Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#127 Vredig Kerstfeest

Toen Tommy zeven was, moest hij maandenlang, vanwege ernstige ziekte van zijn moeder, bij zijn oom Cor en tante Ger logeren. Vanaf het moment echter dat hij weer thuis was, waren de beide families gebrouilleerd. Tommy begreep er niets van. Hij had het daar zo leuk gehad. ‘s Avond speelden ze vaak spelletjes en in de weekenden gingen ze meestal ergens naartoe. Waarom wilden ze elkaar ineens niet meer spreken? Was het zijn schuld? Was hij te lastig geweest? Tommy voelde zich schuldig. Zijn ouders wilden er absoluut niets over zeggen. Zijn hele jeugd vroeg hij zich af wat er gebeurd was. Toen Tommy vijftien was, stapte hij op de trein voor een rit naar zijn oom en tante. Hij vreesde dat ze hem niet wilden spreken, maar dat viel mee. Op zijn vraag waardoor de ruzie was ontstaan, hoorde hij een raar verhaal. “Je vader denkt dat ik jou indertijd seksueel heb misbruikt. Daarom wil hij nooit meer iets met mij te maken hebben.” “Hoe kan dat nou? Er is toch nooit wat gebeurd?” “Nou, Tommy, jij schijnt dat zelf gezegd te hebben.” “Ik? Nee hoor. Echt niet.” “Maar je vader beweert van wel. Hoe kan dat dan?” “Oh jee …, misschien weet ik het, oom Cor. Ik heb indertijd gezegd dat u bijna elke avond met mij gespeeld hebt. Mijn vader begon toen te briesen van kwaadheid. Hij heeft mij verkeerd begrepen.” “Dus het is allemaal een misverstand. Wat moeten wij nu, Tom?” “Ik ga mijn vader uitleggen hoe het zat en ik ga vragen of hij u en tante Ger met Kerstmis wil uitnodigen. Wilt u dat?” “Ja, natuurlijk wil ik dat. Dat zou heel fijn zijn.” En zo kwam het dat na ruim acht jaar ruzie een vete werd opgelost en 2 broers elkaar op Kerstmis in de armen vielen, terwijl de beide echtgenotes snikkend stonden toe te kijken. Het werd een prachtig vredesfeest. Niet alleen vanwege het heerlijke kerstmaal, maar vooral wegens de gesloten vrede. En inmiddels is het traditie geworden, zo vertelde Tommy mij trots, toen we in een cafeetje samen een glühwein dronken.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Poeh, een behoorlijk thema in dit verhaal. Maar wel duidelijk gemaakt hoe een misverstand kan leiden tot de meest vervelende breuken in families. Ik heb altijd moeite met getallen in een verhaal, de 7 en de 15 zou ik uitschrijven in een woord. Er stond laatst iets over op SOL nieuws. Ik ga dat eens opzoeken. Fijne kerst, Jules!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Jules, 7, 15 en 2 - zoals Madd zegt - kun je beter voluit schrijven. Tot of t/m 20. Je bent in je verhaal de verkondiger van de ware kerstgedachte. Bravo daarvoor. Alleen vind ik het niet geloofwaardig dat het zinnetje - dat u bijna elke avond met mij gespeeld heeft - de twee koppels zo opbreekt en dit nog wel na een logeerperiode van maanden.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Maddbrug, Ik heb ooit eens van een ICT-deskundige gehoord dat je getallen op Internet in cijfers hoort te vermelden. Ik vind het eerlijk gezegd ook vreemd staan. Ik ga je voorbeeld volgen en ook op SOL zoeken. Bedankt voor je input.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Milli, Die logeerpartij heb ik zelf meegemaakt. Alleen was het niet mijn oom, maar mijn tante die 's avonds vaak monopoly met me speelde. Er was toen, geloof ik, nog geen TV, Vandaar. Overigens: dit is het enige wat waar is; dat over ruzie en seksuele toestanden is puur fantasie. Heel erg bedankt voor je (logische) gedachte.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik begrijp best dat de ouders dat dachten. Tommy heeft het natuurlijk nogal laat verteld. Misschien van indertijd een keer maken? De meeste ruzies ontstaan vaak door misverstanden of kleinigheden. Ik ben het overigens met de anderen eens dat de cijfers beter door letters ingevuld kunnen worden.

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi kerstverhaal van de vrede, die opnieuw gevonden wordt. Misverstand is gauw gebeurd. Van de cijfers heb ik geleerd t/m tien uitschrijven daarboven mag nummeriek. Boven de duizend dan weer uitschrijven los en van elkaar geschreven. Die laatste zoek ik op. Fijne jaarwisseling Jules alvast met mooie veralen van jou zijde!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Hallo Tja en mw. Marie. Ik heb dat van de cijfers in de Schrijfwijzer opgezocht. Jullie en Milli hebben inderdaad gelijk. :crybaby: Ik heb het inniddels aangepast. Bedankt voor jullie reacties