Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#113 Tabee

Tussen de eikel en de bijna verteerde huid van een gebedsvlaggetje in zie ik ‘m: het nog door niemand opgemerkte vier millimeter dikke twijgje. Net op tijd, bedenk ik me, want over pakweg een maand zal dit twijgje eveneens zijn verteerd. Ik vis hem uit het zwarte zand van de tuinborder, drie centimeter resteert er van wat eens fier wapperde in weer en wind. Trots heeft het ooit blaadjes aan zijn lijf zien groeien, stroomde er sappen door zijn body. Voelde het hoe een mees op zijn sterke lichaam landde. Nu is het een uitgedroogd omhulsel. Hol is het twijgje, het merg is al verdwenen. Ik blaas er vol mededogen in, probeer het te laten zingen. Het geeft geen sjoege. Ik geef het een naam: ‘Twijgje’, zeg ik zacht, de buren zitten buiten te eten. Nog reageert het niet op mijn aansporingen. Ik speel met het twijgje tussen mijn vingers en ineens breekt het, zo fragiel, ik schrik ervan. Dan besef ik dat het een groet is, speciaal voor hem die het twijgje nog eenmaal wil laten schitteren. Ik begrijp zijn hartverwarmende tabee, die me aanzet tot een even mooie als gruwelijke daad. Ik zal het twijgje laten zingen, zijn pure afscheidslied voor wie het maar wil horen. Ik breek opnieuw een helft, een zacht ‘prrsjt,’ hoor ik, het was al bijna verteerd, de buren tafelen onverstoorbaar luidruchtig verder. De andere helft van het twijgje is harder: een nauwelijks hoorbare ‘tjsrak!’ Het restant wat overblijft verpulver ik tussen duim en wijsvinger. Samen genieten we van ons laatste moment. Het stof van het twijgje dwarrelt de kosmos in. Dag twijgje.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Anton, zelfs op de vroege morgen vind ik je tekst ontroerend. Het verhaal van Twijgje. En ook een pure liefdesdaad van hp haar de kosmos te geven. Ik zou persoonlijk tabé schrijven en de eerste zin weglaten. Gageleer (een merk bier zegt internet) heeft voor mij niets van doen met het verrukkelijke samenspel. Opvallende details als het gebedsvlaggetje (wat is dat?) en het zachtjes praten in verband met de buren.

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Mill, bedankt voor je tips. De eerste zin was inderdaad overbodig, is geschrapt. Ik wilde eigenlijk aangeven dat ik door het heerlijke Belgische Bier in een wat melancholische stemming was geraakt maar dat werkt dus niet. Gebedsvlaggetjes zijn linten met vlaggetjes eraan. Op elk vlaggetje staat een gebed dat door het wapperen in de wind de wereld in wordt gestuurd. Ze komen veel voor in Boeddhistische culturen, je ziet ze in bomen, op stupa's, en op bergtoppen. Wij hebben er een (zo goed als verteerde) hangen in onze heester. Kan geen kwaad, als er een god bestaat.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een verstild verhaal over een twijgje, tussen de gebedsvlaggetjes. Er is een mooie plek voor zijn bestaan, gelukkig heb je het opgemerkt. En mooi, lieflijk beschreven, Antoon.

Rol

  • Anoniem
Hallo Anton Pater, Wiens geluksmoment betreft het hier? Dat van jou of dat van het twijgje? Zelf voel ik niet echt geluk in het verhaal , eerder een heel mooi mindful moment. Heel even alleen jij en het twijgje. Al ben je je wel van de aanwezigheid van de buren bewust, want tja, wat zouden zij er niet van kunnen denken. Schrijfcoach Corrie