Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

# 129 - Dystopie

#129 – Dystopie Duna loopt diep in gedachten op het Zandpad langs De Vecht in Maarssen. Zij heeft net haar logeeradres: Goudensteyn verlaten en voelt zich wat ontwricht. Deze omgeving moet toch bekend zijn? De zon weerkaatst haar stralen in de rustige golven van de rivier. Het is vertrouwd en toch ook weer niet. Een argeloze fietser passeert haar rakelings. Duna schrikt, wat is dat voor iets griezeligs? Het is een heer die snel voorbijraast zonder een hoed op te hebben en wat voor geluid maakt hij daar? Dat is ongehoord …! Hij kijkt achterom en zwaait naar haar. In wat voor wereld leven we toch. Ze let niet op en komt ten val. Een naar gevoel neemt bezit van haar. Dan verliest ze het bewustzijn. --- Op een zonnige dag loopt Maria langs De Vecht. Rustig wandelt zij op het Zandpad om zich straks bij de uitspanning: “Gansenhoef” te verpozen. Het lijkt wel of het er hier anders uitziet dan voorheen. De loop van de Vecht is toch niet veranderd. Daar staat het theehuis dat bij het Grote Huis hoort. Het Grote Huis, zoals dat door de gewone man genoemd wordt, werd gebouwd door rijke Amsterdammers. Plotseling hoort ze een vreselijk lawaai, ze kijkt omhoog en ziet een machine met draaiende dingen. Verbaasd als ze is, let ze niet op waar ze loopt en valt. Ze voelt zich onpasselijk worden op dezelfde plek waar Duna bewusteloos raakte, verliest ook zij het bewustzijn. --- Het is heerlijk weer en Marijke rent een lekker stuk langs De Vecht. Goed voor je conditie. Op kantoor zitten is wel prettig maar je mist dan toch wel buitenlucht en beweging. Ze kijkt om zich heen en… tjeminee daar was ze bijna gestruikeld over een hoop textiel? “Hallo”, zegt ze hardop, “wat hebben we hier?” Dan staan daar twee, zeer verbaasd kijkende jonge vrouwen op. Ze zien er een beetje smoezelig uit, maar mijn hemel wat lijken ze op elkaar en wel allemachtig: ze lijken op mij! Zijn die twee gekloond? Nee, dat kon toen nog niet, laatst nog wel honden. Of zijn zij mijn vorige levens?

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sterk idee, Riny! Je hebt het wel op een beetje verwarrende manier beschreven. Waarom vallen die klonen bewusteloos op de grond? Waarin staan ze weer op als Marijke langskomt? Weten de klonen dat ze klonen zijn?

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, het lijkt me geen dystropie waarin die meiden leven of geleefd hebben, maar een interessant verhaal als je wel eens iets over reïncarnatie gehoord of gelezen hebt. Voor dat geval zou ik de laatste alinea weg laten. Op die gedachte komt de lezer zelf wel. Het einde klinkt dan iets mysterieuzer. .

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marije, … het woord dystopie heb ik opgezocht in het woordenboek: ligging van een orgaan op een abnormale plaats; het woord is ook nog eens vrouwelijk. Ik begreep de verwijzing naar Trump. We leven nu ook in een verwarrende tijd. Ik heb waarschijnlijk meegewerkt om de verwarring nog groter te maken, door aan de Gouden Eeuw te denken. Toen ontstond dit geschreven – niet passend – drieluik. Het was zo grappig, ik zat er helemaal in. Duna is echt een meisjesnaam uit de 17e eeuw. Die meisjes zijn van een alles buiten de grenzen tredende schrik, dood neergevallen. De eerste helikopter waar Maria zo van schrok stamt uit 1907, die zal vast niet boven de Vecht gevlogen hebben. Waarom staan ze weer op als Marijke langs komt? Tja, het woord is aan dystopie. Welnee, ze weten niet dat ze klonen zijn maar door de malligheid van de dag worden ze plotseling tot leven gewekt door de verschijning van Marijke, die weet van verbazing niet waar ze het zoeken moet en denkt, na het zien van de klonen misschien wel aan reïncarnatie. Je hoort nu toch ook wel eens over vorige levens? Het is een verbijsterende situatie. Trouwens ik heb heel wat moeten peuteren met woorden - zelfs zinnen moeten verwijderen - om terug te komen tot het gevraagde maximale woordenaantal. Dankjewel voor je feedback, Marije. Mijn reactie is wel wat lang geworden maar ik vond het toch zo leuk om te schrijven en ja, we leven nu eenmaal in een wereld waar alles een beetje op losse schroeven staat.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, ... dank voor je reactie. Ja, ik heb wel eens over reïncarnatie gehoord. Je kunt dan denken dat je als vlieg of paard terugkomt. Het lijkt me wel leuk om te mijmeren over wat nu allemaal verkeerd ging. Wordt dat dan straks allemaal weer goed gemaakt? Nou, ik leef dan liever in het NU en maak er van wat ik er nog van maken kan. Ik denk wel eens: ik wou dat ik toen wist wat ik nu weet. Het gekke was, dat ik: Of zijn zij mijn vorige levens? er vlak voor ik het verhaaltje verstuurde er nog bij hebt gezet. Ik zal je feedback onthouden voor een volgend stukje.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Riny, met dystopie in de opdracht werd het tegenovergestelde van utopie bedoeld. Sneu voor je, ik voel en lees dat je er hard aan hebt gewerkt. Ik geef je daarom een :{} .

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Mili, ... wat een mop! Ik heb eens een gedichtje gemaakt, getiteld Utopie. Helaas, het werd niet goed begrepen, ik moest wat concreter zijn. Het ligt er nog steeds om bijgewerkt te worden. Dystopie en utopie - flink verwijderd van elkaar. In ieder geval, bedankt voor je ondersteunende knuf.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, ... ik gaf het nog niet op! Ik ben gaan Googlen en vond: Geen utopie zonder dystopie. Denker des Vaderlands Hans Achterhuis verklaart hoe het utopische Europa in een nachtmerrie kon omslaan.'De utopie verandert in een dystopie als mensen geraakt worden in hun intieme wezen; verliefdheid, angst, woede.' Het woord dystopie staat ook niet in het woordenboek (Koenen). Het was een fijne en leerzame sessie.