Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#121 Hallo, ween.

Ze had een hekel aan verkleedpartijtjes, maar voor deze ene keer maakte ze graag een uitzondering. Ze stapte op de bovenste etage uit de lift en zag menig trol, heks en kabouter in de schamel verlichte bedrijfskantine rondlopen. De laatste keer dat zij hier was geweest, was bij gelegenheid van haar man's vijfentwintigjarig dienstverband. Niets in de ruimte deed nog denken aan het kille systeemplafond en de sfeerloze ambiance van toen. De commissie had fantastisch werk verricht: Het kille tl-licht was vervangen door lampionnen, het plafond was aan het zicht onttrokken door zwarte spinnenwebben. De meeste gasten hadden zich er makkelijk vanaf gemaakt, met een Venetiaans masker of een heksenhoed. Als één van de weinigen was Astrid onherkenbaar. Ze nam gretig een glas punch aan en sloeg het in één teug onder haar haakneus achterover. Ze speurde de ruimte af. Haar ogen moesten nog wennen aan het gedimde licht maar omdat ze wist wie, of beter, wat ze zocht, was dat geen probleem. Ze hadden immers samen de vermomming van haar man voor het jaarlijkse Halloween-feest uitgezocht. Achterin het bedrijfsrestaurant lichtte het 'scream'-masker op in de duisternis. Astrid leunde ongemakkelijk tegen het keukenblok, wat voor de gelegenheid was omgetoverd in een autopsie-tafel met alles erop en eraan. Ze zag hoe hij met zijn hele gewicht op zijn linkerbeen leunde, als altijd draaide hij nonchalant kleine rondjes met zijn rechtervoet. Onmiskenbaar Steef. Hij werd volledig in beslag genomen door een zombie schoolmeisje, dat al vele jaren gedoubleerd moest hebben. Het ontging Steef dat de dansvloer langzaam maar zeker vol stroomde met spoken, zombies of wat er voor zou moeten doorgaan. Hoe lang is het geleden dat hij met háár praatte, echt praatte? Toen het gesprek stil viel, pruilde het meisje. Steef schoof zijn masker omhoog. Zijn slanke hand gleed liefkozend over de littekens in haar gezicht, hij boog naar haar toe en kuste haar. Astrid hapte naar adem. Haar gekrijs ging door merg en been. "Wie is dat mens?" hoorde ze fluisteren. Met grote stappen zette zij koers naar het gewraakte duo. Ze haalde uit naar zijn wang. En hij schreeuwde.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Alice, :ninja: :ninja: :ninja: jouw verhaal. Er zit m.i. informatie in je tekst die je zou kunnen weglaten. Zoals: Het 'scream'-masker lichtte op in de duisternis/van zijn werkgever. [Steef bleef achterin de kantine naast het zombie schoolmeisje, dat al vele jaren gedoubleerd moest hebben, staan praten.] Zou [dat al vele jaren gedoubleerd moest hebben] niet lekkerder lopen aan het eind van de zin? [Het gekrijs ging door merg en been. "Wie is dat mens?" hoorde ze echoën. Met grote stappen zette zij koers naar het gewraakte duo in de hoek. Ze haalde uit naar zijn wang. En hij schreeuwde.] Hier vind ik de volgorde niet logisch. Het gekrijs en 'dat mens' kan toch pas plaatsvinden nadat zij zijn wang openhaalde?

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nyceway, Joke en Mili, dank voor jullie reacties. @Mili, dank voor je aanwijzingen. Ik heb mijn tekst op verschillende punten aangepast. Het scream-masker heb ik nadrukkelijk benoemd, omdat Steef aan het einde van het stuk schreeuwt en ik vond dat dat mooi terugkwam. 'van zijn werkgever' voegt inderdaad niets nieuw toe. Het zin met het doubleren is helemaal op de schop gegaan, ik kon geen andere woordvolgorde voor de zin bedenken/goedkeuren. Astrid krijste uit onmacht toen ze haar man het meisje zag kussen. Haar vermoedens bleken waar te zijn, uit woede slaakte zij een kreet. Nogmaals dank!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet niet hoe het origineel was, maar ik vind je verhaal mooi en met veel sfeer geschreven. De clou was verrassend, maar eigenlijk ook logisch. Met die onherkenbare verkleedpartijen kan je zulke toestanden verwachten.

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad een feestje voor vreemdgaan, Grappig zoals de HP het plannetje heeft ingeleid, een uitermate ultieme manier van benaderen. Om je man te misleiden en te kunnen betrappen, wat een ongelooflijke sukkel moet je dan zijn als echtgenoot om er in te trappen en vreemd te gaan. Confronterend lijkt het me wel als hp dat je dat ziet, en je vermoedens gegrond blijken te zijn. Heel scherp geschreven. Heb er intens van genoten Graag gelezen,

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi, hoe je de omgetoverde bedrijfskantine kantine beschrijft. Ook hoe ze haar man herkent in zijn manier van doen. Het lijkt me inderdaad heel confronterend.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Alice, het hele verhaal draait om de zin hoe lang geleden het was dat hij nog met haar gepraat had. Heel verdrietige zaak. Hopelijk leidt deze Hallo, ween-avond tot een goed gesprek en een verzoening. :o

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankuwel Blavatski, het zou mooi zijn als bij dit treurige stel de krassen op haar ziel met hetzelfde tempo genezen als die op zijn wang.... Deze keer zie ik dat niet gebeuren, anders zou het teveel op een sprookje gaan lijken ....

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal, waarin vooral de beschrijvingen opvallen en minder de handelingen en bijrollen. Die bijrollen zou je wat meer naar voren kunnen brengen door net iets meer te laten zien. Mag je zelf kiezen of je dat wel wilt.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel Odile. Ik merk dat ik nog aan het puzzelen ben om binnen het maximale aantal woorden te blijven van een opdracht. Ik heb nu inderdaad de focus gelegd op de man en vrouw, eerlijk gezegd is het niet bij mij opgekomen om aandacht te vestigen op bijrollen.... Bedankt voor dat inzicht.