Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#113 Eendenvijver

11 mei 1981 Ed, Mark, Lia en ik zijn na het examen Economie naar de eendenvijver in het Leidse Hout gegaan. Het was een warme dag. Het gras was pas gemaaid en rook heerlijk. De gloed van de zon werd af en toe door een briesje van mijn gezicht geveegd. Als de bomen niet ritselden hoorde ik de stad in de verte. Naast mij rekte Lia zich zacht hummend uit. Mark en Ed hadden het over Esther. ‘Maak nou eens werk van haar, man,’ bromde Ed, ‘pak haar gewoon een keer op d’r bek voor een ander het doet.’ Ik kon Mark horen fronzen. ‘Zo’n meisje is ze niet.’ Mark is al maanden verliefd, maar hij heeft principes. Ik bewonder hem er om, al denk ik soms dat hij gewoon bang is. ‘Als je niks doet, gebeurt er niks,’ zei Ed. ‘Als ik het doe als jij,’ antwoordde Mark, ‘wil ik niet wat er gebeurt.’ Er gleed een schaduw over mijn oogleden. Ik rook shampoo en patchoeli. ‘Kom eens,’ hoorde ik Lia zeggen. Ik deed mijn ogen open. Ze had een madeliefje geplukt en schoof het steeltje in het spleetje tussen mijn voortanden. ‘Zeg eens wat.’ Haar stem lachte al. Ze zat rechtop, door de zon leek het alsof haar haar in brand stond. ‘Wat moet ik dan zeggen?’ vroeg ik, terwijl ik langs het puntje van mijn neus keek en het bloemetje zag wapperen. Lia grinnikte. ‘Schattig,’ zei ze. Ik sloot mijn ogen weer en zag mezelf liggen, in dat park, in die stad, op die planeet, in dat heelal, waar ik maar een fractie van een seconde ben op alle tijd die er is, nog niet eens een moment. Maar ik was daar, mijn vrienden waren er. Het was goed.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@rickdiek. Mooie concrete manier van vertellen waardoor ik me als lezer ook bij de eendenvijver aanwezig voel. De kunst is om het 'het was goed' gevoel een leven lang vast te houden, maar een leven is maar iets langer dan een moment, dus dat zou moeten kunnen. Je hebt een paar tegenwoordige tijdjes er tussen staan (zijn gegaan, waar ik ben). Ik zou verleden tijd hier consequenter vinden. (PS Toevallig ken ik het Leidse Hout, en daardoor vraag ik me wel af op welke school je gezeten hebt)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@rickdiek, goed verhaal, je weet de lezer erbij te betrekken. Laatste zin vind ik persoonlijk overbodig. En ook vind ik Ed, Mark, Lia, Esther plus ik te veel personages/namen voor een korte tekst.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
rickdiek, De inhoud is mooi, sfeervol en herkenbaar. Aan de stijl valt wat mij betreft wel wat te sleutelen: wees consequent met de tijd en vermijd waar mogelijk de lijdende vorm. 'Ik kon Mark horen fronzen' - fronzen is meervoud van het zelfstandig naamwoord frons, het werkwoord is altijd met een s.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi stuk over het genieten van het geluk van vriendschap die eeuwig lijkt.. Het wisselen van de tijden past, naar mijn gevoel, nu net precies in een fragment uit een dagboek. Zo ook de laatste alinea, waarin het resumé van de dag (of zelfs het levensgevoel van het moment van schrijven) wordt vastgelegd. Ik zou als afsluiting misschien zelfs kiezen voor: Het is goed.

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor alle feedback! @gs: Visser 't Hooftlyceum. Over die laatste alinea: het is een beetje achttienjarigendagboekpathos natuurlijk. Ik volgde in die tijd Cosmos van Carl Sagan en was diep onder de indruk van de nietigheid van het leven op aarde in verhouding tot de omvang en ouderdom van de kosmos.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wellicht niet ter zake doend, maar toch: ik vind het geen pathos. Ik ben mij nog steeds bewust van mijn eigen nietigheid en derhalve dankbaar voor het 'kleine' geluk dat jij beschrijft. De pathos ligt volgens mij eerder bij de mensen die dat bewustzijn niet hebben. Maar ik geef toe, ik dwaal af :confused:

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het gebruik van alle namen vind ik in een dagboekfragment juist passend en juist door ze te benoemen geeft het voor mij als lezer aan dat ze belangrijk zijn voor de HP. Dat strookt ook met het verhaal. [ ‘wil ik niet wat er gebeurt.’ ] deze uitspraak komt op mij krom over en daarom kan ik het niet goed plaatsen/ Waarschijnlijk heb je het einde veranderd want ik vind het zo kloppen. :thumbsup: Beeldend geschreven. Ik zie ze liggen onder een schaduwrijke grote oude boom in het park.

Rol

  • Anoniem
Hallo Rickdiek, Zo’n geluksmoment gevoeld te hebben, maar het na al die jaren ook nog eens onthouden hebben. Dat is mooi. Dan is het echt heel goed tot je doorgedrongen. Iets ogenschijnlijk simpels als met je vrienden rondhangen in het park en toch zo ingrijpend. Mooi geschreven. Schrijfcoach Corrie