Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#116 - De witte rots

Hij droomde dat hij bovenop de witte rots stond. Overal om hem heen was water, een eindeloze zee. Hij was alleen, iedereen waar hij van hield was van hem gescheiden door het water. Vandaag nog had hij zijn knullen verteld over de eindeloze vruchtbare vlakte waar grote kuddes over rondzwierven, waar ervaren jagers nooit honger hoefden te lijden. Als er water was, was het drinkbaar. De zee was niet meer dan een verhaal. Hij zag zijn zoons kijken naar de verte, naar de glinsterende watervlakte – het was hoogwater – en hij zag dat ze het zich niet konden voorstellen. Hijzelf had dat ook niet gekund toen hij de verhalen hoorde van zijn vader. Maar hij zou ook niet geloofd hebben dat de kampplaatsen waar hij zich als kind zo veilig voelde, nu met vloed overspoeld werden. En toch was dat zo. En kon je een paar jaar geleden met laagwater nog met droge voeten de heuvels in het zuiden bereiken, nu kon dat niet meer. Langzaam vrat de zee het land op. Hij voelde zich leeg. Hij wist dat er een afscheid zou komen. Van zijn zuster, zijn zwager, zijn neefjes en nichtjes. En Ada zou van haar broers en hun kinderen afscheid moeten nemen. Nog een paar jaar, dan was het afgelopen. Dan was hun wereld half zo groot geworden. En dat maakte hem leeg.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi gs. Een beklemmende toekomst schets je hier. In de eerste alinea droomt de hp dat hij is gescheiden van zijn geliefden. Dan begin je de tweede zin met 'zijn knullen'. Hij is niet gescheiden van zijn geliefden. Dat was voor mij wat abrupt. Ik kan het afscheid aan het eind niet zo goed plaatsen. HP en Ada gaan weg? Of gaat het om het afscheid van het leven? Van de wereld'? Graag gelezen.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goedemiddag GS Net als Ostinato kan ik niet zo goed volgen bij het 'gescheiden/niet gescheiden zijn' van zijn geliefden. Kan het dat je het hier hebt over het opwarmen van de aarde en de gevolgen hiervan? Dan speelt het verhaal zich dus in de toekomst af. Waarom wordt er dan nadrukkelijk over jagers gesproken? Of dat de zee slechts een verhaal is? Waarom moeten ze afscheid nemen? Ik denk dat je de tijd van onderstaande zinnen ook nog even moet nakijken: Nog een paar jaar, dan was het afgelopen. Dan was hun wereld half zo groot geworden.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ostinato, @Lilithx, dank voor jullie reacties. Met de witte rots bedoel ik de - naar mijn idee - meest iconische witte rots van Europa: de kliffen van Dover. En mijn verhaal speelt in de tijd dat Engeland en Frankrijk nog net niet gescheiden waren door het Kanaal: zo'n 10.000 jaar terug. Hp en Ada zijn 'Engelsen', veel familieleden van hen zijn 'Fransen'.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha, ik dacht dus precies de verkeerde kant uit. Ik zag een toekomstige wereld die door de stijgende zeespiegel steeds kleiner wordt. Denk aan de film Waterworld. Ik denk dat ik als lezer iets meer aanwijzingen nodig heb om 10.000 jaar terug te gaan.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha, ik dacht dus precies de verkeerde kant uit. Ik zag een toekomstige wereld die door de stijgende zeespiegel steeds kleiner wordt. Denk aan de film Waterworld. Ik denk dat ik als lezer iets meer aanwijzingen nodig heb om 10.000 jaar terug te gaan.
Ik zat op hetzelfde pad...

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
NB Kliffen kun je eigenlijk niet aanduiden als 'de witte rots'. Eventueel als 'de witte rotsen', maar ook dan zou ik geen kliffen voor me zien. Een rots is een enkelvoudig ding. Ik zou zeggen dat de Rots van Gibraltar de meest iconische rots van Europa is.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@gs, je geeft me een gevoel van oertijd, ruigheid en eindeloosheid zonder dat ik weet waar ik ben. Gezeur: iedereen waar hij van hield: van wie hij hield? [waar grote kuddes over rondzwierven]: vind je over niet overbodig?

Lid sinds

8 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bijzonder tijdsbeeld. Het kan van alle tijden zijn. Ik geef even wat hiaten aan:.. Hij droomde dat hij bovenop de witte rots stond. Overal om hem heen was water, een eindeloze zee. Hij was alleen, iedereen waar hij van hield was van hem gescheiden door het water. Bij bovenstaande zinnen: veel herhalingen van het woord 'water'. Probeer metaforen of een kortere schrijfstijl. let ook op steeds een zin beginnen met 'Hij' (achter elkaar) of 'En'... Dan wordt het als een opsomming en is de levendigheid uit je tekst. Ik heb wel het gevoel dat je meer kunt uitleggen.. het is soms wat cryptisch. Bijvoorbeeld: De zee was niet meer dan een verhaal... gr,J.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag gs, of het nu over de oertijd gaat of over de toekomst; het is een beklemmend gevoel dat de natuur altijd de baas is en blijft. Goed geschreven. :o