Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#128 al te vaak

wekelijkse schrijfopdracht #128: Al te vaak Acht paar natte wanten hangt over de verwarming, acht paar natte laarzen staat voor de kachel en acht paar alleraardigste wangetjes verzamelen langzaamaan wat kleur in afwachting van de warme chocolade, zoals Anna die altijd klaarmaakt wanneer arme schaapjes als deze aanwaaien bij haar armzalige Waldgasthaus, waar betalende klanten al jaren niet meer aankloppen. Vanachter haar bar slaat Anna dan gade hoe ze met klamme handen de koppen dampende drank omvatten. Het gebeurt vaker dan je zou denken. Sinds Hans en Grietje viral waren gegaan op de social media en hun vader het succesverhaal verder had weten uit te melken in de nationale en internationale berichtgeving, stuurden steeds meer ouders hun kinderen op zoek naar heksen het bos in, hopend dat zij enige huishoudelijke vaardigheden en een vette schatkist rijker terug zouden keren. Het dichte bos waar Anna woonde leek buitengewoon geschikt, te meer daar oudere mensen zich nog vaag iets herinnerden over het afgelegen Gasthaus, waar zij als kind snoep en koek toegestopt kregen door de vrouw des huizes, terwijl hun ouders bier dronken op het terras. Zo was het begonnen. Maar daarvan heeft Anna geen weet. Zij heeft geen internet en kan zich enkel verbazen over het feit dat er nooit meer iemand opbelt om een kamer te reserveren. Zonder website zullen toeristen haar nooit meer vinden en leeft het Waldgasthaus enkel voort in verhalen van gasten uit vervlogen tijden, die langzaamaan legenden worden. En nu zitten er weer acht stakkers aan haar bar en Anna snapt wel dat ze zo verheugd reageerden op haar aanbod binnen te komen voor iets lekkers, maar niet waarom ze haar schamele bezit monsteren alsof ze iets zoeken. Ze tuurt in haar cacaoblik en snapt bovenal dat dit zo niet lang meer kan doorgaan. “Hoe groot is uw oven, eigenlijk?”

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@schrijvenmaar, je maakt het me lastig deze keer een bijdehante reactie te geven. In de eerste alinea stoei je in je volzinnen heerlijk met de a en de w. Langzaamaan is een toppertje in dezen. Wat is de strekking van je verhaal. Ouders die hun kinderen het bos insturen, de dominerende plaats van internet in hun levens, de teloorgang van een prachtig sprookje? Ik heb je geboeid gelezen.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijvenmaar, het is fijn je weer te lezen maar ik pak het verhaal niet helemaal. De tijd van vroeger en nu, internet wat veel invloed heeft, dat haal ik eruit. Je taalgebruik vind ik mooi. Mooie zinnen, de eerste alinea is prachtig verteld.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Graag gelezen, schrijvenmaar. Ik meen te lezen dat Anna niet doorheeft dat haar huis wellicht volstaat met oude spullen die heel waardevol zijn geworden zonder dat zij daar enig idee van heeft, maar de gasten wel. Het cacaoblik zou veel voller kunnen zijn.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi sprookje, waarin Anna de tijdgeest niet meer volgt. Je eerste zin vind ik prachtig met de a's en de w's en bijna poëtisch, graag gelezen schrijvenmaar!

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag schrijvenmaar, de laatste lugubere alinea lijkt mij de clou van het hele sprookjesverhaal waar fictie en werkelijkheid vermakelijk dooreen geweven worden. Knap. :thumbsup:

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Acht paar natte wanten hangt over de verwarming, acht paar natte laarzen staat voor de kachel en acht paar alleraardigste wangetjes verzamelen langzaamaan wat kleur in afwachting van de warme chocolade,
Ik ben gestruikeld over bovenstaande regels. Er wordt drie maal acht paar van iets opgenoemd: wanten, laarzen en wangetjes. De wanten en de laarzen worden verwerkt in een enkelvoudige persoonsvorm en de wangetjes zijn aanleiding tot een meervoudige. Eén paar is enkelvoud, maar acht paar m.i. meervoud. Het verbaast mij dat niemand er een opmerking over heeft gemaakt. Die acht gaan de oven in, wat ik je brom, daar is-ie groot genoeg voor. Leuk hedendaagse sprookje.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, het viel mij wel degelijk op. Je hebt gelijk. Alleen kwam het er op de een of andere manier niet bij me uit. Ga je ook weer schrijven, lief aapmens?

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dos, het viel mij wel degelijk op. Je hebt gelijk. Alleen kwam het er op de een of andere manier niet bij me uit. Ga je ook weer schrijven, lief aapmens?
Ben nog herstellende. Krijg binnenkort een paar bionische ogen, die onafhankelijk van elkaar kunnen knipogen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie versie van Hans en Grietje. Dit had je niet hoeven te noemen, want ik vind het al duidelijk genoeg in het verhaal met de oven aan het einde. Aan de andere kant, is het een leuke vondst dat de andere herberg zo heet en profiteert van Anna, doordat ze bij haar op zoek gaan naar de schat en gratis te drinken krijgen. Het heeft iets lugubers.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Acht paar natte wanten hangt over de verwarming, acht paar natte laarzen staat voor de kachel en acht paar alleraardigste wangetjes verzamelen langzaamaan wat kleur in afwachting van de warme chocolade,
Ik ben gestruikeld over bovenstaande regels. Er wordt drie maal acht paar van iets opgenoemd: wanten, laarzen en wangetjes. De wanten en de laarzen worden verwerkt in een enkelvoudige persoonsvorm en de wangetjes zijn aanleiding tot een meervoudige. Eén paar is enkelvoud, maar acht paar m.i. meervoud. Het verbaast mij dat niemand er een opmerking over heeft gemaakt. Die acht gaan de oven in, wat ik je brom, daar is-ie groot genoeg voor. Leuk hedendaagse sprookje.
Het verbaast mij dat ook Odile en Lisette er geen aandacht aan hebben geschonken.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Verbaasde het je dan niet dat ik het überhaupt geschreven en geplaatst had, Dos? Je hebt helemaal gelijk, hoor, acht paar is meervoud bij mijn beste weten. Mijn gedachten begonnen echter bij 1 paar wanten en 1 paar laarzen -zoals die bij mij thuis op dat moment op de verwarming stonden- en waren wat stroef bovendien. Of eigenlijk niet stroef, maar horendool, omdat ik steeds de woorden per honderd door mijn hoofd had denderen, omdat van ongeveer de helft van alle bestaande letters zich zo'n waanzinnige zin aan mij probeerde op te dringen. Ik heb mij schaamteloos laten gaan in het strooien met a's, kwam daardoor ook al woorden te kort om er een fatsoenlijk, duidelijk verhaal naar mijn zin van te maken, en zag bovendien zo'n stomme fout niet. Maar juist door ook de wat mankere verhalen plaatsen, leer ik meer, volgens mij. Het heeft trouwens ook iets met gebrek aan tijd te maken, wat natuurlijk eigenlijk een gebrek aan fut is, want ik zou alle uren dat ik slaap wel aan schrijven willen besteden, maar dat lukt helaas niet. En daar hangt dan ook weer mijn gebrek aan reacties mee samen. Dat gebrek aan tijd danwel fut. Maar vroeger of later lees ik al jullie reacties, neem ze ook absoluut ter harte, leer, waardeer en ploeter verder. Dank dus, allen die langskwamen. Ik doe mijn best me ook weer wat meer te laten horen.