Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#129 Doden of gedood worden

Als ik het gekraak hoor draai ik me razendsnel om, trek mijn wapen en richt het op de herkomst van het geluid. Maar mijn vinger blijft haken op de trekker, haalt deze net niet over. Verstijfd blijf ik staan, de rugtas vol met gestolen eten en flessen drinken hangt zwaar aan mijn schouders. Mijn blik en de loop van het geweer zijn strak gefocust op de verstoring van de stilte. Het kleine meisje en ik staren elkaar wantrouwend aan. Haar haren staan alle kanten op en het T-shirt dat ze aan heeft is zo lang dat het bijna tot op de grond komt. Met grote, bruine ogen kijkt ze me aan, doodstil, wachtend totdat ik over haar lot beslis. Ik heb geen keuze, ik moet haar doden. Dat is de afspraak die we hebben: geen mens die ons ziet kan dat ooit navertellen. Als iemand ons rapporteert aan het hoofd zijn we er geweest. Niemand verlaat de controle van de gemeenschap, niemand. De beloning voor het vangen van een wegloper is hoog en de mensen zijn arm en wanhopig. Maar dit meisje is hooguit zes jaar. Ik heb eerder mensen doodgeschoten, maar nog nooit een kind. Hoe kan ik met mezelf leven als ik een ongewapende kleuter vermoord? Met een zucht laat ik mijn wapen zakken en hurk ik voor haar neer. “Zie je deze rugzak? Daar zit allerlei lekkers in.” Ik steek uitnodigend mijn hand naar haar uit. “Kom maar mee, dan mag je met mijn vrienden en mij mee eten.” Als ik haar niet kan doden, dan neem ik haar mee. Een scherpe pijn in mijn rechterzij. Ik krimp ineen en snak naar adem. Mijn hand laat het pistool los en drukt zich tegen mijn ribben. Warm bloed gutst over mijn vingers. Ik hoor voetstappen en voel een ruk aan mijn haar. “We hebben er een! Goed gedaan Christina, dat wordt een feestmaal vanavond!” Het laatste wat ik zie is de uitgelaten glimlach van het meisje. Had ik haar maar gedood.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dreaming, pakkend verhaal over een onbewapende moordkleuter. Het is een meer dan smerige trend tegenwoordig kinderen in te zetten. In de MSM als wel bij 'strijdkrachten'. Wellicht dat je meer kunt laten zien dan zeggen: verstijfd blijf ik staan/ik krimp ineen/ik snak naar adem. :thumbsup: Zit in flessen niet altijd drinken? totdat ik over haar lot beslis? doodgeschoten (1 woord) snak naar adem

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een spannend verhaaltje, Dreaming. Helaas is het kennelijk de praktijk in oorlogsgebieden, maar gelukkig kan hij het nog navertellen. ;)

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sterk! Sneu dat zijn genade hem uiteindelijk fataal wordt. Hoewel je titel erg treffend is, had ik daardoor al vrij snel door wat er komen zou. Hij verklapt misschien net iets te veel. Ik vind het ook goed dat het echt voel alsof we middenin een verhaal vallen, zonder tegelijkertijd het idee te hebben dat we iets gemist hebben.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gevoelens van medemenselijkheid zijn in deze dystropie fataal. Je moet je wel aan de regels houden. Ga er maar aan staan. In het kort een goede weergave van een heel nare maatschappij. hurk ik voor haar neer >> hurk voor haar neer

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een confronterend verhaal, Dreaming. Je zult maar voor de beslissing te staan komen. Als ze geschoten had, zou ze dan geweten hebben dat het een val was?

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili: dankjewel voor je reactie. Ik vind het fijn dat je mijn verhalen zo precies leest en ook de spelling- en grammaticafouten eruit haalt. Daar leer ik veel van. :) Vooral woorden die aan elkaar of los moeten is nog wel iets waar ik op moet letten. @Blavatski & Jules: bedankt! @Marije: dat is waar, de titel maakt het wel enigszins voorspelbaar. Dank voor de feedback. @Dos: inderdaad, medemenselijkheid is in deze wereld een luxe die men zich niet meer kan veroorloven. @Meta: dat is een goede vraag. Zou het kind iets voor hen betekenen of is het puur een wapen? Zouden ze toeslaan als iemand het kind wel doodt? Zou het anders gelopen zijn, of zou de conclusie hetzelfde zijn? En is het dan beter om te sterven, wetende dat je er alles aan gedaan hebt om te overleven, of om te sterven en te weten dat je nog genoeg geweten had om een kind te sparen?

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel goed geschreven Dreaming! Leven in een wereld waar het laten zien van menselijke gevoelens desastreuze gevolgen heeft. Wat je schrijft, het kind wordt nu als wapen gebruikt, goed mogelijk dat het bij een volgende zet als slachtoffer kan vallen. Ieder voor zich.