Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#115 We leven in een wereld overstroomd door toeristen.

De overvloed van Amerikanen geeft de menigte een wansmakelijk en surrealistisch voorkomen. Ze komen altijd verkleed als vrijheidsbeeld, of als Donald Trump, anders draperen ze zichzelf wel in de Amerikaanse vlag. Zeer luidruchtige mensen, die altijd lijken te willen dat je hun aanwezigheid opmerkt. Kamino slaakt een gedeprimeerde zucht terwijl hij dit gedegenereerde zooitje door de interdimensionale poort ziet waggelen, en het prachtige groene gras van Eledor verkrachten met hun modderschoenen. En die eindeloze selfies die ze dan maken met hun handmatige communicatiemachines, dat gebeurd altijd onder hard buldergelach. Die Amerikanen worden dan door de poort gevolgd door de zogenaamde Nederlanders, getooid in de meest afstotelijke oranje kledij die Kamino in zijn hele leven heeft gezien, en hij weet hoe de castraten uit het Zuiden erbij lopen. Die Nederlanders zijn altijd kleinerend, en spreken altijd heel langzaam omdat ze lijken te denken dat Eledoranen allemaal een verstandelijke beperking hebben. Soms proberen ze de Eledoraanse taal niet eens te spreken, en roddelen ze onderling in dat snerpende Germaanse taaltje dat ze bezitten. Luisteren doen ze ook al niet. Dan reizen ze af naar het Noorden om de Sneeuwtrollen potjes pindakaas te voeren, zelfs na uitgebreide waarschuwingen dat de Sneeuwtrollen een notenallergie hebben. Doet hen niets, het zijn Nederlanders. Die hoeven niet te luisteren. Kamino kan zijn woede niet langer inhouden. Hij spreekt zijn spreuk uit met een bulderende stem waar een God nog naar zou luisteren. Groen vuur daalt neer vanuit de voorheen zo oceaanblauwe lucht. Ze worden allemaal opgeslokt door het reinigende groene vuur. De Nederlanders, de Amerikanen, de dronken Britten... Gillend en onmenselijk lijdend gaan ze ten onder, maar die majestueuze Eledoraanse natuur blijft ongemoeid. Kamino heeft de spreuk afgesteld op alles dat niet van Eledor komt. Wat kun je zeggen, hij geeft om zijn cultuur. (Openingszin afkomstig uit Snow Crash van Neal Stephenson)

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankzij jou ken ik ken nu de term Cyberpunk. Je verhaal eindigt dramatisch met Nederlanders en Amerikanen en Britten die onmenselijk lijdend ten onder gaan. Het lastige vind ik dat die Nederlanders, Amerikanen en Britten voor mij als lezer nog niet waren gaan leven. Mijn suggestie (voor zover ik als niet-kenner van het genre suggesties mag doen) zou zijn om de Nederlanders en Britten helemaal weg te laten uit je verhaal, en na de algemene eerste paragraaf (twee paragrafen) over Amerikanen in te zoomen op een individueel groepje Amerikanen. Daarmee zou je het voor mij wat dichterbij brengen. (Maar, zoals gezegd, ik ben een leek in dit genre)

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt gelijk wat betreft de Nederlanders en Britten. Het is een beetje een probleem dat ik heb dat ik alles helemaal vol probeer te proppen met informatie en ideeën, al heb ik maar driehonderd woorden. Maar ik heb het verhaal ook heel snel op een vrijdag geschreven, dus heb ik mezelf ook niet de kans gegeven om het te stroomlijnen. Wat je hier zit, zijn gewoon de eerste dingen die in mij zijn opgekomen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Graag gelezen, ik begrijp het probleem dat gs aankaart, maar moet zeggen dat ik vanochtend een filmpje van John Cleese zag over politieke correctheid en dat hij zich daardoor beledigt voelt. Humoristisch komt deze portrettering op mij over. Het grappige is dat het een dubbel effect op mij heeft, tegelijkertijd maakt het het typeren wat belachelijk omdat het heerlijk uitvergroot is, tegelijkertijd verwijst het naar John Cleese, de functie van humor en zelfspot.