Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#117 - Rust

Waar zijn ze? De knipperende lichten, de vloekende billboards, de zinsbegoochelende beelden van tropische stranden, de uitnodigende gezichten, de kleuren van genot en rijkdom en snelheid en succes? Ze zijn er altijd. Ze laten me nooit kijken. Maar nu zijn ze er niet. Nu kijk ik. Nu zie ik alleen jou. Je staat bij de poort, en het is licht. Waar zijn ze? De slagen in het gezicht, de tegenwind, de vermoeidheid, de blaren, de kuilen in de weg, de omgevallen bomen, de wegafzettingen, de borden met verboden toegang, de hekken, het privéterrein? Ze zijn er altijd. Ze beletten me om verder te gaan. Maar nu zijn ze er niet. Nu is er ik alleen het pad dat naar jou toe leidt. Ik loop erop en ik word niet moe. Waar zijn ze? De sirenes, het geschreeuw, de jengelende kinderen, de eindeloze tonen van alles wat nog moet en kan en gaat gebeuren, de zoete stemmen die vragen of ik dichterbij kom, de harde stemmen die me wegsturen, het schrille gerinkel dat me wakker maakt, de eindeloze eentonige inhoudsloze woorden die me in slaap sussen? Ze zijn er altijd. Ze verdrijven mijn gedachten. Maar nu zijn ze er niet. Nu is het stil. Ik hoor alleen jouw gezang. Het omringt me en het vertelt me dat ik rust vind.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@gs, begenadigd schrijver. Waarom zeg je dingen die ik ook voel, hoor en zie? Wel ben je een romanticus. De sirene die je toezingt, het is je gegund.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag gs, van deze tekst val ik van de ene verbazing in de andere. Hier zal ik vanavond voor het slapen gaan aan denken. Prachtig verwoord. Zoals Mili schrijft: je bent een begenadigd schrijver. Wat een tekst, wat een gevoelens, wat een romantiek. Ik ben te oud om aan die poort te staan; maar wat was ik graag die persoon geweest. Ik ga je tekst afprinten en boven m'n bed hangen. :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, @Blavatski, dank jullie wel. Ik weet nauwelijks hoe ik op jullie loftuitingen moet reageren. Misschien door toe te geven dat ik inderdaad een romanticus ben (maar waarom merkt mijn omgeving daar dan niets van?) In mijn verhaal had ik ook een vleugje afscheid bedoeld te schrijven (geen drukte meer - poort - licht - niet moe worden - rust), ik vraag me af of jullie dat opgepikt hebben?

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@gs, ik, ook romantisch, heeft de zij die de hp ziet en naar wie hij toe wil, gezien als de vrouw die (wel) bij hem past. Na je vraag - of wij ook over afscheid lezen - interpreteer ik de zij van de hp ook anders. Zij kan een engel zijn die de hp naar de hemel lokt waarvoor hij eerst dood zal moeten gaan. Waarom jouw omgeving niet merkt hoe je werkelijk bent, weet ik niet. Heb je te veel gegeven, is men gewend geraakt? In jouw geschreven woord komt het voor mij duidelijk naar voren. En je hebt geen idee hoe mooi je schrijft.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag gs, waarom merkt mijn omgeving daar dan niets van? is je vraag. Ook ik kan daar niet op antwoorden. Misschien moet je daar wel blij om zijn. Mijn familie/omgeving heeft wel degelijk in de gaten dat er iets "mis is" met mij. Herhaaldelijk word ik bespot om mijn "anders" zijn, lees romantisch, empathisch, zoekend naar rust; schoonheid en harmonie. En dat doet pijn. Het meest vreemde is dat ik veelal medelijden met die spottende mensen heb, want ze missen zo veel. :o Gelukkig zijn er ook veel mensen waar ik een heel goede band mee heb, tussen hen en mij is diepe genegenheid. Mag ik je tekst op mijn facebookpagina zetten? In de hoop dat romantische zielen er troost uit kunnen putten? Uiteraard met vermelding dat de tekst niet van mijn hand is, maar van een SOL-mate. Verder hoop ik dat je afscheidsverlangen dat ik wel degelijk "opgepikt" had niet op SOL gericht is?

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, @Blavatski, dank! Ik vrees dat werk, de (gedeelde) zorg voor twee kinderen, en de afleiding van diverse media de romanticus enigszins onder druk zetten.
Mag ik je tekst op mijn facebookpagina zetten?
Ik zou het een eer vinden! En zolang de schrijfopdrachten op SOL verhalen in me bovenhalen waar ik zelf door verrast word, heb ik weinig last van afscheidsverlangens.

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
gs, zo mooi en verleidelijk geschreven. De tekst op zich fungeert als een sirene (in de zin van zeemeermin bedoel ik), roept een verlangen op naar meer. Prachtig en poëtisch gescrheven, ik heb ervan genoten!

Rol

  • Anoniem
Hallo GS, Plaatsvervangend trots ben ik, dat ik met de muziek deze tekst aan je heb weten te onttrekken. Je schets heel mooi het contrast tussen het hectische leven en de kalmte van de dood. De vorm die je gekozen hebt, met de opsommingen, doet het goed. ‘Nu is er ik alleen het pad dat naar jou toe leidt.’ Een misplaatste ik… Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom je omgeving het niet merkt? Omdat je deze tekst niet voor je vrouw geschreven hebt! Hoe kan ze het merken wanneer je je stilletjes terugtrekt om je romantische oprispingen met ons te delen? ;) Voordeel is wel: lezers op SOL heb je zonder twijfel meer dan echtgenotes. :D Maar serieus; opbouw en genoemde afleidende factoren werken goed, wat mij betreft. Ik zit alleen een beetje met die poort en dat licht. Voelt toch een beetje als een te erg cliché in deze tekst. En in de "ik loop erop"zin, zou ik zelf de tweede 'ik' lekker weglaten. Maar dat is disputabel.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Joke, @Corrie, @schrijvenmaar: dank! @Corrie: een schrijfcoach trots maken. Ik denk dat dat het hoogst bereikbare is (zal ik nu dan toch stoppen met schrijven?) @schrijvenmaar, moet ik toch maar aan m'n vrouw vragen of zij opdrachten voor me verzint. De twee ikken had ik zelf ook gezien, maar ik vond dat dat hier wel kon (iets met het tempo van het verhaal). Het poort-en-lichtcliché? Dat is een ingewikkelde. Ik was ingenomen met de reactie van Mili #4, waarin ze aangaf dat haar interpretatie veranderde na mijn opmerking in #3. Dat vind ik wel de uitdaging: een verhaal schrijven op het grensvlak van twee mogelijke interpretaties. Misschien heb ik dat nu te veel gestuurd met een cliché. Ik moet er nog over nadenken.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@gs, toen ik bij de poort en het licht was, en dat was natuurlijk al vrij snel, was ik eerlijk gezegd meteen bij Petrus en voelde ik ook in de rest van je mooie tekst een afscheid van het aardse. Maar ik houd ook van verhalen 'op het grensvlak van twee mogelijke interpretaties'. Dat zou je (wat mij betreft hoor) hier helemaal bereiken door de poort en het licht (inderdaad wat cliché) nog even te verbergen zo niet weg te laten. Ik denk dat je verhaal er nog sterker van wordt. Hoe dan ook weer een prachtig schrijven.