Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#113 - Diep vanbinnen

Eindelijk tijd om nog eens neer te schrijven wat er allemaal gebeurd is. Het was ‘s morgens al zo warm dat we in de schaduw moesten ontbijten. De boter was gesmolten nog voordat ze op onze toast kwam. We bezochten een oud stadje met een kerkje vol schedels en nadien stopten we aan het strand om in de golven te springen en naar de zonsondergang te kijken. Het ideale leven, ik was gelukkig. Midden in de nacht werd ik wakker, ik voelde me uitgerust en alert, maar durfde niet bewegen om de rust die als een warme deken over me lag niet te verstoren. Buiten klonk het geluid van een verdwaalde krekel en in de verte loeide een koe. Voor de rest was het stil. Of nee, toch niet. Ik hoorde de vertrouwde ademhaling van mijn man, diep en regelmatig. De kamer ernaast was enkel gevuld met de ademhaling van de kinderen, ook zij waren beiden in diepe slaap. Het klonk als een melodie in de verbijsterende rust om me heen. Ik werd meegesleept in een spiraal tot mijn hart het bijna begaf, het gevoel van geluk op dat moment was te groot om vast te houden. Dit was wat ik me altijd had voorgesteld van het leven: een prachtman en twee lieve kinderen. Ik hoorde ze nu alledrie in hun grootste kwetsbaarheid en was de enige getuige van dit uitzonderlijke moment. Die slapeloze nacht zal me voor altijd bijblijven, wat er ook gebeurt, dit blijft mijn meest gekoesterde geluk.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Joke VG, er zitten voor mij te veel 'ikken' in je tekst. Bijvoorbeeld in de eerste zin, tweede alinea, 3 maal en de daaropvolgende zin begint met: Ik. Het: 'ik hoorde, ik luisterde' helpt ook niet mee. Hierdoor deel jij mij als lezer mee wat er zich voordeed. En dat wil ik eigenlijk niet. Het geluksgevoel is extatisch!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Joke, ik twijfel geen moment aan je geluksgevoel betreffende je kinderen en je man. Toch zijn er drie factoren die ik storend ongeloofwaardig vind. Allereerst is het niet gebruikelijk dat koeien midden in de nacht loeien. Dat je de rustige ademhaling van je kinderen in hun kamer kunt horen lijkt me ook sterk. En dat je werd meegesleurd als in een spiraal tot je hart het bijna begaf, is teveel van het goede.

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos, bedankt voor je reactie. Hoe meer ik mijn tekst lees, hoe minder fan ik er zelf van ben. Ik ben er niet in geslaagd om dat gevoel, dat letterlijk pijn deed op dat moment, van diep innerlijk geluk goed vast te leggen. Ik denk er nu al een hele tijd over na hoe ik het wél pakkend kan weergeven, maar ik denk dat er voor écht geluk gewoon geen woorden zijn. Wat de koeien betreft: nee inderdaad, dat is niet gebruikelijk, maar ik herinner me die koe net daarom zo goed. We zaten midden in de heuvels in Midden Portugal en gezien de allesverzengende hitte werden de koeien daar 's nachts voor het eerste zonlicht van wei veranderd. Ik vermoed dat één van die koeien liever had verdergeslapen. ;) En wat de ademhaling van mijn kinderen betreft, misschien was het meer een gevoel dan een geluid. Als moeder blijf ik één met mijn kinderen, nu nog altijd, hoe snel ze ook opgroeien. Dit is duidelijk niet mijn soort tekst om te schrijven, maar hopelijk verklaart deze uitleg een beetje meer. en ik blijf bedenken hoe ik het misschien wél had moeten verwoorden. Nog maar eens bedankt, ik blijf leren en proberen!

Lid sinds

8 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Treffende tekst voor mij recht in het hart. Ik heb zelf veel gelezen over geluk nav onze opdracht. Ik vond het ook moeilijk, toch komt bij mij het geuksgevoel wel binnen. Misschien deze zin wat veranderen en na de andere regels van dezelfde alinea plaatsen: Ik werd meegesleept in een spiraal tot mijn hart het bijna begaf, het gevoel van geluk op dat moment was te groot om vast te houden. Dit was wat ik me altijd had voorgesteld van het leven: een prachtman en twee lieve kinderen. Ik hoorde ze nu alledrie in hun grootste kwetsbaarheid en was de enige getuige van dit uitzonderlijke moment. Warmtegevoelens kropen door mijn lichaam, terwijl mijn lieverds zo heerlijk lagen te slapen. Ik probeer maar wat hoor, durf het eigenlijk niet tegen je op te nemen!

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marie, bedankt voor je lieve woorden en voor je voorstel, ik heb er verder over lopen nadenken en ik ga het niet helemaal overnemen zoals je zei, maar je hebt me wel op een ander spoor gezet, waarvoor enorm bedankt! Ik denk dat ik het zo ga zetten: Dit was wat ik me altijd had voorgesteld van het leven: een prachtman en twee lieve kinderen. Ik hoorde ze nu alledrie in hun grootste kwetsbaarheid en was de enige getuige van dit uitzonderlijke moment. Het gevoel van geluk op dat moment was onbeschrijflijk. Het is nog niet helemaal wat ik wil, maar het komt er al dichterbij. Sorry voor Dos, maar de koe laat ik staan. ;) Blavatski, ik ben er meer en meer zeker van: geluk kan je niet omschrijven. Wel ongeveer, maar dat échte geluksgevoel is iets onwezenlijk, ongrijpbaar. Bedankt voor de comment, het is inderdaad een moment geweest van diepe diepe liefde.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De opdracht schreef ons voor een geluksmoment te delen, er bij stil te staan en er niet aan voorbij gaan. Dit lijkt mij zo'n specifiek moment, wat je zo goed beschrijft, dat het raakt. Mooi!

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb een tijdje op het platteland gewoond. Het gebeurde niet vaak, maar er loeide wel eens een koe door de stilte van de nacht. Barensnood waarschijnlijk, maar het komt dus voor. Ik vind het beeld van jou, alleen wakker tussen je slapende geluk heel mooi. Eigenlijk hoef je er niet bij te zeggen dat je gelukkig was. Ook bij de eerste alinea stijgt het geluk al op uit de zinnen zonder dat je het er bij zegt. Less=more en zo :).

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien moet je niet het geluk benoemen maar gewoon omschrijven wat je voelde en dan show je het geluk. ;) Dubbel: voor mij geeft het smelten van de boter al aan dat het warm is. Het beeld van slapende kwetsbaarste mensen is mooi. 'Niemand is meer zichzelf als hij slaapt' :thumbsup:

Rol

  • Anoniem
Hallo Joke VG, Als enige getuige zijn van je slapende geluk… , de kwetsbaarheid. Misschien komt het omdat ik ook erg blij ben met mijn man en twee kinderen en raakt je tekst aan mijn eigen herinneringen, maar je wist bij mij binnen te komen. Graag gelezen. Ik kom van het platteland en ja, koeien loeien af en toe ’s nachts. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
rikdiek, bedankt voor je fijne reactie en inderdaad, ik heb misschien teveel woorden willen gebruiken in deze tekst... marietje, dat klopt! Wat het dubbele betreft: dat had ik ook opgemerkt, maar ik vond het zo een mooi beeld dat ik het tegen beter weten in toch wilde laten staan. ;) in ieder geval bedankt om mijn verhaal te lezen en het geluk erin te zien. Corrie, bedankt voor je reactie. Geluk zit inderdaad in kleine dingen, dat blijkt uit alle teksten hier... Haha, die koe gaat me blijven achtervolgen :D