Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#113 - Lief dagboek

Ik heb je verwaarloosd, al weken niet in je geschreven. Ik voel me schuldig daarover, al kan ik ter verdediging aanvoeren, dat er ook niets gebeurd is wat ook maar enigszins de moeite waard is om op te schrijven. Opstaan is routine. Ontbijten, reizen, werken, warm eten, televisiekijken, het is allemaal routine. Zelfs de gedachten die ik heb. Vandaag denk ik precies hetzelfde als gisteren, maar als iemand vraagt: wat heb je gisteren gedacht, dan weet ik dat niet. Ik zag je liggen en ik dacht: dat moet anders. Het volgende wat ik doe, doe ik heel bewust, niet op de automatische piloot. Ik doe het zo dat ik het de moeite waard vind om in jou op te schrijven. Dat volgende bleek het vissen eten geven te zijn. Ik maakte het potje vissenvoer open, dacht goed na over de hoeveelheid die ik eruit zou halen, bepaalde consciëntieus waar ik het voer zou laten vallen, en bleef aandachtig toekijken terwijl de vissen aan het eten waren. Eén van de vissen, een discusvis, merkte dat ik naar hem keek. Hij zwom naar het glas en wenkte me met zijn vinnen. Hij zal mijn verbazing gezien hebben, want hij wenkte nog een keer. Ik keek om me heen en legde toen mijn oor tegen het glas. Hoewel bubbelend en zacht, kon ik hem duidelijk horen zeggen: dank je wel dat je zo goed voor ons zorgt. Ik was helemaal ontroerd. De waardering die partners, kinderen, collega’s en klanten vrijwel nooit geven, gaf deze vis. Ik keek hem aan, hij keek mij aan, en die paar seconden wisten we dat we zielsverwanten waren. Toen gaf hij me een knipoog, draaide zich om en zwom terug naar het voer.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan het me moeilijk voorstellen, gs. Maar ik sluit niet uit dat iemand,ooit, een dergelijke passage in zijn dagboek heeft geschreven. De balans tussen de handelingen van de hp, zijn gevoel van leegte, en zijn geluksmoment, vind ik intrigerend verwoord. Kortom: zeer boeiend en - naar mijn idee - goed geschreven.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag gs, wat heerlijk dat de HP een woordje van dank en waardering krijgt van zijn goudvis. Dieren kunnen spreken, je moet er alleen voor open staan... Ik voel het verdriet van de HP omdat er van de andere wezens die hem omringen, zo weinig respect komt. Volhouden toch maar, wie respect en waardering verdient, krijgt het, misschien alleen uit een heel andere hoek dan wordt verlangd en verwacht. :o

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@gs, de gedachte na te gaan wat je gisteren wellicht dacht, vond ik al zeer het overdenken waard. Ik had meer over je relatie met de discusvis willen lezen, dusdanig intrigeerde het me. [Ik doe het zo dat ik het de moeite waard is]; bedoel je hier vind?

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
gs, een moment van geluk omwille van de waardering, maar die waardering zou je ook af en toe moeten krijgen van de mensen om je heen! Dat maakt een mens gelukkig, gewaardeerd worden zonder eisen. Mooie boeiende tekst om te lezen, een heel apart standpunt, daar hou ik van!

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Angus, @Blavatski, @Mili, @Joke, dank voor jullie reacties. @Angus: ik kan het me ook moeilijk voorstellen. Maar dagboeken zijn ook helemaal niets voor mij; ik leg mijn gevoelens alleen maar bloot als ik daarna op een geloofwaardige manier kan volhouden dat het toch allemaal fictie was @Blavatski, ik denk dat die HP wel degelijk waardering krijgt van de mensen om hem heen, maar er alleen niet genoeg oog voor heeft. @Mili, misschien een idee voor een boek: "Ik en mijn discusvis" @Joke: gelukkig krijg ik wel regelmatig waardering van partner, kinderen en collega's, dus zit het met mijn geluksmomenten wel goed. Ik moet alleen in de gaten houden dat ik zo af en toe ook waardering teruggeef, want dat telt dubbel: iemand anders een geluksmomentje bezorgen, levert er voor jezelf ook weer één op!

Rol

  • Anoniem
Hallo GS, Haha, het begint heel realistisch als de hp zegt te gaan schrijven over het heel mindful voeren van de vissen. Wat een bijzonder geluksmoment dacht ik nog. Dan opeens wordt het fantasy en beland ik in een soort Alice in Wonderland situatie. Overduidelijk een dagboekfragment, met als geluksmoment de knipoog van een vis. Leuk gedaan. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:D Een goed opgebouwd verhaal met een verrassend onderwerp. De boodschap komt duidelijk over door de combi van de realiteit en de fictie. De volgende passage trok me uit je verhaal. M.i. doordat het dubbel/ teveel is. [ Opstaan is routine. Ontbijten, reizen, werken, warm eten, televisiekijken, het is allemaal routine. Zelfs de gedachten die ik heb. Vandaag denk ik precies hetzelfde als gisteren, maar als iemand vraagt: wat heb je gisteren gedacht, dan weet ik dat niet.] De zin [Zelfs de gedachten die ik heb] wordt erna nogmaals uitgelegd. De toevoeging dat de HP zijn routinematige gedachten niet meer weet is goed en geeft de sleur aan- gedachteloos dingen doen. :thumbsup: