Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#119 De weg uit de hel

Nog voordat ik mijn ogen open knijpt mijn maag samen. Ik rol snel op mijn zij en het zure, groen met gele braaksel, dat de inhoud van een zogenaamd lege maag is, stroomt op de vloer naast het bed. Het is alsof het niet alleen uit mijn maag komt, maar uit mijn hele lichaam. Mijn schouders schokken, ik rol mezelf tot een bal ineen en bal mijn vuisten. Als ik denk dat het over is hap ik naar adem, maar er komt alweer een golf braaksel aan. Uitgeput en leeg laat ik me even later op bed zakken. Ik ben doodmoe en doorweekt van het zweet. Ik sluit mijn ogen en hoop weer in slaap te vallen. De zure geur maakt me echter misselijk en ik voel me zo gespannen als een blok steen. Als dit de prijs is die ik hiervoor betaal dan hoeft het van mij niet. Ik duw mezelf moeizaam overeind, stap over de plas braaksel heen en strompel naar de deur. Ik val bijna samen met de deur de gang in, maar zoek steun tegen de muur. Waar is de uitgang? Verward kijk ik van links naar rechts, de gang ziet er overal hetzelfde uit. Rechts, volgens mij kwam ik daar vandaan. Ik loop de gang uit, soms met steun van een van de muren en dan valt de opluchting over me heen. Daar is de uitgang! Nog een paar meter en ik ben weg uit deze hel waar ze me aan mijn lot over laten en me laten sterven in mijn eigen braaksel. Ik steek mijn trillende hand uit naar de deurklink, duw deze naar beneden en duw tegen de deur, trek aan de deur, gooi mijn gewicht er tegenaan, trap ertegen. Het heeft geen zin, de deur blijft dicht. Wanhopig zak ik op de grond. Ik ga dood, er is niets meer aan te doen, ik ga echt dood. Ik had hier nooit heen moeten gaan, wat bezielde me om te denken dat ik dit kon? Ik heb alcohol nodig, bier, wijn, whisky, wodka, desnoods zo’n vieze breezer, het maakt niet uit, als er maar alcohol in zit. Ik kan me echt niet voorstellen dat ik gisteren dacht dat het een goed idee was om hierheen te gaan, dat was een ander persoon, dat was ik niet.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dreaming, Het is een duidelijke scene en redelijk beeldend geschreven, zodat ik(de lezer) het voor me zie. Probeer te letten op je woordkeus/formuleringen. voorbeeldjes:
het zure, groen met gele spul,
je besteedt drie woorden aan de kenmerken van het spul, maar laat in het midden wat dat spul is, draai het om en gebruik drie woorden om dat spul te beschrijven en schrap het woord: spul
alweer een volgende golf braaksel
het wordt duidelijker als je een keus maakt: 'alweer een golf' of 'een volgende golf'
ik voel me zo gespannen als een blok steen.
metaforen zijn bedoeld om de werkelijkheid in een beeld te vangen, dat sterker is dan die werkelijkheid. Om die reden zijn metaforen zelden geslaagd, zo ook hier: gespannen als een steen. Dus niet gespannen, want zonder enig gevoel als een steen.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de feedback Jan! Erg concreet en dat is fijn, daar kan ik wat mee. De eerste twee punten heb ik aangepast, las inderdaad niet zo lekker. Het derde punt moet ik nog even over nadenken. Zelf voelde ik het wel omdat een steen hard is en bij hoge spierspanning je lichaam ook heel hard voelt. Ik ben benieuwd hoe dit op anderen overkomt.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dreaming Nog even over: 'ik voel me zo gespannen als een blok steen.' je schrijft:
Zelf voelde ik het wel omdat een steen hard is en bij hoge spierspanning je lichaam ook heel hard voelt. Ik ben benieuwd hoe dit op anderen overkomt.
Dus je bedoelt dat het lichaam vanwege de hoge spierspanning hard (aan)voelt, als steen. Maar er staat: 'gespannen als een blok steen' Kortom, zoek naar de formulering die weergeeft wat je bedoelt, je geeft het zelf al min of meer aan in de quote. In je verhaal zou het dan zoiets kunnen zijn: Mijn lijf is zo hard van de spanning dat het aanvoelt als een blok steen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
idd duidelijk verhaal; komt goed over puntjes: -zelf vind ik tot een bal oprollen en vuistenballen in één zin niet zo mooi, evenals duw naar beneden en duw tegen de deur -ik ben verbaasd wanneer de tweede alinea begint met op het bed zakken, want daar had ik de hp al liggen (wellicht terugzakken/ achteroverzakken om aan te geven dat de verkrampte zijwaartse houding verruild wordt voor een uitgeputte rugligging) ('even later' kan trouwens ook geschrapt) -gespannen als een steen vond ik tijdens het lezen wel een opmerkelijke formulering, maar ik zou niet verzonnen hebben hem fout te noemen - ik voelde het ook wel, in mijn schouders vooral, al ben ik nu met JanP eens dat het eigenlijk niet kan ... -de wanhoop blijkt al uit het verhaal en hoeft dus niet genoemd; als de hp alleen maar op de grond zakt, zonder dat het wanhopig genoemd wordt, voel ik er meer bij (wanhoop, uitputting, verslagenheid), terwijl na het noemen van wanhopig je laten zakken een beetje een anti-climax is (meestal handelen mensen juist enorm in hun wanhoop) -opluchting die over je heen valt vind ik ook een opmerkelijke formulering, waarvan ik niet zeker weet of ik hem fout moet vinden zo achter elkaar gezet, ziet het er misschien wat naar uit, maar dat betekent dat ik je verhaal de moeite waard vond, hoor.