Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#113: De vis van zijn leven!

Hij straalt van top tot teen. Een grijns van oor tot oor en al neuriënd komt hij binnen. “Ik heb een vis gevangen!” en hij blijft lachen. Karel kan zijn geluk niet op. Doet al 25 jaar aan zeevissen. Begon zijn carrière met een fint en daarna nog eens een paar gepen. Nu eindelijk dus weer een vis! Zijn zoons zijn erbij en zij hebben allemaal een klein visje gevangen, slechts elk één. Ook die lachen zich een ongeluk. Steeds maar weer grijnzen de gezichten en schieten ze in de lach en beginnen weer te vertellen over de visserijbelevenis. Ze zijn vanmorgen al vroeg weggegaan om met elkaar te gaan bootvissen op de Oosterschelde. Om kwart over acht was het “boarden” en na drie kwartier varen zijn ze op de stek. Na een paar uur zitten en ophalen word je al aardig moe, dus tegen twee uur dommelt Karel een beetje in. Jan, zijn jongste zoon, naast hem waarschuwt hem: “Je hebt een aanbeet!” Karel haalt in, druk uitleggend aan oudste zoon Jaap hoe een aanbeet zich voordoet bij een zeehengel. Dan aan de andere kant van de boot heeft ook iemand beet, ook die gaat inhalen. Dan krijgt Karel het zwaar, bijna kan hij zijn hengel niet meer oprichten om verder in te halen. Het is hier 30 meter diep, dan gaat het altijd moeizamer, echter dit moet wel een hele grote vis zijn! Dan ineens ziet Jaap de andere kant van de boot inhalen als er aan Karels hengel getrokken wordt! De drie lachen zich echt de knopen van de broek om deze absurde situatie. Dit is iets voor een Sinterklaasgedicht, dat weten ze nu al! Het gekke is, niemand op de boot moet hierom lachen, daarna brullen ze het opnieuw uit, biertjes erbij en lekker eten!

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha, een komisch verhaal, heel leuk gedaan! Ik ben zelf niet bekend met visserij, maar dit vond ik echt leuk om lezen!

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Mili. Ik ben ook via via in de visserij terecht gekomen. Er gaat echt een wereld voor je open. Leuk je een nieuw woord geleerd te hebben en dank voor je compliment! Dank je Joke. Leuk dat de komische noot overkomt uit de tekst. Dank voor je compliment!

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marie, amusant verhaal, geen woord visserslatijn bij, of toch? weg gegaan >> weggegaan driekwartier >> drie kwartier absurdistische >> absurde (?) het gekke is niemand >> het gekke is, niemand

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:lol: Verrassend, mw Marie, wat de visserij ons leren kan! Zover ik weet, moeten vissensoorten niet met hoofdletter geschreven worden. De knopen van je broek lachen kende ik niet als uitdrukking, hiermee dus wel!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je verhaal kleur je met mooie woorden zoals aanbeet en andere eerdere genoemde uitdrukkingen. Dat maakt het lezen erg leuk!

Rol

  • Anoniem
Hallo mw.Marie, Denken dat je de grootste vangst ooit hebt en dan tot de ontdekking komen dat je elkaar aan de lijn hebt. Een verhaal over vissen komt echter over als je termen gebruikt die erbij horen, je hebt er duidelijk verstand van. Wat ik mis is de dagboekvorm, verder leuk om te lezen. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Marlie. Weer mooi commentaar, heb direct de visnamen veranderd! Dank je Maddbrug voor je mooie woorden voor mijn tekst. Dank je schrijfcoach Corrie. Inderdaad door verhalen om me heen ben ik de visserij binnen gekomen en lees weleens een visblaadje, echt geweldig hoe vissers over hun hobby spreken en schrijven! Ja dat zie ik nu ook, heb het niet als dagboekfragment niet weer gegeven. Zal proberen te corrigeren hieronder.

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
#113:De vis van zijn leven Dagboek, daaar ben ik weer met mijn belevenissen van mijn mannen dit keer. Het was zo gezellig, ik wil je dit niet onthouden! Zierikzee: 2 september 2016. Karel, mijn man, dat weet je nu inmiddels, straalt van top tot teen. Een grijns van oor tot oor en al neuriënd komt hij binnen. “Ik heb een vis gevangen!” en hij blijft lachen. Hij kan zijn geluk niet op. Doet al 25 jaar aan zeevissen. Begon zijn carrière met een fint en daarna nog eens een paar gepen. Nu eindelijk dus weer een vis! Zijn zoons zijn erbij en zij hebben allemaal een klein visje gevangen, slechts elk één. Ook die lachen zich een ongeluk. Steeds maar weer grijnzen de gezichten en schieten ze in de lach en beginnen weer te vertellen over de visserijbelevenis. Ze zijn vanmorgen al vroeg weggegaan om met elkaar te gaan bootvissen op de Oosterschelde. Om kwart over acht was het “boarden” en na drie kwartier varen zijn ze op de stek. Na een paar uur zitten en ophalen word je al aardig moe, dus tegen twee uur dommelt Karel een beetje in, zo vertelt Jan. Dagboek je weet nu ook dat hij onze jongste is. Hij waarschuwt Karel: “Je hebt een aanbeet!” Karel haalt in, druk uitleggend aan oudste zoon Jaap hoe een aanbeet zich voordoet bij een zeehengel. Dan aan de andere kant van de boot heeft ook iemand beet, ook die gaat inhalen. Dan krijgt Karel het zwaar, bijna kan hij zijn hengel niet meer oprichten om verder in te halen. Het is hier 30 meter diep, dan gaat het altijd moeizamer, echter dit moet wel een hele grote vis zijn! Dan ineens ziet Jaap de andere kant van de boot inhalen als er aan Karels hengel getrokken wordt! De drie lachen zich echt de knopen van de broek om deze absurde situatie. Dit is iets voor een Sinterklaasgedicht, dat weten ze nu al! Het gekke is, niemand op de boot moet hierom lachen, daarna brullen ze het opnieuw uit, biertjes erbij en lekker eten! Ja dagboek, we kunnen er zeker nog jaren gezellig aan terug denken en weer om lachen!