Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#114 - O-oh Den Haag Centraal

Ze waren als twee druppels water. Een kleine druppel en een grotere, maar een DNA-test was absoluut overbodig om de familieband vast te stellen tussen het jongetje met het spitse neusje en oren die enigszins naar buiten stonden, en zijn grotere evenbeeld, dat dus zijn vader moest zijn. Het was zondagmorgen. Ik ging koffie drinken bij mijn moeder en had de trein gepakt om op deze zonovergoten dag de files richting strand te vermijden. Dit stel zat op de bank tegenover me. De jongen schatte ik een jaar of zeven, de vader eind dertig, begin veertig misschien. Korte broeken — vader zo eentje met allemaal zakken, die je tegenwoordig veel ziet — t-shirts, sneakers en allebei een rugzakje in het bagagerek. Gewoon een vader die op zondag met z’n zoon iets leuks gaat doen. Maar iets klopte er niet in het beeld, de vrolijkheid ontbrak. De jongen keek bedroefd, de vader bezorgd. Zou moeder ziek zijn, en daarom niet mee kunnen? Of misschien was er iets met zijn zusje en bleef moeder thuis om haar te verzorgen? Mogelijk stonden vader en moeder op het punt om uit elkaar te gaan en was dit de dag dat hij het zijn zoontje zou gaan vertellen. Of had hij dat al gedaan. Misschien moest hij bij zijn vader gaan wonen en was hij bang al z’n vriendjes kwijt te raken.
De man had een rode veeg op z’n behaarde rechterscheenbeen. Roodbruin. Ik zag op een van z’n sneakers nog zo’n plek. Bloed? Mijn schrijversgeest was plotseling bezig een hele nieuwe zondagochtend voor deze twee reizigers te creëren, toen de trein begon af te remmen, en de conducteur via de intercom het station Den Haag Centraal aankondigde. Ik stopte mijn notitieboekje weg en de vader pakte de twee rugzakjes. Uit de grotere viel iets op de grond. De man raapte het op en stopte het weg alsof het de normaalste zaak van de wereld was, maar ik had het bebloede mes gezien. Ik pakte mijn notitieboekje weer en begon te schrijven.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Bart! :) Ik wilde ook over messen schrijven maar dacht, houd je deze keer nu eens in. Heerlijk verhaal, heb het gulzig gelezen. Fraaie uitwerking van details en mijmeringen. De clou lekker shocking. Toch prettig dat je er zelf niet mee werd bewerkt. :thumbsup: (2 x misschien na elkaar kan misschien minder en volgens mij hoort het scheenbeen en de rechter aan elkaar, [had hij al] mist het)

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal, Bart. Je moet niet je notitieboekje pakken maar de politie bellen ... :p Kijk maar uit, je bent getuige van een misdaad. Ik zou geen oog meer dicht doen.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tjonge Bart, inspecteur Vlijmscherp op tocht. Wat maak je dit verhaal spannend, zet je de verhouding tussen de man en kind duidelijk neer en laat je mij achter met de "jus in den bek" zoals mijn opa weleens zei. (Ik zou bijna willen vragen, wat schreef die man nou in zijn opschrijfboekje?)

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De kanteling van de gedachten met plezier gelezen, Bart. Het achteloos wegstoppen van het mes, vind ik wel passend.

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha Bart, ik was compleet verrast door het einde! Leuk gedaan, en zoals al eerder gezegd: prachtige omschrijvingen en sfeerbeelden!

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zooo, spannend zeg! Ik wil meer weten! Mooie beschrijvingen, ik zat écht in de trein. Wel was ik een beetje verbaasd over het einde, als ik zelf een bebloed mes uit een tas zou zien vallen, zou ik behoorlijk in de stress schieten. De meeste mensen, denk ik. Zo eindigt het verhaal voor mij een beetje onrealistisch.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor het lezen en jullie reacties. Voor mij ging deze oefening niet alleen over het observeren van mensen, maar vooral ook over de fantasie van de schrijver. Het aanvullen van wat hij niet weet en het zien van dingen die er niet zijn. Was het écht een bebloed mes? Wie zal het zeggen.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een heerlijk verhaal. Mijn fantasie brengt me veel te ver. Hebben de ouders gevochten? Heeft de vader zijn mes tegen haar gebruikt? Heeft hij zijn zoon wijsgemaakt dat moeder niet meekan (vandaar het bedroefde jongensgezicht) Gaan ze wel op uitstap of zijn ze op de vlucht? En wat je schrijft, was het bloed op het mes menselijk of had hij een haas gevild waarbij zijn mes op zijn scheenbeen was uitgeschoten? Heel graag gelezen Bartsnel!