#126 - De groeten aan Rex
Lieve oom Peter,
Ik stop met schrijven en pak de foto uit het laatje van mijn bureau. Oom Peter kijkt mij ernstig aan vanuit zijn statig driedelige pak. Met enige regelmaat heb ik het afgelopen jaar deze tweedimensionele weergave van mijn oom in handen gehad.
Dat was toch helemaal niet eerlijk, ik heb u nooit gekend. Waarom kwam u nooit naar mijn verjaardag? We hebben u wel uitgenodigd. Misschien had iedereen het dan wel begrepen en gingen mama en tante Marion nu nog samen naar pottenbakken.
Mijn gedachten dwalen af naar de laatste schaal die mama meenam naar huis, inmiddels bijna een jaar geleden. Daarvoor liet ze mij wekelijks trots zien wat ze had gemaakt en legde uit dat het oceaanblauwe glazuur haar beviel ondanks dat het pastelgroen had moeten worden. Mijn vader en ik staken altijd even de draak met haar kleurrijke creaties als mama mij weer een door haar gemaakte fruitschaal, decoratieve bol, of onhandig gevormde bloempot aanbood, waarna we hard lachtten, alledrie.
Het maakt ook niet uit, u kon ook niet weten dat het zo zou lopen. Misschien gaf u het expres aan mij, misschien hoopte u dat het ons dichter bij elkaar zou brengen. Misschien was het een noodzakelijke fout, misschien was mijn naam de enige die u kon herinneren.
Ik doe mijn best, oom Peter. U gaf mij vertrouwen en de daarbij behorende verantwoordelijkheid. Ik hoorde van mama dat u ook van honden hield. Ik heb een hondenasiel opgericht in uw naam. Ik denk dat u Rex erg had gemogen. Zijn naam doet het tegenovergestelde vermoeden van hoe hij is, het is een donkerbruine knuffelige Newfoundlander.
Ik hoop dat u het daarboven (of waar u dan ook bent) goed heeft samen met uw eigen Rex (mama wist zijn naam niet meer).
"Bedankt voor alles."
Masja
@Limoenijsje, welkom hier.
Mooie bespiegeling en Rex,
@limoenijsje: net als bij
@Mili en @ccscharl Mijn doel
Hallo Limoenijsje, De brief