Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#119- We

#119 'je kunt niet meer weg 's morgens vroeg te bedenken dat je niet meer weg kan gaan' Uit verzamelde gedichten, Armando (1999) We Vanmorgen ben ik samen met haar weggegaan, zij heeft een auto en ik een fiets waar mijn koffer niet op past. Toen ik mijn huissleutel niet kon vinden had zij die in haar hand. 'Ben je boos,' vroeg ik toen ze naar de auto liep. Ze antwoordde niet. 'Huil je nou,' vroeg ik ook nog toen ik een traan zag rollen maar ze zei helemaal niets; ze startte de motor en reed weg, ik begreep niet goed waar naar toe maar omdat ze mijn vriendin was, vertrouwde ik haar blindelings. Ze had laatst gezegd dat ik raaskalde, wartaal uitsloeg en van alles vergat maar daar was ik het niet mee eens. Ik geef toe dat ik mijzelf de laatste tijd ook niet meer herken, in de spiegel kijk ik soms naar een vreemde, mijn ogen kijken mij niet meer aan en ook lijkt mijn huis telkens verhuisd te zijn. Verder vind ik het wel gaan met mij. Iedereen heeft weleens wat, toch? We zijn bij een afgrijselijk gebouw gestopt en binnen stonk het naar te lang gestoofde sudderlappen. Met een vrouw moest ik praten en mijn vriendin zat met die koffer naast mij. Ik moest naar plaatjes kijken met infantiele afbeeldingen en dat mens sprak mij aan met we. 'Kunnen we nog terugtellen,' vroeg ze, 'van tien naar een.' Ik keek mijn vriendin aan. 'Zullen we,' zei ik maar dat was niet de bedoeling, had die vrouw gezegd. Het was een achenebbisj kamertje waar ik later terecht kwam en mijn vriendin was plotseling verdwenen. 'We gaan hier vannacht slapen,' zei dat 'we'mens om zeven uur 's avonds tegen mij en ik had nog in dat troosteloze kamertje naar een ander gezocht want 'we' wilden nog niet slapen. 'We' wilden graag naar huis maar toen ik dat zei knalde ze de deur al dicht. De volgende morgen hoorde ik iemand de sleutel omdraaien van mijn deur en zag ik een vrouw in een witte jas lopen. Ik had mijn koffer al klaar staan. 'Ik ga naar huis,' riep ik maar ze luisterde niet. Niemand luisterde de laatste tijd meer naar mij, en daarom ging ik maar weer met mijzelf praten.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
maddbrug, De beginzin intrigeert zo dat je direct wilt doorlezen. En die stijl weet je vast te houden. Goed. alleen:'stonk het vies.' stonk het, lijkt me voldoende ;)

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
HP schrijft het zoals het in haar hoofd omgaat. Ze kan niet meer weg uit die ongewenste situatie. Het wordt alleen maar erger. Een trieste ziekte heb je vlot en heel mooi omschreven. 'in de spiegel kijk ik soms naar een vreemde, mijn ogen kijken mij niet meer aan en ook lijkt mijn huis telkens verhuisd te zijn.' Een prachtige, veelzeggende zin. Mss 'In de spiegel zie ik soms een vreemde... ?) 'We zijn bij een afgrijselijk gebouw gestopt en binnen stonk het vies.' Behalve wat Janp schrijft, weet ik niet of het gebruik van verschillende tijden mag/kan? 'Niemand luisterde de laatste tijd meer naar mij, en daarom ging ik maar weer met mijzelf praten.' ... meer naar mij of nog naar mij? Dat HP tegen zichzelf praat kan een pijnlijke ontkenning zijn van wat er aan de hand is.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Madd, hier onderschrijf je - naar mijn gevoel - de belangrijkheid van een eerste zin. En dan zo heerlijk 'eenvoudig' gezegd. Heerlijk vind ik ook het herstel van het woord achenebbisj en mijn huis dat telkens verhuist. Je fileert hier de achterlijkheid zogenaamd onnozelen/van het pad geraakten met 'we' aan te spreken. Dit gebeurt ook stelselmatig bij ouderen. Het is een prachtverhaal in de jou zo specifieke stijl.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi, hoe je een kijkje in het hoofd van een verward persoon geeft. Iemand kan alleen gedwongen worden opgenomen als hij een gevaar voor zichzelf of zijn omgeving vormt. Dus qua realiteitszin klopt het niet helemaal, maar dat maakt eigenlijk niet uit. 'Ik ga naar huis', riep ik maar ze luisterde niet. Dat is veelzeggend!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Janp, het fijne van slecht slapen is mooie zinnen bedenken, dat zie je maar weer. Het stonk lekker kan ook niet, ik verander het. Marlie, ik heb bewust verschillende tijden gebruikt omdat ze een tikkie in de war is. Meer naar mij of nog naar mij... het kan misschien allebei maar ik kies voor mijn versie. Blavatski, wat lief! Mili, is verhuist met een t na achenebbisj? Ik twijfel daarover. Dank je voor je mooie compliment, 'we' zullen het onthouden... Nyceway, ze is er meer ingeluisd om naar zo'n oord te gaan, of ze is vergeten dat ze er naar toe moest. De realiteit maakt in haar leven geen donder meer uit, vermoed ik. Dank jullie wel voor de opbouwende reacties!

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maddbrug, wat indringend heb je deze verdrietige situatie weergegeven. De verwarring komt raak binnen. Dank voor je weergave. Connie

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het verhaal maakt me nieuwsgierig naar de rest. De verschillende tijden in een zin, is niet storend, ik vind het bijdragen aan de verwarring. Voor mijn gevoel is de HP een persoon die dement is geworden/aan het worden is, met heldere momenten. Maar eigenlijk maakt dat voor het verhaal niet uit. Schrijnend, maar met heel veel gevoel geschreven, dat is zeker duidelijk ;-) Graag gelezen!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Connie, dat was de bedoeling. Droompiloot, het proces dat je zelf door gaat hebben dat je dingen vergeet en dat weet te verbloemen tot je merkt dat de buitenwereld het wel degelijk doorheeft hoe het met je is. Ik zag dat bij een oude buurvrouw gebeuren. Dat lijkt mij verschrikkelijk, die ontluistering. Dank jullie voor de reacties!

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Madd, een indrukwekkend verhaal. Ik lees het nadat ik mijn verhaal schreef (met hetzelfde thema maar heel anders uitgewerkt) Wat me het meest raakt in jouw verhaal, is het geschonden vertrouwen, de vriendin die plotseling weg was en het schrijnende "we"

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Knap geschreven! Je beperkt dit verhaal heel consequent en heel goed tot het uitgangspunt van de hp, waardoor het op mij heel authentiek overkomt. Achenebbisj is een prachtig woord, maar ik associeer het niet met een kamer in een instelling. Ik zou het bewaren voor een ander verhaal.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nel, dat heb je goed opgemerkt, de vriendin heeft haar mooi in de steek gelaten. Jouw verhaal is ook prachtig over dit onderwerp! gs, dat is een verschil van mening, gelukkig niet alle maar sommige kamertjes zijn zo armetierig en armoedig, daar vond ik achenebbisj mooi bijpassen omdat dat nog meer aangeeft dan armoedig. schrijvenmaar, dat is heel fijn! Dank jullie voor de aangename reacties!

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Triest verhaal Maddbrug. Ik twijfel wel over die eerste zin en heb de neiging om 'zij heeft een auto en ik heb een fiets' te schrijven maar Janp struikelt er niet over en eerlijk gezegd vind ik dat hij grammaticaal een stuk beter onderlegd is dan ik, dus misschien kan het zoals jij het schreef. De eerste zin nodigt inderdaad uit tot doorlezen. Heel mooi vanuit je hp de chaos beschreven, die haar wereld nu is.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel Willemina en ik vertrouw ook op janp. Overigens heb ik met de grammatica, het juiste woord op de juiste plaats in een zin, vaak ook mijn struikelmomentje, om het zo maar even te zeggen. Dank je Voor de reactie.