Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#117: Victor

Ineens was je weg. Weg van je prachtige vrouw en lieve kinderen. Weg van ons, je collega’s en vrienden. Jij was vaak wat stiller. Wij kakelden en vielen lachend over elkaar heen in onze gesprekken. Allemaal wisten we als jij je mond open deed, waren wij doodstil. Nooit sprak jij à l’ímproviste. Jij had je ideeën goed doorwrocht. Alle voors en tegens goed afgewogen en pas daarna bracht je ze bij ons in beeld. In onze werkgroep bereikten we prachtige doelen. We zeiden ook tegen je, dat we zonder jou nooit zo hoog konden scoren. Als we ons doel bereikten, was jij, Victor altijd diegene, die zei: “Dit kun je alleen door samenwerking bereiken.” Ook al prezen we jou de hemel in als het ons weer lukte. Zichtbaar genoot je ervan, Victor. Wij waren oppervrolijk en dansten soms in het rond! Toch bleef jij altijd wat stiller, wij kregen onze vrolijkheid niet in jou overgegoten. Toen was je ineens weg. We waren vol verdriet. Kwalijk hebben we je het nooit genomen, boosheid om jou is nooit op onze weg gekomen. Alleen ongeloof en diep verdriet. Het zit nog in al onze zielen, Victor. “Het leven gaat verder”, zei je vaak een beetje peinzend. Dat is ook zo, echter we werken op andere werkplekken en andere oorden. Jouw naam valt niet letterlijk, als we weer eens bij elkaar komen. We weten allemaal dat we je missen, diep van binnen, na al die jaren zijn we je nog altijd echt verloren. “Nights in white satin”, het echoet nog in onze oren. Victor het gemis blijft, moge jouw ziel rust hebben en weten dat we nog steeds één zijn.

Rol

  • Anoniem
Hallo mw.Marie, In hoe je Victor beschrijft voelt het als een persoon die werkelijk heeft bestaan. Iemand die in zijn doen en laten indruk heeft gemaakt, die mensen ‘verloren’ achter heeft gelaten, zelfs na jaren nog voelbaar. Mooie memoriam. In het laatste deel val je wat betreft het gemis in herhaling, dat haalt de kracht van je tekst juist wat naar beneden. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mw.Marie, Je verhaal leest alsof je het hebt meegemaakt. Ik denk dat we allemaal wel een 'stille Victor' kennen. Hoewel ik begrijp waarom Schrijfcoach Corrie schrijft dat de herhaling van het gemis de kracht wat naar beneden haalt, vind ik zelf dat het hierdoor leest als een afscheidstoespraak op een crematie of begrafenis. Het is dus maar net wat je met je tekst wilt. Is het bedoeld als verhaal of als toespraak?

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik moest ook sterk denken aan een toespraak op een uitvaart. Ik vind het altijd lastig om echt mee te leven met een verteller in eerste persoon meervoud. Oké, 'wij' zijn de vrienden en collega's van Victor, maar wie is er nu echt aan het woord? De herinnering aan Victor zou, denk ik, levendiger worden door in te zoomen op een detail. Wat zei Victor dan precies dat ervoor zorgde dat iedereen stil werd? Graag gelezen.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het komt over als een toespraak voor Victor waar je de verbazing, het ongeloof en verdriet laat horen. Je spreekt tegen Victor, hoe jij het ervaart. Dit heeft die muziek bij jou teweeg gebracht. Die emotie heb je mooi verwoord.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooie toespraak bij een uitvaart. Dat je 'wij' gebruikt stoort me niet, het is 1 van de collega's/vrienden. De gezamenlijke, gedeelde gevoelens worden verwoord door een van hen. Ongeloof om het snel heengaan, het verdriet, het gedeelde plezier en samenhorigheid vertel je op rustige, ingetogen wijze. Victor wordt hier aangesproken als 'jij' of 'je'. Een keertje niet, dan wordt hij als een derde persoon aangesproken. Hier: 'Allemaal wisten we als Victor zijn mond open deed, dan waren we doodstil.' Met een kleine wending kan je Victor hier ook als 'je' aanspreken: We wisten het allemaal; als jij je mond opendeed, bleven wij doodstil. Graag gelezen, mw Marie

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank schrijfcoach Corrie. Fijn dat mijn tekst invoelbaar is, dat was mijn bedoeling. De laatste alinea is bedoeld om nogmaals het gemis aan te geven. Dank je Willemina. Fijn dat je ook regaeert op hetgeen Corrie schrijft. Het is bedoeld als verhaal. Zoals ik alle reacties lees, is het verhaaltechnisch welicht beter dit weg te laten. Dank je Ostinato. Je maakt me attent op "wij", als lezer vraag je je af, wie nu aan het woord is: één van de collega's. Ik begrijp dat je dat als lezer liever gepreciseerd ziet. Ik neem het mee als nadenkertje! Dank je Maddbrug. Ja het gaat vooral om het gevoel naar de voogrond te brengen in deze tekst. Fijn dat je het ook zo ervaren hebt. Dank je Marlie. Wat je schrijft over Victor, zie ik nu ineens, maakt het ook tot een toespraak. Dat was de bedoeling niet hoor. Het was een tekst die bij mij me inviel, toen ik de zang van "Egidius" hoorde. Dat wekte bij mij de associatie op van een zelfmoord. Dank jullie wel voor alle mooie reacties!

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'wij kregen onze vrolijkheid niet in jou overgegoten' de symboliek van deze zin raakt me. Deze hele tekst raakt me op een persoonlijke manier. Ik wou dat ik mijn vrolijkheid soms ook kon overgieten naar iemand die me nauw aan het hart ligt. een tekst met eerbied geschreven, knap gedaan!