert ze de dieren van de kinderboerderij bij het verpleegtehuis hier vlakbij, bij afwezigheid van de dierenverzorger. Eén keer per maand gaat ze weg van donderdagavond tot maandagmorgen. Waarheen ze gaat, niemand die het weet. We vragen het haar niet, uit piëteit wellicht. Toch ben ik wel nieuwsgierig wat ze dan doet. Misschien wel iemand verzorgen, terwijl de huisgenoot een weekendje rust krijgt? Wie had ooit gedacht dat ze de trein naar Parijs neemt en aan het wilde leven deelneemt? Vorige week was mijn buurman in Parijs. Hij is een beetje een schuinsmarcheerder en wie staat daar heel schaars gekleed met zweep en luipaard: Josefien!

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ze heeft alle aandacht voor iedereen, die Josefien! Je sleepte me mee doorheen de storm van Josefines leven, mw Marie. Ik vond je fragmentje prettig doorlezen, tot het opzienbarend einde. Mss hier?: 'Vorige week was het weer zover en mijn buurman was in Parijs.' Inkorten tot: Vorige week was mijn buurman in Parijs.[was het weer zover lijkt (mij) niet nodig, je hebt al een stukje verraden in voorgaande zin] 'Hij is [een beetje >> zou ik weglaten, hij is het of is het niet] een schuinsmarcheerder en gaat daar naar een damesclub [.en >> schrappen?] Wie staat daar[,] heel schaars gekleed met zweep en luipaard... [ Josefien! >> schrappen? Lezers raden! ] Heel goed geschreven!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk gevonden, dit verhaal. Die Josefien, ik mag haar wel. Maar, wie is nu de ware Josefien? Of heeft een mens gewoon meerdere personages in zich? Ik denk dat ze gelukkig is, een beetje voor de ander, een beetje voor zichzelf.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een verrassend einde. In gedachten zag ik een kelder vol lijken, maar niets is minder waar, ze gaat in Parijs flink uit haar dak. Prachtig :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi en onverwacht einde en de tegenstellingen erg goed in beeld gebracht. De beschrijving in het begin zou van mij wat korter mogen, na een alinea is al vrij duidelijk hoe ze is (althans, een deel van haar). met die of gene --> met deze of gene?

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marlie. Met een beetje van jou en een beetje van mij ben ik tot de volgende laatste alinea gekomen. Wat leuk te horen dat je het prettig lezen vindt! @Maddbrug, je mag als mens meerdere zijden hebben en leuk dat je denkt dat Josefien gelukkig is. Ik denk het ook! @ Meta, ja een verhaal kan meerdere kanten op, persoonlijk hou ik van de vrolijke zijde! @ Dreaming, ja ik heb ook over korter gedacht, echter deze Josefien loopt zo over van altruisme, dat ik het zo gekozen heb. Het kan langdradig over komen, ik vind het zelf niet. Je opmerking heb ik gelijk toegepast. Mijn Nederlands leidt soms een eigen leven, merk ik wel. Dank jullie allemaal heel hartelijk!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
mw.Marie, je hebt me gezellig meegenomen. Ik dacht, o jee we gaan op de heavy-methal tour! Het werd echter een geheel andere tour. Haar altruïstisch gevoel werd helemaal leeg gezogen en nu moet zij in Parijs weer in balans zien te komen. Prachtig gevonden.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Josefien heeft een druk leven. Om bij te tanken heeft ze haar eigen benzinestation. Hopelijk Is zij daar gelukkig in, en hoeft ze dat niet onder dwang te doen :o Mooi beschreven en door gedetailleerd begin meeslepend naar een onverwacht einde. Graag gelezen, Connie

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Connie. Nee niets gedwongen aan hoor, het is volledig haar eigen keuze. Juist deze combi maakt haar gelukig. Fijn dat je het kan waarderen!

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
mw. Marie, grappig, vlot geschreven en verrassend einde. Ik merk dat ik veel sympathie heb voor Josefien, ook aan het einde. Leuk luchtig verhaal. Wat ik wel vond was dat het einde in verhouding wat weinig aandacht kreeg en als een samenvatting overkomt.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je schrijfcoach Odille. Fijn dat je het leest en dank voor je commentaar. De laatste alinea heb ik ingekort nav een bericht van één van de lezers. Zo kom je van het één in het ander. Je steunt me in het volhouden van mijn eigen schrijfstijl! Marlie niets tegen jou natuurlijk!