Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#115 / Over-leven en verwerken

een onbekend boek, dat ik wel graag las vanwege de sterke emoties die erin voorkomen. 'De Ierse vallei' van Kimberly Cates. pg 259 Doen wat goed is voor de persoon om wie je geeft, ook als het pijn doet. De woorden bleven zich eindeloos herhalen in haar oren. Ze kneep haar ogen dicht en verplichtte zichzelf adem te halen. Haar vleugels uitslaan. Het ideaalbeeld toen ze van huis wegging om te gaan studeren en een leven in de stad uit te bouwen. Na haar studies waren haar vleugels geknakt geweest en nooit meer volledig hersteld. Ze was een schim geweest die zich op haar werk stortte om alles te vergeten. De stad was haar haven, de plaats waar ze onzichtbaar kon blijven, waar ze haar diepste angst niet in het gelaat hoefde te zien. De vrees dat ze ooit de man terug onder ogen zou komen die haar lichaam gewetenloos had genomen het moment dat ze had getreurd om de dood van haar moeder. Rondom haar hart had ze de nodige muren opgetrokken en haar leven sijpelde voort. Moeizaam en met de nodige twijfels had ze haar hart uiteindelijk weer kunnen openstellen voor de meest gevoelige man die ze ooit had gekend. Zijn handen over haar rug als ze het krampachtig snikken niet meer kon onderdrukken. Zijn oneindig geduld, de tederheid waarmee hij met haar omging, zijn stiltes die haar zonder woorden begrepen. Twee broers, totaal verschillend. Michael had haar gevraagd met zijn broer te praten, met de man die ze uit haar bestaan wilde wissen alsof hij een krijttekening was die met een sponsveeg kon verdwijnen. Ze had geweigerd en zijn verslagen gezicht was het laatste dat ze gezien had voor ze de deur achter hem had dichtgeslagen. De pijn van het fysieke geweld zou ze nooit kunnen vergeten. Haar liefde voor Michael voelde te goed om uit haar handen te laten glippen. Ze wilde opnieuw leven. Ze ademde diep in en nam de moeilijkste beslissing van haar leven.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marlie. Goed geschrevenn maar het voelt alsof je een hele roman in driehonderd woorden probeert te vertellen. Eigenlijk is het één lange infodump, tot in de allerlaatste zin het verhaal begint. Doordat je (bijna) volledig in de voltooid verleden tijd schrijft, blijf ik als lezer de hele tijd een beetje op afstand van je hoofdpersoon.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
marlie, Kimberley Cates moest ik even opzoeken - de covers die ik te zien kreeg zijn heel duidelijk. Ouderwetse romantiek, niets mis mee. Ik schat in dat je bijdrage perfect in stijl is, inclusief de vvt.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hm, gezien JanP's commentaar moet ik die opmerking over die infodump toch maar intrekken. Ik ken die stijl niet zo goed, lijkt me lastig lezen op den duur. Door de vvt lijk je de hele tijd terug te kijken, dat werkt toch een beetje vertragend op mijn eenentwintigste-eeuwse drang naar actie; ik word er ongeduldig van.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor de reacties... en toch is het meer dan romantiek. In het verhaal leeft de spanning, de woede (omdat haar man de voogdij gekregen heeft omdat zij zogezegd niet voor haar dochter kon zorgen), de angst (dat ze haar dochter nooit meer te zien krijgt of/en dat haar dochter haar zal minachten), het verdriet... en dan de liefde voor de man die met paardentherapie gehandicapte kinderen weer doet opleven. Het boek is ook in o.v..t. maar haar gedachten dwalen meermaals terug - naar de dag van gisteren of naar de dag dat haar 4-jarige dochter haar werd afgenomen. - . idd een v.v.t. Ik probeerde in mijn stukje ook meerdere emoties over te brengen. (mss te veel voor de 300 woorden) (Het boek wordt genoemd naar de traditie van 'De Paardenfluisteraar' dat ik dan weer niet gelezen heb) Ostinato, ik hou ook van actie, lees even graag graag detectives ;) Beetje afwisselen, toch?! (Onlangs begonnen met 'De boekhandelaar en de detective' van een mij onbekende Ramiro Pinilla. Staat me best aan. Een bib is een prima snuisterplek!)

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De muren om het hart is een beeld dat vaak gebruikt is, toch kan het kloppen met een bepaalde stijl. Je zou kunnen proberen dit beeld te vervangen door een eigen beeld. Ik heb weleens literatuur gelezen waarin eigen beelden afgewisseld werden door gangbare beelden. Het is een kwestie van mix. Als het verhaal te cliché is haken belezen mensen af.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marlie, na de commentaren gelezen te hebben en dus iets meer kan vatten van de woede en het verdriet van de HP kan ik je inzending beter waarderen; het was me eerst iets te melodramatisch. :o Dat van de krijttekening die je zo maar met een spons kunt uitwissen, vind ik een heel mooie zin!

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlie. Ik vind het een mooi doorleefd verhaal, zou zomaar echt gebeurd kunnen zijn. De drang van de hp een liefedevol leven te willen gaan leiden met een liefdevolle man, die ze gelukkig toch ontmoet. De zin van Blavatski vind ik ook erg mooi! Graag gelezen.