Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#117 Lathyrus

Op haar knieën zit ze voor het grafje achter de kerk, met haar armen om zich heengeslagen, maar de leegte en de kou vanbinnen verdwijnen niet. Ze knijpt haar ogen dicht, laat haar hoofd op haar bovenbenen zakken en wenst met heel haar hart dat ze dood mag gaan. Maakt niet uit hoe, als ze die allesoverheersende pijn maar niet meer hoeft te voelen. Ze kan het ook zelf doen, beseft ze ineens, en merkt hoe er een last van haar schouders glijdt. Weg van deze aarde is het enige wat ze nog wil. Vervolgens klinkt er een koor. Hemelse stemmen vibreren aangenaam door haar lichaam, dansen op haar bevroren hart. Ze komen haar vast halen en ze laat zich op de zachte tonen meevoeren. Geuren van bloemen laten haar opkijken. Een wiegje drijft op een pluizige wolk omringd door engelen. Die nemen het wiegje mee en terwijl ze op haar afvliegen lichten hun vleugels in allerlei pastelkleuren op. Door de schok als ze haar baby ziet, valt ze in de diepte. Maar iets warms vangt haar op en dringt door tot in haar diepste zijn. Haar dochtertje lacht twee tandjes bloot. In haar heldere oogjes schijnt de oneindigheid. Haar kleintje ligt op een bed van roze en witte bloemen. Het ijs in haar hart begint te scheuren. Dan vliegen de engelen weg - met haar baby. Ze staart ze na, tot ze worden opgenomen in een sterrenregen. Lage tonen zuigen aan haar en ze opent haar ogen. Een roze lathyrus ligt op het graf. Het tere bloempje verspreidt een liefelijke, zoete geur. Het koor klinkt door de kerkmuren, hoge stemmen vervlechten met de lagere. Voor het eerst ervaart ze iets van troost.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Meta, apocalyptisch en m.i. net te dragend. Zoals: geuren van bloemen laten haar opkijken. Of: dringt door tot in haar diepste zijn. Of: lage tonen zuigen aan haar. Je thema is ontegenzeggelijk passierijk; de moeder die huilt om haar gestorven kind. [Weg van deze aarde is het enige wat ze nog wil.] lijkt mij dubbelop gezien het voorafgaande. Afvliegen heeft voor mij een negatieve connotatie. ***blijf met verwarde gevoelens over je tekst achter*** (omringd)

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, waarschijnlijk heb ik me wat te veel laten meeslepen door de gepassioneerde muziek - plus een beetje drama - en ben daarmee buiten de lijntjes getreden. Ik hoop dat je je gevoelens weer een beetje op orde hebt, anders ga ik me nog schuldig voelen ook ;) Maar toch, ontzettend bedankt voor je feedback :) En ik zal het foutje meteen aanpassen.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Meta, je eerste zin bevat al veel drama, en ik vind het knap hoe je dat niveau van drama je hele verhaal consequent handhaaft (wat mij betreft net binnen de lijntjes). Ik zou "Vervolgens klinkt ..." vervangen door "Dan klinkt ...", zij het dat ik niet hard kan beredeneren waarom (misschien omdat "vervolgens" bij mij gevoelsmatig de voorgaande regel te sterk verbindt met wat er volgt?)

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De grote pijn om het heengaan van haar kind. Je weet niet meer waar kruipen om het verlies te verwerken. Liefst onder een steen, denk ik. Mss iets te dramatisch neergepend, maar het geeft op deze manier wel het drama weer dat in je omgaat. De intensiteit is er. Akkoord met gs in #3, wat 'vervolgens' betreft heb ik hetzelfde gevoel in betekenis. Je kan het probleem ook oplossen door het gebruik van 'onverwacht'. Wat ik wel heb, is dat ze zich niet omdraait om te horen vanwaar 't geluid komt. (Evt, maar niet noodzakelijk, de voorlaatste zin hierdoor verwerken? ) Mooi en diep stukje Meta.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor je reactie, marlie. Het voelde goed om eens even lekker dramatisch te pennen ;) Hp dacht dat het muziek was die uit de hemel kwam, om haar te halen, vandaar dat ze in haar verbeelding een wiegje op een wolkje ziet. Achteraf merkt ze pas dat het uit de kerk komt. Ik ben blij dat de intensiteit van het verhaal op je overkwam :)

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een moeder die haar kind verliest, daar hoort dit drama wel bij vind ik. Het is passend, hoewel het net té is, maar zo een diepe pijn, ik zou niet weten hoe je dat anders kan omschrijven. Graag en met passie gelezen!

Rol

  • Anoniem
Hallo Meta Boonstra, Muziek kan weggestopte stukjes van je ziel raken, jij weet dat mooi te schetsen. Dat het om een grafje gaat, zou je in de eerste zin wat mij betreft nog even weglaten. Zodat het nog meer binnenkomt als blijkt dat het om een baby gaat, wat in de rest van de test overduidelijk naar voren komt. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo schrijfcoach Corrie, Muziek kan weggestopte stukjes van je ziel raken ... dat heb je echt mooi omschreven, dankjewel! :) Dat met die baby is een hele goede tip. Dan wordt het verhaal inderdaad beter.