Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#112 Mama (van Norman Bates)

Mama. Jij was boos. Altijd. Jij was kwaad. Pijn woont altijd in mij. Van jou.. Door jou, mama. Pijn. Waarom? Zij? Zij lijkt op jou, mama. Zij strooit ook angst. In mijn hart. In mijn wond; dat hologig ravijn. Al is nacht dat mij omringt. Mijn oor is doof voor al dat zingt. Ik dicht in pijn. Altijd was ik fout. Ik was Satans zoon. Jouw karwats was mijn kompas, mijn horizon. Dat jij ooit van papa 's fruit at, was mijn schuld, als vrucht. Ik was zondaar, nooit jij. Ik was jouw val. Jouw kalf van goud. Jij bad tot God. Zijn antwoord was jouw karwats. Waanzin. Zij lijkt op jou, mama. Haar lach, haar traan. haar buik, haar borst, haar kont.. Haar kut vast ook. Waanzin warmt zich in vaag vuur. Brandt dan, voor altijd. Ik zin op wraak, mama. Als blind zaad van jouw plant. Mijn bijl, mijn zaag, mijn karwats. Mijn wond. Ik lijk op Satans zoon, mama. Ik lijk in niks op jou. Jij lijk. Zij lijkt op jou. Zij vraagt ook om mijn wraak. Zij snakt, zoals jij ooit, naar fruit. Zij ruikt ook, naar dood, Rot. Nu al. Ik bid tot God, mama. Zoals jij. Ik jaag op zondaars, zoals zij, zoals jij. God houdt van mij. Dank, mama. Dag mama, Norman

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De complimenten. Dit is, vind ik, een moeilijke schrijfopdracht. En dan kom je met dit verhaal. Het is indringend en de handicap valt niet eens heel erg op.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, in één woord indrukwekkend wat je hier hebt neergezet. Even was ik bevreesd dat het autobiografische trekjes had, maar als ik het goed begrijp is dit thriller-gedicht gebaseerd op Psycho, met Antony Perkins in de hoofd rol. Ik heb die film indertijd een paar maal gezien. Ik herinner me alleen nog een badkamerscene en de uitstekende rol die Perkins speelde. Voor mijn gevoel is het voor altijd aan hem blijven kleven. Onterecht natuurlijk. De dialoog van je gedicht past perfect bij de film. Wie je met 'zij' bedoelt is mij niet helemaal duidelijk. Is het zijn vriendin of de geest van de moeder die in hem woont? Ook een prestatie om dit in een e-lipogram te gieten. Jij had een vertaling in het Tagalog niet nodig.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, Annemieke. Ik hou niet zo van dit soort opdrachten. Naar mijn idee is het niet zo moeilijk als je de truc eenmaal doorhebt. En meer is het echt niet, wat mij betreft. Het is een trucje.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, Blavatski. Wees niet bang. Ik hoop dat het wel authentiek is. Maar het is niet autobiografisch.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, Dos. Maar zoals ik al zei: het is een trucje. De eerste liefde van een man is zijn moeder. Wat als dit fout gaat? Toen goochelde ik even met Psycho (inderdaad) en bedacht een achtergrond bij Norman. Daarna wordt het sudoku. De ´zij´ is de vrouw die als gast bij het motel komt.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, mw.Marie. Het probleem met het vermijden van de 'e' ligt hem in de eerste plaats in de lidwoorden: de, het en een. De truc is om ze te vervangen door bezittelijke voornaamwoorden. Verder valt 'en' ook af. Dus bij voorkeur korte zinnen gebruiken. Dan kom je al snel uit bij verwijtende waanzin 8)

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Perfect hoor zonder de e's. Daar zat ik wel mee te knoeien, terwijl wel aan sudokus doe.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Truc gebruikt of niet, ik vind het klasse. Klass zonder e. Het is een gedicht met een anima/animus boodschap. Als het ware.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is een gedicht met een anima/animus boodschap. Als het ware.
Ah, dat was niet de opzet. Maar dat zou volgens Jung misschien best wel eens kunnen. Overigens wel weer apart dat ik het zelf geen gedicht vind :) Dank voor je reactie, maddbrug.

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel erg mooi, Angus! Deze tekst raakte me echt. Het is amper te merken dat deze tekst een 'handicap' heeft, doordat het zo poëtisch is. Trucje of niet, je hebt een mooie tekst neergezet.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je voor je reactie, Marije. Zoals ik al eerder in dit draadje aangaf; ik hou niet zo van dit soort gepuzzel. Maar ik kan niet ontkennen dat het dwingt tot creativiteit.