Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 127 Jaardienst

Fredo 's jaardienst, daags voor kerst, werd overschaduwd door verwensingen. Niet tijdens de dienst zelf, zo las ik in het verslag in de mail van Bravenboer. De dienst zelf was volgens de tradities van de moederkerk verlopen. De aanwezigen waren gehuld in zwarte dan wel grijze kleding, knielden wanneer geknield diende te worden en prevelden op gedempte toon de gepaste gebeden. Het 'Amen' had steeds weer berustend en vol overtuiging geklonken. Ook na het verlaten van de kerk hadden zij die een jaar na het heengaan van Fredo hun diepe respect kwamen betuigen zich ingetogen gedragen. Oude zware mannen hadden elkaar stevig omarmd. Jonge honden hadden op gepaste afstand, gehuld in stilzwijgen, toegekeken. Oude vrouwen hadden elkaar bevestigd in het benoemen van de kwaliteiten van Fredo, zoals de liefde en aandacht voor zijn moeder, en nogmaals traag de tranen van hun wangen geveegd met in eau de cologne gedepte zijden zakdoeken. In het restaurant van Mario, twee uur later, was de storm losgebarsten. De mannen, gezeten aan de slechts door kaarslicht verlichte eikenhouten tafel, hadden verwijten als mokerslagen uitgewisseld en opgestapeld. Tot het moment waarop de oudste bezwerend de hand had geheven. 'Deze aantijgingen leiden tot niets. Ze leiden slechts tot diepe scheuren in de muur van ons verbond. We mogen elkaar er niet van beschuldigen dat we niet zagen onder welke steen de adder in onze familie weggekropen was. Laat ons opnieuw een pact sluiten waarin we plechtig beloven dat we alle lasten zullen dragen en delen om hem te vinden en ter verantwoording te roepen.' De dreunen op het tafelblad klonken eensgezind en vastbesloten. Ik kan niet ontkennen dat zijn sonore stemgeluid bij het afspelen van de geluidsopname ook mij ontzag inboezemde. Of de wolken aan de horizon, vooraankondiging van een naderende tyfoon, een rol speelden, kan ik ontkennen noch bevestigen. Maar Marlie oogde opeens gezetter. Het haar van Nicole toonde een grijze schijn. Angela 's stem kraste. De woeste vloedgolven leken het witte zand om te willen spoelen tot bruine klei. Ik zit op een eiland, zonder toekomst. Meer dan cirkels ploegen, kan ik niet. Vervolg op: http://www.schrijvenonline.org/forum/themaforums/… 8)

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed taalgebruik, goede opbouw, mooie woorden, dat constateer ik als ik je tekst lees. Maar verder raakt het mij niet. Kan aan mij liggen.'Ik zit op een eiland zonder toekomst' vind ik een prettige kerstgedachte. Dat nou weer wel.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Eén ding is zeker: het is geen vrolijk verhaal. Berustend en vol overtuiging? Ik denk eerder dat het 'Amen' dan niet overtuigend had geklonken. Je beschrijft een sombere sfeer zoals in 'Knielen op een bed violen'. Uiteraard weer goed geschreven. Probeer naar huis te zwemmen. Van al die cirkels word je alleen maar duizelig.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe een paradijs verandert in een oord van ballingschap. De storm die losbarst in het restaurant van Mario belooft een tyfoon te worden (komt er nog een deel 3?)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Angus, spring eens uit de band zou ik willen zeggen, voor mij voelt je tekst gedragen hoewel kundig geschreven.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je verhaal roept bij mij de nodige vragen op, waardoor ik het niet goed begrijp, Angus. Wel geloof ik dat je een interessante overdenking geschreven hebt over hogere sferen en een geheim genootschap. Maar kijk wel uit op je eiland voor die ene vrouw.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Veel 'zware' woorden in je verhaal, erg mooi in sfeer geschreven, met het overschaduwen van verwensingen, zijden zakdoeken en eikenhouten tafels, mokerslagen en een naderende storm. Ik las de eerste alinea's met veel belangstelling, was benieuwd naar wat ging komen na die eensgezinde dreunen op het tafelblad. Maar daarna raakte je me kwijt, met o.a. plotseling drie namen, misschien omdat ik het eerste stuk niet gelezen heb?En qua stijl dacht ik meteen aan Noorderzon, van Renate Dorrestein, die haar hoofdpersoon op het Noordelijke eiland Dun-1 neerzet (met namen als Wants en Carebara, en Flata.) Mooie aanzet tot meer!

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Deze is ook niet echt bedoeld om te raken, maddbrug. Het is in de toon van de opdracht (althans een poging daartoe). In een langer verhaal zou het een brug zijn (die term jat ik dan maar weer uit de muziek). Dank voor het lezen en je reactie.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zeker niet vrolijk, Tja. Het 'klonk' berustend en overtuigend. Daar zijn ze goed in, om iets vooral overtuigend te laten klinken. 'Knielen op een bed violen' lezen, werd me afgeraden. Dank voor je reactie, Tja. (Grafschrift: Hij dobberde maar wat en was daar tevreden mee :) )

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor je reactie, gs. En inderdaad; het paradijs heeft zijn keerzijde. Of er een deel 3 komt is uiteraard afhankelijk van de volgende opdracht.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb een ingetogen karakter, Mili. De opdracht nodigde uit tot de gedragen toon. Dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In zekere zin is dit wel een overdenking, jules. Maar het heeft niets met hogere sferen van doen. Het is eigenlijk gewoon pulp (en daar is volgens mij niets mis mee :) ). Dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor de opdracht en je reactie, liza. De kans lijkt me inderdaad groot dat je de weg kwijtraakt als je # 126 niet gelezen hebt. Ik heb nog nooit iets van Renate Dorrestein gelezen. Ik ben er niet zo van; de Nederlandse literatuur. Hoop dat het met haar hp wél goed is afgelopen :unibrow: