Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

opdracht # 117 - De muzen en ik? Hopeloos.

Ik ben ondertussen tot de slotsom gekomen dat ik en de muzen van de muziek een heel moeilijke relatie hebben. Mijn allereerste herinnering dateert van het weeshuis waar ik in terechtkwam na het bombardement op Rotterdam. De kinderen die graag pianoles wilden volgen mochten zich aanmelden. Ik vatte post aan de muziekkamer. Enkele kinderen mochten naar binnen, maar den deze niet. Mijn stiefmoeder speelde piano, maar wanneer ik maar een vinger uitstak naar de blinkende toetsen, kreeg ik de deksel op mijn vingers. In het vijfde leerjaar van de lagere school mochten we een muziekstukje aanvragen. Mijn stiefmoeder oefende thuis “Melodie in F.” Ik vond dit prachtig en stelde het voor aan de leraar. Die duwde me ruw weg met de woorden: “Dat is toch niets voor kinderen.” In mijn verlovingsjaren ging ik met mijn vriend en zijn ouders naar de bioscoop om “Fantasia” van Walt Disney te zien. Ik duizelde van geluk over zo veel schoonheid, maar het commentaar van de anderen was vernietigend: Zo'n rare, vervelende film. Ik hield mijn mond en dacht: “Ik zal wel niet goed snik zijn want ik vond de film zo mooi." Mijn echtgenoot leefde voor en door radio Luxemburg dat dag en nacht schetterde met Amerikaanse populaire songs. Ik las mijn boeken en stopte geestelijk mijn oren dicht. (Ook voor andere dingen.) Op rijpere leeftijd kwam in aanraking met de wereld van de opera. Ik droomde helemaal weg bij ”Parsifal” van Wagner. Voor mij duurde de vijf-uur lange voorstelling nog niet lang genoeg! Nog later voerde een man mij binnen in de wereld van de klassieke muziek. Beethoven, Mozart, Vivaldi, Bach, te veel en te mooi om op te noemen. Nu ben ik hardhorend. Alle muziek komt vervormd door een hoorapparaat naar binnen. Ik en de muzen van de muziek, het is hopeloos.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, wat mooi weer gegeven, ik zat helemaal in je verhaal. Toch fijn dat de hp de muze wel heeft leren kennen. Jammer dat het gehoor zo vervormd. Deze tekst komt helemaal binnen!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Blavatski, wij mogen meer en meer over uw leven lezen. Ook deze tekst is een roerende geschiedschrijving. Hardhorend bent u nooit geweest; het is maar een fysiek defectje. (Typo's: kwam in aanraking maar den deze niet)

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Blavatski. Een pianodeksel (meestal wordt dit een klep genoemd) meerdere keren op je vingers gekregen?? Heb je nog vingers over? Je hebt toch aardig wat mooie muzikale momenten meegemaakt, als ik het zo lees. Mozart is mij ook heilig. Je hebt vast nog heel veel muziek in je hoofd - geniet van de herinneringen en zing, zing, zing (al dan niet hardop). Graag gelezen!

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Blavatski, deze tekst is voor mij min of meer herkenbaar en goed weergegeven hoe de liefde voor deze muziek kan groeien. Ik heb geen muzikale achtergrond, maar ben getrouwd (46 jaar) met een musicus. Ben door hem deze muziek, inclusief opera's gaan waarderen. Zo lijken de muzen van de muziek hun eigen wegen te bewandelen. Jammer dat de gehoorapparaten je beleving zo beïnvloeden. Connie

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Dag mw.Marie, fijn dat de tekst over de hopeloze verhouding tussen de muziek en de HP je heeft kunnen boeien. Bedankt voor het welgemeende compliment en ik wens je uiteraard een mooi weekend. :o @ Dag Mili, je hebt me door, hé? Fijn dat dat je interesse hebt. Ik schuw nu de uitroeptekens. :D Mili, in Antwerpen is er een gezegde : "mè heel Aantwerpen, maor nie mè de dezen," wanneer iemand voelt dat hij voor de gek gehouden wordt. Je hebt helemaal gelijk met je taalkundige opmerking, maar ik vond het plezant om een vlaomse uitdrukking te gebruiken alhoewel de piaonoles in Schiedam was. :) Ik wens je een fijn weekend. @ Dag Ostinato, fijn dat je langskwam en zo'n prettige feedback hebt gegeven. Je hebt gelijk: het is inderdaad pianoklep. Voor de rest heb je ook gelijk. De jaren dat ik van de klassieke muziek heb mogen genieten waren heerlijk en de herinneringen ook. Af en toe probeer ik Maria Callas na te doen (als ik alleen ben) en moet dan meestal erg lachen om mezelf. :o Ik wens je een fijn weekend. @ ccschari, fijn dat U me een bezoekje bracht en ik ben eerlijk gezegd een beetje jaloers op Uw muzikaal getinte leven. Welk instrument bespeelt Uw echtgenoot? Ik wens U een fijn weekend. :o

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ ccschari, fijn dat U me een bezoekje bracht en ik ben eerlijk gezegd een beetje jaloers op Uw muzikaal getinte leven. Welk instrument bespeelt Uw echtgenoot? Ik wens U een fijn weekend. :o
Een leuke reactie van u met uw belangstelling! Mijn man heeft zang gestudeerd en koordirectie. Hij heeft nu (76 jaar oud) nog een amateur kamerkoor en een leuk aantal zangleerlingen. Zijn stem is dus zijn instrument. Overigens heb ik er heel veel jaren over gedaan om zijn liefde voor de muziek te begrijpen. Toch ging ik overal mee naar toe, en dat heeft mijn waardering ervoor doen groeien. Daarom kan ik dat jaloerse gevoel wel een beetje begrijpen. Probeer van de muziek op uw eigen manier te blijven genieten; af en toe de gehoorapparaten (die ik ook heb) gewoon uitzetten! Geniet er zoveel mogelijk nog van.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, Ik weet dat je het geheel ernstig beschouwd, maar ik kan er niets aan doen dat ik je eerste zin grappig opgesteld vind. Je hebt inderdaad wat muzikale jaren achter de rug, als ik je zo lees. Met al zijn voordelen en tegenslagen. Je hebt een hele weg afgelegd, van 'Fantasia' naar 'Parcifal'! Je hardhorendheid ten spijt, ben ik overtuigd dat er heel wat muziek in je hoofd opgeslagen zit. In de juiste toonaarden en zonder vervormingen. :o Dank je voor dat stukje van je leven!

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Blavatski, complimenten voor de openingszin: een samenvatting van het verhaal zonder iets weg te geven! En samen met de slotzin wordt het verhaal mooi rond.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach, wat een triest verhaal, Blavatski. Het is een treurig moment als door een vermindering van een functie veel plezier wordt ontnomen, zoals het luisteren naar muziek. Blijf er naar luisteren, ook al hoort U het minder, dat gun ik U zo. Ik heb van Uw levensverhaal genoten, U heeft Uw gevoel mooi in woorden gevangen.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooi en triest verhaal. Er zijn tegenwoordig toch echt betere gehoorapparaten op de markt. Ik weet het toevallig van mijn moeder. Eerst was het een ramp, net zoals bij u met blikkerige geluiden, en het werd nog erger als er meerdere mensen door elkaar spraken. Nu heeft ze een gehoorapparaat die ook in vergaderingen gebruikt kan worden (niet dat zij dat doet ;) ) Maar voor haar is er een nieuwe wereld open gegaan. Ze hoort ook weer vogeltjes.

Rol

  • Anoniem
Hallo Blavatski, Door je tekst ging mijn fantasie over de HP helemaal los. Een triest beeld schets je daar. Wat ik voor me zie is een oude vrouw in een leunstoel. De klanken van Egidius galmen uit de boxen. Ze hoort ze niet, haar gehoorapparaat ligt naast haar op het kastje. Ze voelt de vibraties en hoort de muziek in haar geheugen, intussen herinneringen ophalend. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag schrijfcoach Corrie, ik vat het op als een compliment dat U helemaal los ging bij het lezen van mijn inzending over de muzen en de muziek. Het beeld klopt wel grotendeels. Het is inderdaad triest zoals het gegeven naar voren komt, maar de herinneringen zijn inderdaad te mooi om te vergeten en de triestigheid van het ouder worden en van minder goed werkende zintuigen slaat op de meesten onder ons. Veel mensen missen zelfs de mooie uren en daarom prijs ik mezelf toch bij de gelukkigen. :o Oud zijn is inderdaad niet gemakkelijk en kan maar op weinig begrip rekenen. Toch genieten van elk mooi moment is nu de boodschap. Dank U voor Uw bezoekje en het fijne commentaar.

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, ik lees een triest verhaal, maar toch slaag je er weer in om het met lichte ironie te brengen. Ik lees ze graag jouw teksten. De Antwaarpse uitdrukking is me welbekend. ;-)

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Blavatski, moeilijke relaties kunnen o zo hartstochtelijk zijn. Het is zoals Marlie zegt en wat u opgeslagen heeft, kan niemand u meer ontnemen. Dat u af en toe Maria Callas nadoet vindt ik zo heerlijk! Het doet me aan de documentaire over het Verdi-huis in Milaan denken. Die heeft me zo ontroerd. Ik hoop dat de schrijfmuzen u nog lang blijven bezoeken, wij genieten mee. :)

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Dag Joke, het is fijn om te lezen dat je mijn teksten graag leest. Want ik schrijf ze ook zo graag. Zijn we allebei een momentje tevreden, hè? :o @ Dag Elyse, fijn dat je langs bent gekomen en zo'n mooi commentaar achterliet. En ja, de schrijfmuzen, die verlaten me gelukkig niet. (een mens kan ook niet alles hebben, hè?) :p

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
wat een mooie ontmoeting, zowel Online hier op deze website, als tijdens uw verblijf in de ashram in Loenen, waar ik voor het eerst een stukje uit uw hand onder ogen kreeg. Mooi om te horen dat het schrijven op latere leeftijd ineens de kans kreeg om tot wasdom te komen. Bart

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Bart, Fijn dat ik uiteindelijk Uw berichtje kan lezen. Terug uit Loenen vroeg ik me af waar ik Uw berichtje kon lezen en ja, bij deze gevonden. Het was een speciale ervaring het weekend in Loenen. Ik moet het allemaal nog een beetje verwerken. De terugreis was moeilijk, veel opstoppingen, maar we zijn veilig in Antwerpen beland. Het was leuk een gelijkgestemde ziel te ontmoeten (enfin, een beetje toch, hè?), en ik hoop nog van U te horen. Groetjes aan allemaal en wie weet tot ziens. Een fijn weekend toegewenst, Marijcke Cauwe (op facebook)