Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#125 - Kosmisch

“Begrijp ik het goed,” zei ik op gedempte toon, “ik moet met u meegaan, en dan brengt u me vierendertig jaar terug in de tijd, en dan wordt een kosmische fout rechtgezet?” De vreemdeling knikte. “En voor zoiets stoort u me bij dit etentje.” Ik keek naar de tafel. Achtentwintig jaar getrouwd. Mijn vrouw, mijn zoon, mijn schoondochter - zes maanden zwanger -, mijn dochter, haar nieuwe vriend. De vreemdeling zweeg. “Nou,” en ik keek de vreemdeling aan met een vriendelijke glimlach, “het klinkt allemaal heel aantrekkelijk, maar toch denk ik dat ik dit keer bedank.” Zodra ik dat zei, veranderde alles om me heen. Het restaurant leek een soort cafetaria te worden. Mijn vrouw, mijn kinderen, ze wendden hun blik naar mij, keken eerst geschrokken, daarna smekend, daarna wanhopig, en losten vervolgens op. In hun plaats kwam een jonge man, bleek, onzeker, schichtig om zich heen kijkend - in zijn gelaatstrekken herkende ik iets van mezelf -, en zichtbaar ongelukkig. “Mijn zoon?” vroeg ik aan de vreemdeling. Hij zei niets. Het was even stil. “Dus,” concludeerde ik, “als ik met u meega en terugga in de tijd, dan wacht me een gelukkig leven met een vrouw en kinderen die goed terechtkomen. En als ik dat niet doe: geen vrouw en een zoon waar het niet best mee gaat.” De vreemdeling zei nog steeds niets, maar het leek of er een bepaalde voldane trek op zijn gezicht kwam. Ik keek naar mijn zoon en knikte zijn kant op. “Me dunkt dat hij me harder nodig heeft dan mijn andere kinderen,” zei ik, “ik ga niet met u mee.” Er verscheen een grauwe blik op het gezicht van de vreemdeling. en zonder nog iets te zeggen liep hij weg. Hij had verloren. Op hetzelfde moment veranderde het cafetaria weer terug in het restaurant. Mijn ongelukkige zoon bleek toch niet te bestaan. Mijn familie was weer terug, en ik ging weer op mijn stoel zitten. “Wie was dat nou?” vroeg mijn vrouw. “Iemand die dacht dat hij me kende,” zei ik, “maar dat bleek toch niet zo te zijn.”

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een vreemde tijdreiziger die je goed georganiseerde leventje tot niets wil terugbrengen. En als ik dat niet doe (dus niet meega) geen vrouw en een zoon waar het niet best mee gaat.” Me dunkt dat hij me harder nodig heeft dan mijn andere kinderen,” zei ik, “ik ga niet met u mee.” Ik ben in de war, je kijkt naar je ongelukkige, schichtige zoon, merkt dat hij je nodig heeft, maar, idd hier begrijp ik niet, je gaat niet mee (door niet mee te gaan, kan je je zoon toch niet helpen?) Mijn arme hoofd begrijpt je niet. Of schotelt de man je een nepbeeld voor, waarvan je weet dat het nooit werkelijkheid kan worden, juist omdat door jouw liefde en aandacht voor je familie onzekerheid en eenzaamheid er geen plaats in kennen? Je blijft uiteindelijk in onze wereld bij de liefdes van je leven. Meerdere keren gelezen, dat wel!

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marlie, dank voor je reactie. Ik had een nogal bizarre paradox in mijn hoofd, nl. dat het leven dat de man kent te danken is aan het feit dat hij met de vreemdeling is meegegaan en er zo een fout in het verleden is hersteld. (Dat kan alleen als hij al eerder in de tijd terug is gegaan, toch?) Maar mijn verhaal klopt niet (misschien ga ik nog proberen het kloppend te krijgen). Mijn laatste idee was dat de vreemdeling wil dat de man met hem meegaat en hem daarom een vals beeld voorhoudt (met de schichtige zoon) als consequentie van een weigering van de man.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@gs, ik raak in de war omdat ik niet weet waar de realiteit is, en waar het " mysterieuze ". Ook na enkele keren lezen denk ik dat er diverse mogelijkheden zijn. Die schuchtere jongeman zou ook een blik in het verleden van de hp kunnen zijn (zijn eigen schuchterheid?) Ben nieuwsgierig naar de kloppende versie. Graag gelezen, Connie