Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#115 Voorbij de horizon

De enige bergen die hij ooit had gekend, waren de drie vulkanen die tot zijn knie reikten. Je hoefde er niet eens op te klimmen om de horizon te kunnen zien, had zijn vriend Urdus hem verteld. En hij, Pepijn, had toen gevraagd wat een horizon was, maar hij had geen antwoord gekregen. Daarom vertrok hij naar een andere planeet; Urdus had hem geleerd dat je de dingen beter onthoudt, wanneer je ze zelf ontdekt. Op de andere planeet was veel water. Het was meestal mooi blauw en 's nachts zwart, maar die nacht was het zilver. En boven dat zilver hingen duizend sterren. En ook een dikke, ronde maan. Daar had Pepijn er wel meer van gezien, maar deze scheen zó helder, dat je dwars door het donker heen kon kijken. Helemaal tot aan het einde van de zee. Want zo noemden de mensen het water hier. ‘Wat is er aan het einde van de zee?’ vroeg Pepijn aan een van de sterren. ‘Nog meer zee,’ zei de ster. ‘En daarna weer land. Maar dat kan jij niet zien. Wat je ziet, daar in de verte, is niet het einde van de zee. Dat is de horizon. Dat is waar de zee de bocht om gaat.’ ‘Valt het water er daar niet af?’ vroeg Pepijn. ‘Nee hoor,’ zei de ster. ‘Je staat op een grote bal. Op net zo’n bal als de maan daar, maar dan nog véél groter.’ Pepijn keek naar de glanzende bal die boven het zilver hing. Er viel geen water af. ‘Als je op een grote bal staat,’ vervolgde de ster, ‘dan kan je niet zien wat er aan de andere kant van die bal is. Maar daar is echt nog héél veel.’ Terug op zijn planeet, klom Pepijn op een van zijn drie vulkanen en zei: ‘Morgen loop ik naar de rest van mijn wereld.’ “Les seules montagnes qu’il eût jamais connues étaient les trois volcans qui lui arrivaient au genou.” (‘Le Petit Prince’ van Antoine de Saint-Exupéry, hoofdstuk XIX)

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Elyse, Ik heb Le petit prince gelezen, na een tip van jou. Het boekje geeft toch maar weer aan hoe oneindig groot en rijk de kinderverbeelding is (en op een bepaalde manier veel eerlijker). Gelukkig kunnen wij, volwassenen, nu en dan uit onze kaders breken en er weer bijkomen, jouw verhaal is daarvan een mooi bewijs.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig, Elyse. En de stijl sluit zo mooi aan bij Le petitie Prince Zo knap hoe je het ontdekken van -voor ons vanzelfsprekendheden- laat meevoelen en meebeleven. En passende, mooie namen erbij.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Anton, wat mooi dat je het gelezen hebt. En ook mijn verhaaltje. Dank je wel! (Soms ben ik bang dat ik uit mijn kaders moet breken om bij de volwassenen te komen. ;) ) @Nel, ik ben je heel dankbaar voor je mooie reactie. Dat de stijl aansluit is het allergrootste compliment dat ik kan krijgen. 'Le Petit Prince' is zo puur en prachtig. Je geeft me moed. :{} (Dit tekstje is min of meer geboren uit een mix van mijn 'Pepijn en de rest van de wereld' en een fragment uit 'De boevelaar', een hoofdstuk uit mijn boekje 'Een land van papier'.)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Elyse, en niet alleen naar aanleiding van deze tekst zou ik zo graag 'Pepijn en de rest van de wereld' en 'Een land van papier' van je willen lezen. Zijn het bestaande boekjes of moeten ze nog het licht zien? Ik denk dat je er kinderen én volwassenen mee betovert.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Anton, laten we dan toch proberen zo nu en dan mogelijk te zijn. We hoeven niet lang te blijven en het biedt ons de optie terug te rennen naar 'schier onmogelijk'. Want dat klinkt zo mooi. @Mili, terwille van de betovering zullen ze ooit, verrukt, mijn berg af komen dalen. Ik moet misschien ergens een beslissing nemen en een lijn trekken, zoals deze kapitein (allez, nog een gedichtje uit een land van papier dan, omdat jij het bent): Heel ver, achter de horizon, voorbij de zee misschien, daar is een land dat eigenlijk nooit iemand heeft gezien Want ook al loop je nóg zo ver, geen kans dat je het ziet De horizon blijft steeds ‘daarginds’ erachter kom je niet Een schip had ooit wel twintig keer de aardbol rond gevaren, matrozen bleven dag en nacht strak in de verte staren Tot op een dag de kapitein er niet meer tegen kon en zelf besloot: Ik ben er nu, DIT is de horizon! Hij gooide toen zijn anker uit En trok een lange lijn Hierachter, sprak hij, is het land van Zon en Maneschijn Ze bouwden er een héél groot bed ja, zo is het gegaan en nu slapen daar om en om eerst Zon en dan weer Maan ;) :{}

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach, wat een schoonheid aan woorden in dichtvorm, Elyse. Je hebt de kleine prins en de grote prinses, zou ik toch willen zeggen. Je verhaal is adembenemend en betoverend, ik denk dat ik nog even in die wereld blijf vandaag....

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik wandel er graag in rond madd, misschien komen we elkaar ergens tegen. Dank voor jouw lieve reactie. :{}

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Je hebt er een juweeltje van gemaakt, Elyse. Ik ben het met Nel eens dat je stijl prima is. Nog even van volkanen (eerste zin) vulkanen maken. Morgen lees ik meer stukjes.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ooooh Tja, dankjewel! Het was me helemaal niet opgevallen, ik pas het meteen aan. Het zal mijn Franse invloed zijn. Of mijn vijf jaar in België, daar mag 'volkaan' geloof ik wel (misschien dat de spellingscorrectie daarom niet tegensputterde). Maar dan schrijf ik het in de laatste zin weer wel met een 'u', ik ben een vreemd twijfelgeval denk ik. Dank voor jouw mooie compliment. :)

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
O, wat mooi, je hebt op grootse wijze een kinderlijk dichterlijke vrijheid ontbloot waar ik zelf tot nu toch nog geen weet van had.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig, ook het gedicht. Ik twijfelde in het eerste alinea of dit geheel was geschreven door de andere schrijver of alleen de eerste zin. Het tweede alinea vind ik wat korte zinnen bevatten in vergelijking, en wat eenvoudiger zinnen. Het geeft wel afwisseling.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Odile, dank voor je mooie compliment en analyse. Het eerste deel is meer inleidend. In het tweede deel begint de 'beleving'. Kan het verschil hem daarin zitten? Je twijfel over mijn eerste alinea is me in dit geval een grote eer! :{}