Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#129 Leegte

De wereld voelt leeg aan. Geen vogels in de lucht, nog geen mier op de grond. Leeg door het gebrek aan levende wezens. Behalve ik dan. Ik bevind me nog steeds in deze vreemde wereld. Huizen staan leeg, deuren open. Er staan auto’s op de weg. Portieren wijd open, maar ze zijn leeg. Er is niets. Zelfs geen geluid. Levende wezens waren blijkbaar verantwoordelijk voor al het lawaai op de wereld. De bomen en planten zijn er nog, maar de bladeren hebben allang losgelaten, alsof ook zij geen deel meer willen uit maken van de leegte. De takken worden steeds witter. Ze zullen mij uiteindelijk verlaten. Ik snap niet waarom ik gespaard ben. En ik begrijp al helemaal niet waarvan ik gespaard ben. Ik werd op een dag wakker en er was niemand meer. Nu overleef ik alleen maar. Eet andermans eten. Loop door andermans huizen, bekijk foto’s van mensen die er niet meer zijn. Het plaatsje waar ik nu ben is klein, weinig huizen. Er staat een mooi blauw geverfd huis met een veranda. Ik stel me voor dat hier een gelukkig gezin woonde. Weer vraag ik me af wat er van ze geworden is. Maar het heeft geen zin. Ik heb heel lang naar aanwijzingen gezocht maar er is gewoon niets. Toch loop ik naar binnen, om eten te zoeken. En foto’s te bekijken. De woning is smaakvol en warm ingericht. In de woonkamer staat een vogelkooi. Tegen beter weten kijk ik naar de bodem. Leeg. Gek dat je kunt hopen op een vogellijkje. Ik sta naar de fotolijstjes te kijken. Blije foto’s van een leuk gezin. Een glimlach rond mijn mond door de lachende gezichten. Een geluid. Ik kijk verward op. Het klinkt als… Snel loop ik richting het geluid. Het plotselinge ervan verwart me. Maar het is een telefoon. Ik zoek als een bezetene en vind een draadloze in de houder naast de bank. Zonder te aarzelen druk ik op de groene knop. Mijn stem klinkt schor. “Hallo?”

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi zet je deze sfeer neer, ik zat helemaal in je verhaal. Raadselachtig in een wereld zonder levende wezens toch een telefoon...

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
graag gelezen, Er is werkelijk iets bijzonders gebeurd, tijdens het lezen verwacht ik steeds dat er ergens iemand tevoorschijn kan komen die iets kwaads doet. Of dat je in een droom rondloopt ofzo het blijft spannend tot het eind omdat je nog niet weet wie er aan de telefoon is, Mooi,

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een totaal uitgestorven wereld, zonder wie of wat ook. En dan gerinkel. Ik vind het verhaal echt wel iets mysterieus hebben. Ik moet echt nadenken of deze correct is: 'ik begeef me in deze wereld...' ik begeef me naar = richtingsgewijs, ik ga naar. Of: ik bevind me in deze wereld. Ik kijk verward op, verward hier als bijwoord is correct. Echter verderop: Het plotselinge verwarT me. = verwarren als ww-vorm. Graag gelezen!

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marieke1980, de leegte die je beschrijft voelt "vol" aan, door het hoge gehalte van beklemming. Hoe de hp in het huis loopt Is echt mooi neergezet. Was fijn te lezen, Connie

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marieke, het zal je maar overkomen, de enige overlevende ... De laatste zin vind ik heel mooi bedacht, het geeft een schrikeffect en nu wil ik graag weten hoe het verder gaat.