Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#119 Als druppels op een blad

je kunt niet meer weg 's morgens vroeg te bedenken dat je niet meer weg kan gaan' Van Armando uit: Verzamelde gedichten (1999) januari 2016 Rob en Sanne voor altijd samen. Als een klein kind dat net het schrijven machtig is geworden, schrijft Sanne ingespannen letter voor letter in het boekje dat ze gebruikt om mooie zinnen te verzamelen voor haar gedichten. In gedachten kriebelt ze de bladzijde verder vol. ‘Zet je dromen in het universum’. De zin uit de nieuwe Happinez spookt al een week door haar hoofd. Het is een half jaar geleden nu, exact op de dag af, ziet ze aan de streepjes op haar koelkast. Tijdens de presentatie van haar dichtbundeldebuut, in het Amsterdam Hilton, waren de woorden even op haar tong blijven hangen, toen Rob de zaal binnenkwam met de champagne die straks geopend zou worden. In de drukke signeersessie was ze hem uit het oog verloren, maar hij bleek de laatste in de lange rij te zijn. Hij streek even licht langs haar hand, toen hij zijn exemplaar van haar bundel aanreikte voor een handtekening. Enkele spontane dichtregels kwamen boven borrelen toen ze hem in zijn ogen keek. De spikkeltjes in de grijsgroene irissen deden haar aan druppels op een blaadje denken. ‘Hoi ik ben Rob. Ik werk hier als manager. Ben een groot bewonderaar. Zullen we naar een rustig plekje gaan om wat te drinken?’ oktober 2016 Sanne draait op haar zij en rekt zich uit om de telefoon van het krukje naast haar bed te pakken. ‘Ik heb het gedaan. Ze was woest, maar ik ben gegaan. Ik was ineens zo moe, Sanne. Al die negatieve energie. Ben tijdelijk ingetrokken op mijn werk, in onze vaste kamer. Zie je gauw.’ xx Rob Ze laat zich terug in het kussen vallen en legt haar handen op haar borst. Het voelt alsof haar hart naar buiten wil kruipen om samen met haar een vreugdedansje te maken. Als er een God is dan heeft hij haar smeekbeden eindelijk verhoord. Haar lichaam wordt zacht van hoopvol verlangen naar de toekomst die ze al duizend keer heeft uitgetekend. De muziek van de telefoon onder haar kussen wekt haar. ‘Dag lieverd’, begint ze. ‘Sanne, ik ben het mam. Heb je het nieuws nog niet gehoord? Je moet niet naar buiten gaan, hoor je me!’ ‘Hoezo, wat is er dan, mam?’ ‘Er zijn aanslagen in Amsterdam gepleegd. In ieder geval bij Centraal en bij het Hilton. Ze zeggen dat het hotel compleet verwoest is. Sanne, ben je daar? Niet naar buiten gaan hoor.’

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
nyceway, Goed geschreven, alles functioneel. Lijkt me een concept voor een langer verhaal. terzijde over formuleren:
Ze laat zich met een plof terug in het kussen vallen en legt haar beide handen op haar borst.
Dat gaat dus over een handeling/beweging die de lezer voor zich zou moeten zien, maar door de woordvolgorde werkt het niet, vind ik. Mijns inziens moet het vallen eerder in de zin omdat het vooraf gaat aan de plof. suggestie: 'ze laat zich (achterover) vallen, ploft in het kussen en legt haar handen op haar borst' ('beide' bij handen is echt overbodig)

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Op een prachtige wijze de realiteit weer gegeven. Laten we hopen dat het allemaal onze deur voorbij mag gaan. Met veel bewondering je mooi tekst gelezen!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@nyceway, je bent herkenbaar voor mij, in jouw manier van schrijven. Het is vaak liefde- en verwachtingsvol. Hier ga je voor mijn gevoel een stapje verder. Een getrouwde man, hun vaste kamer in het Hilton en dan de vernietigende aanslag. Fijn dat je er weer bent. Inderdaad een goed opgebouwd verhaal. (dichtbundeldebuut)

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe haar handtekening en zijn spikkeltjesogen haar doen dromen. En hoe deze uit elkaar vallen... Hij koos wel het slechtste moment om van zijn vriendin/(vrouw?) weg te gaan. Mooie opbouw van je verhaal nyceway. Citaat: Ze laat zich met een plof terug in het kussen vallen en legt haar beide handen op haar borst. Janp heeft wel gelijk met die plof, maar het kan nog anders. Ze plofte achterover in de zetel en legt haar handen op haar borst. (met het kussen kan je een sierkussen bedoelen, maar evengoed het kussen van de zetel - denk ik toch?) edit: bedenk nu pas dat ze waarschijnlijk in bed ligt ;) . Dan ploft ze achterover in het kussen... (als je het hoofd laat vallen geeft dat toch ook een 'plofje' ?!)

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wilhelmina, mw.Marie en Mili, bedankt voor de mooie woorden. Marlie, dank je wel voor je commentaar. Ik heb het stukje van het terugvallen in het kussen nog iets aangepast, zodat het duidelijker wordt dat ze in bed ligt.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Maddbrug, Nel en Blavatski, Wat een lieve woorden allemaal, ik ga er van blozen. Ik wens ook iedereen een fijn en creatief weekend. Wat meer creativiteit zou de wereld een stuk mooier kleuren!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ik snap de datering niet; hoe kan ze in januari schrijven dat ze voor altijd samen zijn, als hij pas in oktober zijn vrouw verlaat, en wat is in januari op de kop af een half jaar geleden gebeurd? dichtbundeldebuut vind ik persoonlijk een onwoord; waarom niet gewoon 'debuut' of 'debuutbundel'? mooi hoe de woorden op haar tong hangen als hij binnenstapt, en sterke omslag op het einde