Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#115 Wachten tot moeder afgekoeld is

Het duurt heel lang voor ik gewend ben aan mensen die ik niet ken. Mensen die ik niet ken steken soms zomaar een hand naar mij uit en als ik dan achteruitloop zeggen ze bijvoorbeeld: 'Ik wil je alleen maar een hand geven,' en dan krijg ik het plaatje van een hand die losgeschroefd wordt van de arm, maar ze geven helemaal geen hand. Wat ze bedoelen is dat ze hun hand om mijn hand willen klemmen en die op en neer willen schudden. En zo doen mensen wel meer onvoorspelbare dingen en daar hou ik niet van. Ze leggen ook wel eens hun hoofd tegen het hoofd van iemand anders en maken dan smakkende geluiden in de lucht en dat noemen ze zoenen maar dat zijn geen echte zoenen want een zoen is het aanraken van de lippen met iets anders. Je kunt dus een hond zoenen, of een mens, of de muur, maar niet de lucht. Gisteren zag ik dat vader de buurvrouw, die drie huizen verderop links van ons woont , zoende. Dat was een echte want de lippen van vader raakten de lippen van buurvrouw. Toen ik dat aan moeder vertelde gingen haar mondhoeken naar beneden, wat betekent dat ze boos is of verdrietig, en ze zei: 'Die klootzak.' En toen wist ik dat ze boos was en toen ging ik naar boven naar mijn kamer en ik telde de treden van de trap en dat zijn er dertien en als ik de stappen tel dan zijn dat er veertien want dan telt de stap op de overloop mee. Tellen maakt mij rustig. Als ik naar school ga tel ik de stoeptegels en dat zijn er negentienhonderdvijfennegentig. Toen vader thuiskwam hoorde ik vader en moeder schreeuwen en toen kroop ik onder mijn bed. Daar was het donker en er waren geen prikkels en ik hield mijn handen tegen mijn oren maar ik hoorde toch dat de voordeur dichtsloeg. En nu wacht ik tot moeder afgekoeld is. Want dat riep vader toen ze de deur uitging: 'Kom maar terug wanneer je afgekoeld bent.' De eerste zin komt uit het boek: 'Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht' van Mark Haddon. Blz. 55. Een aanrader wanneer je het nog niet hebt gelezen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina, de titel deed me het ergste vrezen ... Gelukkig ging ze alleen maar naar buiten en niet naar de hemel. Verhaal van een autistisch kind waarin je je naar mijn idee heel goed hebt ingeleefd. Ik voel het als beklemmend, afgebakend, feitelijk bepalend, als emotieloos. Ik moet natuurlijk wel een opmerking maken. [ ... want daar is het donker en er zijn geen prikkels ...] Want geeft eigenlijk al aan dat je iets gaat uitleggen; te vermijden. Ook logisch dat het donker is onder een bed en voor wat betreft de prikkels: hoe oud is het kind, zegt een autist, ach, ik ontduik even de prikkels? Laatste: is het niet de lucht en thuiskwam?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, Nee, zover koelde moeder gelukkig niet af. Ik heb een aantal van je opmerkingen verwerkt in de tekst. Het kind is 15 jaar en heeft van zijn begeleidster uitgelegd gekregen wat prikkels zijn en wat er gebeurt als hij teveel prikkels krijgt. Al doende heeft hij geleerd hoe hij - soms - prikkels kan ontwijken en wat hem rustiger maakt. Het is inderdaad de lucht en thuiskwam (en ook achteruitloop ;) ) Bedankt voor je reactie, inclusief opmerking :) .

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina, je tekst spreekt me erg aan. Ik heb nooit iets van Mark Haddon gelezen, maar je schrijft anders dan anders dus denk ik dat je je heel goed aan een andere schrijfstijl weet aan te passen. Naar mijn mening bijzonder mooi en beschouwend ingeleefd. Emotioneel in het emotieloze. En prachtige details. Aanvankelijk stokte ik ook even bij 'er waren geen prikkels', alsof het niet echt paste, maar na je uitleg kan ik er wel inkomen. Heel graag gelezen en herlezen! :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, mooi ingeleefd in de belevingswereld van dat kind. Dat het kind in een eigen wereld leeft is wel duidelijk, misschien zijn die 'prikkels' toch niet nodig? Mooi verhaal, fijn om te lezen.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Willemina, heel goed geschreven. Herkenbaar beeld van kind met autismestoornis. Helaas zien wij in onze nabijheid dezelfde problematiek. Knap hoe je die sfeer hebt weergegeven. Connie

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi in de schrijfstijl van Haddon gebleven, verbluffend mooi deze tekst. Ik heb het met veel plezier gelezen, Willemina.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Graag gelezen, even in het hoofd van deze jonge adolescent gezeten, het verhaal meebeleefd door zijn ogen. Ik werd door het verhaal vervoerd. Ook al heb je een goede uitleg waarom je prikkelloos onder het bed schrijft en dacht ik het ook, voelt het toch als een tell die stoort of een infodump.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat boek van Haddon is geweldig en dit verhaaltje ook. Ik deel Mili's mening over de prikkels. Ondanks dat de hp best zelf over prikkels zou kunnen praten, voelt het toch alsof hier een observator aan het woord is.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is ook wel erg ingewikkeld, dat je sommige dingen wel kan vertellen, en andere dingen niet moet vertellen. En wat eigenlijk zijn de regels daarvoor? Goed in stijl geschreven. En leuk dat er toch iemand een boek heeft uitgekozen dat ik ook heb gelezen!

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@elysevdr Dankjewel voor je mooie reactie. @ AntonPater Ook jij bedankt voor je reactie en aangezien de meeste stemmen gelden en er nu toch wel erg veel tegenstemmen zijn ten aanzien van de prikkels denk ik dat het tijd wordt om daar nog eens over na te denken. @ccscharl Bedankt voor het lezen en reageren. Bedoel je dat je in je nabijheid te maken hebt met een autist?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi in de schrijfstijl van Haddon gebleven, verbluffend mooi deze tekst. Ik heb het met veel plezier gelezen, Willemina.
Dankjewel, Maddbrug, ik had nog niet eerder iets geschreven dat iemand 'verbluffend mooi' vond dus dat vind ik wel heel fijn om te lezen.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ @ccscharl Bedankt voor het lezen en reageren. Bedoel je dat je in je nabijheid te maken hebt met een autist?
Ja, een puberjongen van 12 jaar, die nu net naar het voortgezet onderwijs is gegaan. Met daarbij zeer ingrijpende gebeurtenissen in zijn directe omgeving maken wij nu mee hoe verloren, onbegrepen en verdrietig hij zich voelt. Dank voor je interesse.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Graag gelezen, even in het hoofd van deze jonge adolescent gezeten, het verhaal meebeleefd door zijn ogen. Ik werd door het verhaal vervoerd. Ook al heb je een goede uitleg waarom je prikkelloos onder het bed schrijft en dacht ik het ook, voelt het toch als een tell die stoort of een infodump.
Odile, Ja, ik vergat bijna dat een autist op die leeftijd evengoed een adolescent is. Ik vond dit een erg leuke opdracht en heb er veel van geleerd, ook door het lezen van de invulling ervan door anderen. Ik zag ook dat 'vaste regeltjes' niet al te strikt genomen moeten worden. Bij het schrijven in de stijl van voornoemd boek van Mark Haddon kwam ik bijvoorbeeld tot de ontdekking dat een zin beginnen met 'Want' en met 'En toen' prima is wanneer je vanuit het hoofd van een (autistisch) kind schrijft. Ergens anders zag ik dat metaforen soms ook bij een bepaalde stijl passen en dat lange zinnen een heel andere sfeer oproepen dan korte zinnen. Lange zinnen doen een beetje ouderwets aan en passen volgens mij vooral goed bij een tekst die zich in het verleden afspeelt. Een eigen stijl ontwikkelen lijkt zo ook wel wat gebonden aan de tijd waarin je leeft, of vergis ik mij daarin? Of pas je je stijl aan, aan het soort verhaal dat je wilt vertellen? Ik ben daar nog niet uit. Tja, die prikkel. Ik ben zover dat ik het ermee eens ben dat die komt te vervallen omdat de uitleg weliswaar in de oorspronkelijke tekst van het boek staat maar niet in mijn verhaaltje. Bedankt voor je feedback en ook voor de opdracht.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Ostinato, Bedankt voor je reactie en compliment. De prikkel verdwijnt :) . @gs Ook jij bedankt voor het lezen en reageren. We hebben eerder een opdracht gekregen om een tekst te schrijven waarin je 'versnelde' en 'vertraagde'. Ik heb die opdracht niet naar behoren uitgevoerd omdat ik pas later begreep hoe je dat precies kon doen. Een stukje 'tell' is een manier om te versnellen en 'show' om te vertragen (kort en simpel samengevat). Tenminste, wanneer ik het nu wèl goed heb begrepen ;) .

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Willemina. Ikzelf pas mijn stijl aan, aan het soort verhaal dat ik schrijf. Anderen zijn meer constant. Ik probeer ook stijlen uit. Ik schreef er een stukje over op mijn blog (zie onderschrift). Omdat ik pas een paar jaar echt fictie schrijf in het Nederlands, sta ik me toe te veranderen en leren. Te zoeken en te kiezen. Ik werk veel met proeflezers om te zien wat anderen van zinsneden vinden, van bepaalde zinnen. Eerder was ik deelnemer hier en leerde daar heel veel van. Deze oefening zou je vaker kunnen doen met telkens een andere schrijver als uitgangspunt.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Odile, Bedankt voor je toevoeging. Ik heb je blog intussen gelezen en mijn vraag blijkt dus niet zo raar te zijn als ik 'vreesde' :) . Al met al bijzonder interessant en leerzaam.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Willemina, ik heb je inzending graag gelezen, je hebt heel mooi de gevoelens van deze jongen weergegeven vanuit zijn standpunt, autistisch dus. De alinea met de prikkels vond ik wel vreemd, toegegeven, maar na de uitleg hierover ben ik toch blij dat je het zo geschreven hebt, want nu begrijp ik iets meer van de werkwijze om met deze jongeren om te gaan. :o

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina, mijn reactie was blijkbaar dubbelzinnig. De jongen vertelt wat aan zijn moeder en daardoor krijgen zijn ouders ruzie. Blijkbaar had hij het beter niet kunnen vertellen. En dat is ingewikkeld: sommige dingen moet hij wel vertellen, en andere dingen juist weer niet en daar zijn geen duidelijke regels voor. Ter illustratie dat je je goed ingeleefd hebt. nb: ik heb me niet gestoord aan de prikkels. De jongen is vast veel vaker onder zijn bed gekropen, en er is hem vast verteld dat hij dat doet omdat daar geen prikkels zijn.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een levensechte weergave van autistische adolescent. Wat een effect van een waarneming vertellen aan de moeder! Graag gelezen.