Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#123 - Sinterklaas in het grote bos

Die avond zaten Tabbe en Tjaard en Nit-Nit in het buurthuis. Nit-Nit had een spannend verhaal verteld en dronk net een paar slokken bosdruivensap omdat zijn stem droog geworden was, toen er aan de deur geklopt werd. “Kom binnen,” riepen Tabbe en Tjaard verbaasd, omdat er nooit iemand aan de deur klopte. “Ahum,” sprak de gedaante met de witte baard en de rode mantel, die binnentrad. “Ahum, zijn er soms nog kinderen hier?” “Nee,” zei Nit-Nit, “maar wij zijn er wel.” “Dat is ook goed,” zei de gedaante, “ik ben Sinterklaas, en ik ga hier gezelligheid brengen.” “Leuk,” zei Nit-Nit opgewonden. “Ik heb cadeautjes meegenomen voor jullie,” zei Sinterklaas, en hij pakte een pakje uit een grote zak en gaf het aan Nit-Nit. “Alsjeblieft.” Nit-Nit glunderde en hij wilde snel het pakje openmaken. “Ho, ho,” zei Sinterklaas, “je moet eerst het gedicht lezen wat er opgeplakt zit.” Nit-Nit keek op het papier. “Voor Nit-Nit,” zei hij, “van harte gefeliciteerd!” “Nee, nee,” zei Sinterklaas ongeduldig, “dat staat er niet. Geef maar hier.” Nit-Nit gaf het pakje aan Sinterklaas en Sinterklaas begon te lezen: Voor Nit-Nit, Ik wilde je iets moois gaan geven en doolde door het grote bos, daar zag ik alles uit je leven: in ‘t buurthuis ga je helemaal los, vertel je prachtige verhalen. En je beleeft zoveel plezier met schoppenzeven en met dwalen en spelen dichtbij de rivier. Maar ’t meest heb ik toch wel bewonderd wat je maakt met stokjes ambrozijn en dennenappels, soms wel honderd; je bouwsels zijn zo groots als klein. Mag dit cadeau je stimuleren je bouwkunst te perfectioneren. Met vriendelijk groet, Sint Nicolaas. Nit-Nit had ademloos geluisterd en nu maakte hij het pakje open. Er zat een boek in: ‘Een korte geschiedenis van de architectuur in het grote bos.’ Nit-Nit begon te snikken. “Wat is er dan?” vroeg Sinterklaas. “Ik kan niet lezen,” jammerde Nit-Nit, “wat moet ik met een boek?” “Ik heb een idee,” zei Tabbe, “als je voorzichtig de bladzijden van het boek losmaakt, kun je daarmee iets bouwen.” “Ja,” zei Nit-Nit, en hij keek weer vrolijk, “een papieren huis.” “Nee, nee, nee!” baste Sinterklaas. Toelichting: 20 jaar geleden schreef ik zo'n 15 verhalen over vier vriendjes die in het grote bos allemaal avonturen beleefden. Naar aanleiding van de schrijfopdracht begonnen aan een nieuw verhaal.

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuke invulling van de opdracht! 'En je beleeft zoveel plezier met schoppenzeven en met dwalen en spelen dichtbij de rivier'.' -> ik struikel hier een beetje over die tweemaal 'en'. Ik vind het erg goed dat je in de eerste alinea al hint op dat Nit-Nit niet kan lezen en dat je daar later op terugkomt. Wat ik wel een beetje lastig vond, was dat ik geen idee had wát deze personen waren. Nit-Nit, Tabbe en Tjaard kunnen mensen zijn, of beren, of andere bosbewoners. Doordat dit in het midden gelaten werd, kon ik je verhaal niet zo goed voor me zien.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@gs, je doet me lichtelijk aan Toon Tellegen denken in het begin van je verhaal. Ik houd van vondsten als: [ ... omdat zijn stem droog geworden was,] Het tweemaal 'en' vind ik zelf een aparte dimensie geven. Mijn zoon noem ik weleens Nit. Echt waar. :) Succes met je nieuwe verhaal.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marije en @Mili, dank jullie wel. @Marije: Die twee maal 'en': het dwalen en spelen gebeurt allebei bij de rivier, en schoppenzeven speel je in het buurthuis. Die twee keer 'en' is in mijn optiek net zo iets als 'ik houd van Charlie Chaplin en van Laurel en Hardy. Wat die personen zijn? Ik weet het zelf niet helemaal precies (maar in ieder geval geen mensen of beren). Maar dit verhaal was een fragment uit een groter verhaal uit een hele serie verhalen; wellicht zou het samen met die andere verhalen wel een duidelijk beeld oproepen. @Mili, dat lichtelijk aan Toon Tellegen denken gebeurde twintig jaar geleden ook al (maar ook niet meer dan lichtelijk!). En dankjewel voor je succeswens (al heb ik dat meer nodig voor mijn oude verhalen, want die rammelen nogal, en dat gerammel wil ik eruit halen). (Ik noem mijn jongste zoon trouwens wel eens 'kale kabouter'.)

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk dat je het gedicht verweven hebt in een verhaal. Het niet kunnen lezen is er goed ingebracht en de wending om dan maar iets van dat boek te bouwen vind ik erg mooi gevonden.

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wilde je iets moois gaan geven en doolde door het grote bos, daar zag ik alles uit je leven: in ‘t buurthuis ga je helemaal los, vertel je prachtige verhalen. En je beleeft zoveel plezier met schoppenzeven en met dwalen en spelen dichtbij de rivier. Maar ’t meest heb ik toch wel bewonderd wat je maakt met stokjes ambrozijn en dennenappels, soms wel honderd; je bouwsels zijn zo groots als klein. Mag dit cadeau je stimuleren je bouwkunst te perfectioneren. Hallo gs, Ik reageer even op het gedicht, al is de context heel aardig. Ik neem aan dat het verhaal nog verder gaat? Het is een echt sinterklaasgedicht dat verwijst naar het cadeau en de ontvanger. Leuk gedaan, vooral omdat pas uit het vervolg blijkt wat het cadeau is. Ik vind 2x 'en' ook niet zo mooi. Waarom van de tweede keer geen 'met' gemaakt? Het verandert niets aan het ritme en de herhaling wordt zo wat fraaier vormgegeven. 'je bouwsels zijn zo groots als klein ' -> is een beetje krom. Bedoel je 'zowel groots als klein'? Dat past minder goed in het ritme, daarom zou ik er nog even mee stoeien om een andere constructie bedenken. Groet van Wilma van den Akker / Mevrouw SchrijfTaal