Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#114 - Figurant

De vrouw met de kinderwagen, de oudere man op het bankje, het stelletje dat in elkaar opgaat. Het zijn allemaal figuranten. Strikte instructies hebben ze, sommigen kijken me glimlachend aan, groeten me, maar ze mogen geen contact met me maken. Ze maken de film waar ik in speel levendig, maar kunnen de eenzaamheid niet verhullen waar ik me in bevind. Welke rol moet ik spelen? Iedereen weet wat hij moet doen, maar ik moet er naar raden, ik heb er geen aanwijzingen voor. Overal mensen die me niets kunnen vertellen, alleen maar doen wat hun is opgedragen. Ik neem nauwelijks meer de moeite om hen terug te groeten, het heeft toch geen zin. Ik loop rond in het dorp, op zoek naar iemand die echt een rol speelt, iemand die niet ergens is neergepoot om mijn leven wat kleur te geven, iemand die zelf leeft. Ik hoor schreeuwen. “… jullie allemaal,” vang ik op, en “laat me met rust!” Ik zie een gezette man met een rood hoofd, driftig gesticulerend. De mensen om hem heen deinzen terug, dit stond niet in hun script. Ik moet hem spreken, denk ik, hij is echt, hij weet wat de bedoeling van dit alles is. Ik probeer op hem af te stappen, maar iets houdt me tegen. Wat is het? Ben ik ook een figurant? De man die zoveel drukte maakte is nu weer rustig. Hij kijkt nog even verachtelijk om zich heen, dan loopt hij weg. Ik blijf achter.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
gs, Prachtig! Mooi bedacht en neergezet. Je bent in de huid gekropen van... Alleen die laatste zin. Die mag wat mij betreft weg. Stoppen na: 'dan loopt hij verder' of, misschien nog mooier na: 'Ik blijf achter.' Dat die vragen onbeantwoord blijven hoeft er voor mij niet in te staan. Vette :thumbsup: .

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@gs, het is je bijzondere gedachtegoed dat jouw teksten voor mij zo boeiend maakt. Ben het het Willemina eens qua laatste zin.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina, @Mili, dank jullie wel. Ik heb de laatste zin geschrapt. Misschien ga ik nog wat herschikken zodat "Ben ik ook een figurant?" de slotzin wordt.

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een hele mooie tekst, een figurant in je eigen leven. Doet me een beetje denken aan de film 'The Truman Show'. Alleen vind ik jouw versie veel intiemer. De persoonlijke eenzaamheid en het oppervlakkige van de maatschappij waarin we leven; actueel.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maakt indruk. Ik moest het een paar keer lezen om het te begrijpen, alsof een spel waarin je figureerde uiteindelijk veranderde in het dagelijks leven waarnaar je kijkt en waarvan je je ineens bewust werd. Mooi geschreven.

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geschreven, deze zelfbeschouwende tekst. De verlorenheid van het personage komt goed naar voren. Ik mis nog een beetje sfeersetting.